پادکست/ رمضان، قرآن و یک دریا معرفت/ ۱۸

ازدواج، وسیله وسعت و برکت زندگى است/ براى ازدواج جوانان اقدام کنید

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی ذیل پیام آیه ۳۲ سوره نور گفت: خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بى‌همسر هستند.

به  گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان دل تنگ مومنان الهی را صفا داده است. در ماه رمضان، بسیاری از روزه داران هر روز یک جزء از قرآن کریم را می‌خوانند؛ برخی تنها به قرائت آیات الهی اکتفا می‌کنند و برخی معنی و تفسیر آن را نیز از نظر می‌گذرانند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در اقدامی تازه، به انتشار بخشی از تفسیر هر جزء با توجه به «تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی» می‌پردازد. هر روز ماه رمضان با انتخاب یک یا چند آیه از جزء مربوط، بخشی از صحبت‌های آقای قرائتی درباره آن را به صورت فایل صوتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

امروز سراغ سوره نور می رویم؛

خداوند در آیه ۳۲ سوره نور می‌فرماید:" وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ" و البته باید مردان بی‌زن و زنان بی‌شوهر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید. اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و (به احوال بندگان) آگاه است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی پیام این آیه را این گونه بیان کرد: پیام اول این است که خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بى‌همسر هستند. ازدواج در اسلام، امرى مقدّس و مورد تأکید است. لازم نیست خواستگارى از طرف خاصّى باشد، هر یک از طرفین ازدواج مى‌توانند پیشقدم شوند. پیام دیگر این است که تنها سفارش به ترک نگاه حرام، کافى نیست. براى ازدواج جوانان باید اقدام کرد؛ زنان بیوه را همسر دهید.

وی افزود: داشتن صلاحیّت، شرط ازدواج است؛ یعنى باید طرفین صلاحیّت اداره زندگى مشترک را داشته باشند. اقدام جامعه براى عروس و داماد کردن افراد صالح، تشویقى است که جوانان لاابالى و هرزه نیز خود را در مدار صالحان قرار دهند. (مراد از صلاحیّت، صلاحیّت اخلاقى و مکتبى است) در تأمین نیازهاى جنسى، فرقى میان انسان‌ها نیست. فقر، نباید مانع اقدام در امر ازدواج شود.

این کارشناس مذهبی در پایان پیام‌های دیگر این آیه را ذکر کرد: در صورت فقر، به ازدواج اقدام کنید و بر خدا توکّل نمایید. فقر، براى عروس و داماد عیب نیست. خداوند، تأمین زندگى عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسیله وسعت و برکت زندگى است.  تحقّق وعده‌هاى الهى از سرچشمه‌ فضل بى پایان اوست. رشد و توسعه‌اى که خداوند نصیب بندگانش مى‌فرماید، بر اساس علم و حکمت اوست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
منم 45 سالمه برای هر دختری رفتم قبولمون نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداوندا قسمت میدهم به ایه های قرآن وقسمت میدهم به ابروی حضرت علی علیه السلام ازدواج همه جوانها را فراهم کن و گره ازدواج فرزند ماراهم بازکن ،امین یارب العالمین
آخرین اخبار