دادستان کل آمریکا: تحقیقات درباره مشکلات سیستماتیک پلیس را آغاز کردیم

دادستان کل آمریکا پس از اعلام حکم قاتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، از آغاز تحقیقات درباره پلیس مینیاپولیس خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از تظاهرات گسترده در ایالات متحده علیه تبعیض‌نژادی و رفتار خشن پلیس این کشور، درپی قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، «مریک گارلند» دادستان کل آمریکا، امروز (چهارشنبه) از بررسی رفتار پلیس شهر «مینیاپولیس» خبر داد.

گارلند در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «این تحقیقات بررسی خواهد کرد که آیا پلیس مینیاپولیس از الگوی عملی استفاده بیش از حد از زور استفاده می‌کند یا نه. این تحقیقات شامل اعتراضات اخیر نیز خواهد بود.»

این مقام ارشد آمریکا در ادامه با بیان آن‌که این تحقیقات رفتار پلیس با افراد دارای مشکلات روحی و روانی را نیز بررسی خواهد کرد، افزود: «ما ارتباط خود را با اداره پلیس محلی آغاز کرده‌ایم.»

او در ادامه افزود: «حکم دیروز مشکلات سیستماتیک پلیس مینیاپولیس را بازبینی نمی‌کند.»

گارلند همچنین با بیان آن‌که معتقد است پلیس آمریکا تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا بهترین نحوه رفتار و کارکرد را داشته باشد، افزود: «به نظرم پلیسِ خوب دوست ندارد در جایی که قانون به‌درستی عمل نمی‌شود کار کند. یک پلیسِ خوب از مسئولیت‌پذیری استقبال می‌کند، زیرا پاسخگویی به این مسائل هستند که اعتماد عمومی را به‌وجود می‌آورند.»

«درک شووین» افسر پلیسی که جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را به قتل رساند، براساس اعلام رای هیأت منصفه دادگاه مینیاپولیس آمریکا در «هر سه ردیف اتهام، به‌عنوان مجرم شناخته شد.»

شووین از افسران سابق اداره پلیس مینیاپولیس است که در صورت تایید حکم به‌عنوان متهم ردیف دوم به «حداکثر ۴۰ سال زندان» محکوم خواهد شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، پس از محکومیت شووین، این اقدام را در راستای اجرای عدالت نژادی در آمریکا دانست و افزود: «نژادپرستی ساختاری روح آمریکا را آلوده کرده است.»

ده‌ها نفر نیز با برگزاری تظاهرات در نیویورک پس از اعلام حکم دادگاه جورج فلوید و مجرم شناخته شدن مأمور پلیس متهم در این پرونده، ضمن ابراز رضایت از این حکم، علیه نژادپرستی شعار سر دادند.

مرگ جورج فلوید سبب به‌راه افتادن موجی از اعتراض‌ها و راهپیمایی‌های سراسری در آمریکا علیه رفتار نژادپرستانه نهادینه شده در میان نیرو‌های پلیس سفیدپوست آمریکا شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار