بومگردی؛ حلقه وصل انسان کرونازده با گردشگری و محیط زیست

گردشگری همچون دیگر ابعاد زندگی تحت تاثیر شدید بحران کرونا و ضرورت اعمال محدودیت‌های آن قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گردشگری و سفر همچون دیگر ابعاد زندگی از آمد و شد‌های معمول روزانه تا کسب و کار و دیگر فعالیت‌های اجتماعی تحت تاثیر شدید بحران کرونا و ضرورت اعمال محدودیت‌های آن قرار گرفته است؛ اما طبع طبیعت‌دوست و آرامش‌طلب انسان در پی راهکاری برای پاسخگویی به این نیاز روحی با حفظ سلامت جسمی در محیط زیست است.

به نظر می‌رسد در این شرایط خاص و محدودکننده، بهره‌گیری از امکانات اقامتگاه‌های بومگردی و طبیعت پیرامون آن‌ها به عنوان ظرفیتی موجود و در دست البته با شرط پذیرش افراد معدود و فقط در حد اعضای نزدیک خانواده و رعایت همه‌جانبه رفتار‌های بهداشتی پیشگیرانه، گزینه‌ای مطلوب برای ترمیم خستگی روحی و راهکاری مناسب برای کاهش فشار عصبی ناشی از وضعیت تحمیلی کنونی است.

محیط بومی روستا با برخورداری از هوای پاک، عطر خاک زنده صحرا یا سبزینگی نشاط‌بخش دشت و مرتع و جنگل، زلال روان جوی‌های آب و نوای پرندگان داشته‌های ارزشمند، جذاب و مفرح اقامتگاه‌های بومگردی است که بی‌شک در گیر و دار بحران کرونا، گریزگاهی مناسب برای روان رنجدیده از اضطراب این بیماری همه‌گیر است.

در کنار تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و این اخطار جدی که "ویروس کرونا همچنان در بین ما زندگی می‌کند و مترصد کوچکترین سهل‌انگاری شهروندان است تا همچنان ویرانگری کند" هر فرد می‌تواند بدون حضور در مکان‌های عمومی و با پناه بردن به طبیعت آن هم در شرایطی که سفر به شهر‌ها و کشور‌های دیگر چندان جاذبه‌ای به دلیل شیوع این ویروس ندارد، روح خود را صیقل دهد و بخش زیادی از استرسها، فشار‌های روانی و ذهنی خود را با روح آرام طبیعت به تبادل گذاشته و با سبک بالی به زندگی باز گردد.


بیشتر بخوانید


طبیعت‌گردی و استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های بومگردی مناسب‌ترین راه برای حفظ زنجیره ارتباط میان انسان و صنعت گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا زمانی که شاهد مدیریت کامل شرایط فعلی و از بین رفتن بیماری کووید ۱۹و گذر از اوضاع کنونی باشیم.

حمایت دولت از راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی

چندسالی است که ایجاد، راه‌اندازی و میزبانی اقامتگاه‌های بومگردی رایج شده و علاوه بر استقبال و توجه گردشگران از سوی دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

شیرینی میزبانی سنتی در خانه‌های قدیمی، سفره‌هایی با غذا‌های سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی‌آلایش و به دور از تشریفات، تشک‌های پنبه‌ای و لحاف‌های گلدوزی شده همه آن چیزی است که در اقامتگاه‌های بومگردی فراهم است.

خانه‌های قدیمی که در آرام‌ترین و زیباترین روستا‌ها و دنج‌ترین مکان‌های طبیعی میزبان گردشگران هستند، جاذبه مورد علاقه آن‌ها به ویژه گردشگران خارجی است.

این خانه‌ها مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و داستان‌های محلی و غذا‌های لذیذ با مواد بومی است که همراه با شنیدن موسیقی محلی عرضه می‌شوند و در عین حال هزینه اقامت در آن‌ها بسیار ارزانتر از واحد‌های اقامتی رسمی در شهرهاست.

هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگ‌های بومی و محلی موجب شده است آنان هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذا‌های سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند.

به همین سبب اقامتگاه‌های بومگردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می‌شود.

"اکوتوریسم" با معادل فارسی "بومگردی" به معنای سفر مسئولانه است که بیش از هرچیز به حفظ ارزش‌های زیست محیطی و معنوی منطقه مقصد گردشگر توجه دارد.

بر این اساس "بومگرد" نیز به گردشگری گفته می‌شود که در جریان سفر به منطقه‌ای بکر و طبیعی کمترین اثر منفی را بر ویژگی‌های اصیل طبیعی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی مقصد گردشگری می‌گذارد.

"اکوتوریسم" از این منظر در چارچوب صنعت گردشگری روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون هرگونه تخریب و ایراد به منطقه مقصد است.

رشد ۱۰ برابری اقامتگاه‌های بومگردی در سایه تدبیر

ابوالفضل مکرمی‌فرمدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شمار اقامتگاه‌های بومگردی خراسان رضوی در سه سال گذشته و در دولت دوازدهم حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است.

او افزود: در سال ۹۶ تعداد اقامتگاه‌های بومگردی استان ۱۳ واحد بود که با حمایت دولت و ترغیب انجام شده هم اکنون این شمار به ۱۲۴ واحد افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین طی ۲ سال اخیر برای ۱۵۳ اقامتگاه بومگردی موافقت اصولی صادر شده که راه اندازی آن‌ها به صورت میانگین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مکرمی فر بیان کرد: طی ۶ماهه نخست امسال تعداد ۳۰ اقامتگاه بومگردی استان افتتاح می‌شود و ۱۵۳ واحد دارای موافقت اصولی نیز تاپایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

او تصریح کرد: به این ترتیب با افتتاح ۱۸۳ اقامتگاه بومگردی تا پایان سال آینده و با توجه به فعال بودن ۱۲۰ واحد در استان، تعداد اقامتگاه‌های بومگردی خراسان رضوی به ۳۰۳ واحد یعنی سه برابر شمار موجود افزایش خواهد یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: هم اکنون ۹۶۰ نفر در ۱۲۴ واحد بومگردی استان خراسان رضوی اشتغال دارند که دارای چهار هزار و ۲۶۵ نفر-روز ظرفیت است.

مکرمی فر اظهار کرد: از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۹۷ اقامتگاه بومگردی در استان پرداخت شده است.

توسعه گردشگری متعادل در خراسان رضوی

او افزود: راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی با بهره‌برداری هر چه بیشتر از ظرفیت روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار می‌تواند زمینه توسعه گردشگری متعادل استان را فراهم آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: تا پایان سال گذشته در مجموع ۱۲۴ اقامتگاه بومگردی استان هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

مکرمی فر بیان کرد: هدف اصلی از ایجاد و توسعه این نوع اقامتگاه‌ها رسیدن به توسعه پایدار گردشگری است و تقویت بومگردی ضمن کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه‌های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت‌های قدیمی و ارزشمند کشور نیز مهیا می‌سازد.

او با اشاره به ضرورت پشتیبانی و حمایت از فعالان این بخش تصریح کرد: باید توجه داشت که هنوز خطر شیوع کرونا وجود دارد و باید هر اقدامی در این زمینه با توجه و رعایت دستور العمل های  بهداشتی انجام شود، اما آنچه بدیهی است لزوم ایجاد ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری در این بخش ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

بومگردی ترویج گردشگری متوازن

یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: امروزه تعداد بسیاری از پروژه‌های مربوط به اقامتگاه‌های بومگردی در شهر‌ها و روستا‌های مستعد گردشگری استان به بهره‌برداری رسیده است و ادامه این روند می‌تواند گامی مؤثر و تحولی مثبت در راستای ترویج سیاست گردشگری متوازن در استان باشد.

او افزود: به دلیل توجه ویژه گردشگری روستایی به توسعه اقامتگاه‌های بومگردی با احیای خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی، گردشگری کشاورزی و طبیعت‌گردی شاهد اقدامات خوبی برای حرکت به سوی توسعه متوازن گردشگری در برخی نقاط استان خراسان رضوی بوده‌ایم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این اقدامات کافی نبوده و وارد شدن صنعت گردشگری به عنوان بخش اقتصادی تاثیرگذار بر زندگی مردم سایر شهرستان‌ها و روستا‌های استان، نیازمند اقدامات و برنامه‌ریزی‌های جامع و بلندمدت مبتنی بر توسعه پایدار است.

بیدخوری بیان کرد: این برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که با وجود ایجاد اثرات مثبت اقتصادی، کمترین تأثیر مخرب را بر جوامع میزبان و محیط‌زیست داشته باشد.

او تصریح کرد: اساس سفر و گردشگری بر بنیان و پایه کاهش آثار ناشی از زندگی مدرن و دیگر ابعاد سخت زندگی است بنا بر این در شرایطی که شاهد افزایش مشکلات فردی، خانوادگی و فشار‌های ناشی از قرنطینه و افزایش عوارض و آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر بر دوستان و عزیزان و حتی خود افراد هستیم گردشگری آن هم با رعایت اصول بهداشتی امری لازم برای سلامت روح و روان افراد است.

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار