پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی برای مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان گفت: سقف تسهیلات مشاغل خانگی استان ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،رضا اسماعیلی،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون مشاغل خانگی تا کنون ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان این مشاغل در استان کرمان پرداخت شده است، گفت: یکی از مهمترین راه‌های ارتقای نرخ اشتغال در استان توجه ویژه به مشاغل خانگی و مشاغل خرد و کوچک است.

او با اشاره به اینکه اجرای طرح یک ساله ملی توسعه مشاغل خانگی پارسال در کرمان طی سه فاز و ۱۲ گام آغاز شده است گفت: شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کار‌ها موجب شد تا در بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد. پیش از این، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ تصویب و در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی اجرا شد.

رضا اسماعیلی با بیان اینکه قرار است جهاد دانشگاهی استان کرمان مسئولیت پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اجرا کند افزود: با توجه به نتایج قابل قبول این طرح (در سایر استان ها) و ضرورت توجه بیش از پیش به مشاغل خانگی در دوران کرونا، مقرر شد برای رونق اقتصاد خانوار و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد استان، این طرح در استان کرمان نیز از سال گذشته اجرایی شود.

او اظهار داشت: اجرای این طرح در سه فاز: ۱ - شناسایی مزیت‌ها ۲ - توانمندسازی ۳ - اتصال به بازار بوسیله جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. فاز اول طرح (شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی) فاز دوم (شامل ارزیابی – استعداد سنجی – مشاوره و آموزش) و فاز سوم اتصال به بازار (شامل ۱ – جلب مشارکت کارآفرینان و خیرین ۲ – ایجاد فرصت‌های شغلی جدید ۳ – شبکه سازی و ایجاد برند‌ها ۴ – ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی ۵ – برگزاری نمایشگاه و تعامل سازنده با پیشران‌ها) می‌باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان با بیان اینکه چنانچه صاحبان مشاغل خانگی به دنبال دریافت مجوز و تسهیلات هستند باید به سامانه مشاغل خانگی به آدرس: https://mkh.mcls.gov.ir مراجعه و اطلاعات خود را وارد کنند.

 اسماعیلی اظهار داشت: مهمترین ویژگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار و توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام است. توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش و جایگاه نهاد‌های توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار، از دیگر ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان در خصوص دسته‌بندی رشته‌های مشاغل خانگی نیز گفت: مشاغل خانگی در رشته‌های صنایع دستی، فرش دستباف و رشته‌های مرتبط به صنایع تولیدی (صنعت و خدمات)، صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و رشته‌های فرهنگی و هنری دسته‌بندی می‌شوند و ۳۳۵ رشته را دربرمی‌گیرد.

او با بیان این که از سال ۹۰ تا پارسال برای بیش از ۳۶ هزار نفر مجوز کسب و کار خانگی در استان صادر شده است، عنوان کرد: هدف از طرح توسعه مشاغل خانگی بهبود معیشت و افزایش رفاه خانواده‌ها است که با کمک دستگاه‌های اجرایی مجوز‌های مشاغل خانگی در استان کرمان صادر می‌شود و با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی، در زمینه صدور مجوز برای محصولات غذایی خانگی نیز موانع قبلی تا حد بسیار مطلوبی رفع شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه پارسال ۸ میلیارد و ۳۷۶ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به فعالان مشاغل خانگی در استان کرمان پرداخت شده است گفت: همچنین با توجه به باقیمانده سهمیه استان پرداخت ۸۵۰ میلیون تومان تسهیلات دیگر نیز در حوزه مشاغل خانگی در دست اقدام است.

او اظهار کرد: بیشترین استقبال برای دریافت مجوز در شهرستان‌های رفسنجان با ۱۳۷ مجوز – شهرستان کرمان با ۱۲۲ مجوز و شهرستان نرماشیر با ۱۲۰ مجوز بوده است اما بیشترین میزان پرداخت تسهیلات مربوط به شهرستان‌های کرمان با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ، شهرستان عنبر آباد با ۷۸۰ میلیون تومان و شهرستان راور با ۵۹۵ میلیون تومان و شهرستان‌های بافت و زرند هر کدام با ۵۵۰ میلیون تومان بوده است.

 اسماعیلی به اهمیت وجود بازار دائمی فروش محصولات خانگی اشاره کرد و گفت دغدغه اکثر فعالان مشاغل خانگی وجود بازاری دائمی برای فروش محصولات خانگی است که امیدواریم با اجرای کامل طرح توسعه مشاغل خانگی (فاز سوم) مشکل اتصال به بازار تولیدکنندگان خانگی نیز برطرف گردد.

او افزود: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا اقدامات زیر در این خصوص صورت گرفته است:
۱- طراحی اپلیکیشن دستا به همت بخش خصوصی ویژه فروش محصولات خانگی و محصولات طبیعی


۲- برگزاری نمایشگاه مجازی با همکاری شهرداری از طریق اپلیکیشن تلفن همراه


۳- مشارکت در معدود نمایشگاه‌های برگزار شده مناسبتی از جمله نمایشگاه به مناسبت هفته جهانی میراث فرهنگی


۴- پیگیری برای راه‌اندازی بازارچه‌های محلی شهرداری در برخی شهرستان‌ها و افتتاح روز بازار شهرداری در شهرستان شهربابک


اسماعیلی گفت: سقف تسهیلات مشاغل خانگی طبق مصوبه ذیل کارگروه تخصصی مشاغل خانگی استان ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طیبه
۱۴:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام کی سایت ثبت نام وام قالی بافی باز میشه میشه شرایطش برام بگین
آخرین اخبار