موفقیت جدید پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در تولید بنزین

موفقیت علمی و تولیدی جدید متخصصان پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، متخصصین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند موفق شدند با روش جدید کیفی سازی بنزین از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری می‌کند.

متخصصان ایرانی در این روش موفق شدند آمین گردشی در مدار فاز یک را از ”دی گلایکول آمین” به ”دی اتانول آمین” جایگزین کرده و ضمن افزایش کیفیت بنزین تولید شده وکاهش آلایندگی زیست محیطی از واردات ماده‌ای که وابستگی به خارج را به همراه داشت جلوگیری کنند.

رمضانپور مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه اقتصادی و همچنین با توجه به نوسانات ارزی، خرید و تأمین محصولات ارزشمندی همچون ‹‹ دی گلایول آمین (DGA) ›› از خارج از کشور سخت و زمانبر بوده و به لحاظ راهبری پالایشگاه را درتنگنا قرار می‌داد.

رمضانپور افزود: در چنین شرایطی متخصصین داخلی شرکت، استفاده از ماده جایگزین قابل دسترسی ”دی اتانول آمین” ” تولید داخل” که امکان تأمین سریع آن در نوسانات عملیاتی فراهم باشد را در دستور کار شرکت قرار دادند و نتیجه بسیار موفقی از این مهم گرفتند.

او اضافه کرد: نتایج حاصل از این مهم منجر به افزایش میزان جذب گاز هیدروژن سولفوره در محلول آمین گردشی حدود ۱۸% (از میانگین ppm ۲۹۰۰۰ به میانگین ppm ۳۴۰۰۰)، کاهش میزان گوگرد شد.

مدیر عاملپالایشگاه امام خمینی (ره) شازند بیان کرد: این روش همچنین موجب افزایش کیفیت گاز‌های سوختی فاز یک از میانگین ppm ۴۶ به ppm ۳۷ و به تبع آن موجب کاهش خوردگی در تجهیزات پالایشگاهی و نیز کاهش انتشار سالانه ۲۰۰۰ – ۲۵۰۰ تن گاز دی اکسید گوگرد در محیط پیرامونی به عنوان دستاوردی مهم در بهبود شرایط زیست محیطی و اقلیم منطقه خواهد شد.

او ادامه داد: طرح فوق توانسته منجر به افزایش قدرت مانور عملیاتی جهت بهینه سازی غلظت محلول آمین به علت در دسترس بودن DEA به دلیل تولید در پتروشیمی همجوار و قطع وابستگی به واردات آن در شرایط تحریم شود.

رمضان پور حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از خروج منابع ارزی، افزایش بازیافت گوگرد در حدود ۳ تن در روز، صرفه جویی اقتصادی ۷۰ درصدی در هزینه‌های خرید آمین، بهبود شرایط محیط زیستی منطقه و در نهایت، منبع فنی ارزشمندی برای واحد‌های دیگر نفتی کشور که برنامه تعویض آمین را در دستورکار دارند از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.