ضرورت کم کردن اتکا به سفره‌های زیر زمینی / فرسودگی شبکه توزیع، عامل هدررفت آب

استاندار خراسان جنوبی گفت: کم کردن اتکا به سفره‌های زیر زمینی، از جمله اقداماتی است که باید در حوزه مدیریت منابع آب در استان انجام شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ملانوری استاندار خراسان جنوبی در شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: با توجه به کاهش ۴۵ درصدی بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلند مدت، باید تمام توجه خود را به مدیریت منابع آبی در بخش‌های مختلف معطوف کنیم.

او افزود: اقدامات مدیریتی در این حوزه باید به گونه‌ای باشد که برداشت از سفره‌های زیر زمینی کاهش یابد و آب در سفره بماند تا کسری‌ها را ثابت نگهداریم، زیرا آب‌های زیر زمینی، حاصل ذخیره چندین ساله هستند و جبران آن‌ها راحت نیست.

ملانوری با اشاره به میزان هدر رفت بالای آب در بخش‌های کشاورزی و شرب، تصریح کرد: هدر رفت آب در بخش شرب، به علت فرسودگی شبکه‌های توزیع در شهر‌ها و روستا‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی میزان مصرف آب در بخش صنعت را ۲ درصد برشمرد و بیان کرد: عدم هدر رفت آب در بخش صنعت، به دلیل مهندسی بودن طریقه استفاده آن است.

او با اشاره به بارندگی‌های اخیر استان اظهار کرد: اگر چه این بارش ها، میانگین بارندگی‌ها را از ۴۰ به ۶۰ میلیمتر افزایش داد، اما تأثیری بر منابع آبی نداشته است.

ملانوری گفت: بارندگی ها، چیزی از وظیفه مدیریتی ما کم نمی‌کند و باید با برنامه ریزی دقیق و جلسات مستمر برای حفظ منابع آبی استان راهکار‌هایی ارائه کنیم.

استاندار با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات جهت صرفه جویی در مصرف برق، عنوان کرد: این گونه برنامه‌ها باید برای حوزه آب نیز اجرا شود.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.