اُفت تحصیلی، معلول ناخواسته آموزش مجازی

وقتی آموخته‌ها و توانایی دانش‌آموز از آنچه انتظار می‌رود کمتر باشد، افت تحصیلی روی داده است و کرونا این پدیده را پررنگ کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آموزش مجازی در روزگاری که بوی ناخوش کرونا هوا را پر کرده راهی برای جلوگیری از رکود تعلیم و تربیت رسمی است، اما حتی اگرچه این روش تاکنون برای همه به طور یکسان سودمند نبوده، خلاء مهم موجود در آن یعنی نبود ارتباط رودررو میان معلم و دانش آموز، انتقال احساسات و نیز برقراری تعاملات انسانی و بین فردی موجب شده تا افت تحصیلی یعنی همان چیزی که از قبلتر هم انتظار می‌رفت کم کم میان دانش آموزان رخ نمایی کند.

شیوع کرونا، تغییر و تحول را بر همه حوزه‌ها و عرصه‌های زندگی اجتماعی تحمیل کرده است و آموزش و پرورش را به سوی آموزش‌های مجازی کشانده است، در این میان با توجه به اینکه هدف اول و مهم حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان بود حرکت در جاده آموزش مجازی شتاب گرفت و اکنون حدود ۲ سال است که شاهد تعطیلی کلاس‌های حضوری و رونق آموزش از راه دور و در نهایت آموزش مجازی و کمرنگ شدن ارتباطات انسانی میان دانش آموزان و معلمان هستیم.

دوران طلایی آموزش حضوری، دورانی بود که اگرچه دانش آموزان شیطنت‌های کودکانه و نوجوانانه خود را داشتند، اما به اعتبار حرمت معلمان، مهر دوسویه معلم و دانش آموز و شرم و خجالت از آموزگار و دبیر و حتی فشار والدین، دل به فراگیری دانش و درس می‌دادند و تلاش می‌کردند نمره قابل قبولی را به دست آورند، کمتر از مشق و درس فرار کنند، وقت بیشتری برای درس بگذارند و حتی در ماه‌ها و هفته‌های آخر سال تحصیلی تمام توان خود را برای کسب نمره‌های مطلوبتر به کار می‌گرفتند.


بیشتر بخوانید


در این میان والدین نیز با توجه به برگزاری همیشگی و فعال بودن مدارس، کمتر دغدغه درس و مشق فرزندان را داشتند، چون اطمینان داشتند که معلمان هرگونه کم کاری، فرار از یادگیری و ضعف درسی را در فرزندانشان تشخیص داده و به آنان اطلاع می‌دهند.

داستان این گونه پیش می‌رفت که شیوع کرونا همه این معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت را به هم زد. دیگر معلم و دانش آموز محور اصلی تعلیم و تربیت نبودند. دیگر مدرسه مکان اصلی و مبدا آموزش‌ها نبود و از آن پس منزل برای بچه‌ها شد محل آموزش، و والدین با همه مشغله ناچار به وقت گذاشتن برای درس و مشق بچه‌ها شدند، آنهم درس و مشق و کلاسی که هزینه‌های گزاف اینترنت، معضلات ناشی از قطع و وصلی نت و هزینه تحمیلی خرید تجهیزات نوین آموزشی را بر تمام هزینه‌های دیگر زندگی افزوده بود و البته در این میان خانواده‌هایی هم دچار شوک شده و حتی فرزندانشان تحصیل را ترک کردند.

در این میان نبود ارتباط چهره به چهره معلم و دانش آموزن، و از سویی بی سوادی برخی والدین و ناتوانی آن‌ها در هدایت تحصیلی فرزندان و رفع اشکالات درسی آنها، مشغله فراوان برخی والدین در پی خسارات اقتصادی و معیشتی ناشی از شیوع کرونا، دل نسپردن عمده دانش آموزان به آموزش‌ها و البته دل به بازی دادن آنها، به دلیل فراقت طولانی از مدرسه و کلاس درس همه و همه در نهایت افت تحصیلی را رقم زده است.

خراسان رضوی با حدود ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر جمعیت که افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آن‌ها دانش‌آموز هستند یکی از حوزه‌های جغرافیایی عمده کشور به عنوان الگو در تجربه جدید آموزش مجازی و از راه‌دور و در زمره استان‌های فعال، مهم و موثر در تهیه محتوای آموزشی است.

افت بیش از ۲ نمره در امتحانات نهایی

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: وضعیت موجود کاملا طبیعی است، زیرا آموزش مجازی نمی‌تواند به صورت کامل جای حضور معلم را بگیرد و روند آموزش را تکمیل کند.

او افزود: برآورد دقیقی از میزان افت تحصیلی در دانش آموزان استان نداریم، چون آموزش‌ها طبق روال و برنامه همچنان در حال انجام است و باید تا پایان سال تحصیلی و یا برگزاری آزمونی متمرکز، در این زمینه برای رصد و بررسی نتایج صبر کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در اسفند گذشته برخی آزمون‌ها با عنوان آزمون‌های شبه نهایی برای چند درس برگزار شد که نتایج به دست آمده با توجه به اینکه حضور دانش آموزان در امتحانات مذکور داوطلبانه بود، نشان از افت تحصیلی داشت.

خدابنده با اشاره به اینکه میانگین نمرات کسب شده نسبت به نمرات نهایی سال گذشته نشان از افت داشت، بیان کرد: برای برطرف شدن این افت برنامه‌هایی تدوین و به معلمان و مدیران ابلاغ شده است تا در فرصت باقی مانده از سال تحصیلی، شاهد مدیریت این افت تحصیلی باشیم.

او تصریح کرد: در امتحانات شبه نهایی برگزار شده، با توجه به اینکه آمار دانش آموزان شرکت کننده زیاد نبود و تنها ۳۰ درصد دانش آموزان واجد شرایط شرکت کرده بودند، اما افت میانگین دروس بیش از ۲ نمره را در مقطع متوسطه دوم نشان می‌داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تمامی مقاطع و دوره‌های تحصیلی تاکید کرد: این اهمیت قدری در مقطع ابتدایی به ویژه کلاس اول و دوم به دلیل بنیادی بودن آموزش‌ها بیشتر است و ارتباط عاطفی و احساسی میان معلم و دانش آموز بخشی از مشکلات را برطرف می‌کند، اما امسال این امر محقق نشد.

خدابنده اظهار کرد: جالب اینجاست که در مناطق کم جمعیت، محروم و روستایی که امکان برگزاری کلاس‌ها به دلیل جمعیت کم دانش آموزی و حضور معلم وجود داشته و همچنین تعامل دوطرفه بوده، این افت تحصیلی کمتر بوده است.

۱۴ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

او با اشاره به وجود حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان که بخشی از آن ناشی از اثرات کرونا بر وضعیت اقتصادی خانواده‌ها است، افزود: شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن موجب شد عده‌ای از سرپرستان خانواده‌ها شغل خود را از دست داده و دچار مشکلات اقتصادی شوند که این امر بر ادامه تحصیل فرزندان آن‌ها تاثیر گذاشته و موجب عدم ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان در سال تحصیلی جدید شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: به همین دلیل با اجرای طرح ضربتی شناسایی این دانش آموزان در آذرماه پارسال، شاهد شناسایی و بازگرداندن بخش زیادی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل بودیم.

خدابنده بیان کرد: در آغاز اجرای این طرح آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل حدود ۲۷ هزار نفر بود که با اقدامات انجام شده بیش از ۱۳ هزار نفر از این شمار در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم شناسایی و به تحصیل بازگردانده شدند.

انجام واکسیناسیون پایان تعطیلی مدارس

او تصریح کرد: برآورد ما این است که با پایان واکسیناسیون در تابستان امسال طبق اخبار اعلامی، درصد زیادی از مردم کشور واکسینه می‌شوند بنابراین از اول مهر مشکلی نخواهیم داشت و کلاس‌ها به صورت حضوری و روال قدیم برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی  تاکید کرد: اما اگر شرایط به همین شکل باشد و واکسیناسیون انجام نشود با توجه به اینکه اولویت اول سلامتی است به همین روند ادامه می‌دهیم و تصمیمات ستاد ملی کرونا را اجرا خواهیم کرد.

خدابنده اظهار کرد: مزایای آموزش حضوری و چهره به چهره هیچ زمان با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست و آموزش مجازی را مکمل آموزش حضوری می‌دانیم، اما با توجه به اولویت سلامت چاره دیگری در شرایط موجود نداریم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار