اختراعی برای مدیریت هدر رفت آب شرب

با توجه به رو به رو شدن با مشکل کم آبی، دستگاهی برای مدیریت مصرف بهینه آب شرب اختراع شده است که برای ثبت و تولید انبوه در کشور نیاز به حمایت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش بارش‌های جوی و نبود مدیریت مصرف، کشور را با مشکل کم آبی رو به رو کرده است، در واقع حجم مخازن آب در حال کاهش با شیب بسیار تند و میزان آبدهی چاه‌ها به حداقل خود رسیده است.

با آغاز  فصل گرم سال مشکل کم آبی کشور دوچندان می‌شود و تنها راه غلبه بر این مشکل؛ کنترل و مدیریت بهینه مصرف آب است. البته افراد دغدغه مندی در کشور از سال‌های قبل، این مشکل را پیش بینی کرده اند و حتی برای رفع این مشکل اقدامات مناسبی انجام داده اند.

محمدعلی حاجی رضا در این زمینه که برای کنترل و مدیریت بهینه مصرف آب دستگاهی را اختراع کرده اما موضوع این است که ۴ سال از به سرانجام رسیدن و تست نهایی می گذرد، اما این اختراع هنوز به ثبت و تولید نرسیده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری اظهار کرد: فعالیت این دستگاه به صورتی است که در منازل نصب و نسبت به مصرف آب شرب کنترل و مدیریت دارد.

حاجی رضا درباره خاصیت منحصر به فرد این دستگاه بیان کرد: از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به کاهش هدر رفت آب به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد اشاره کرد. ساختار این دستگاه به نحوی شکل گرفته است که به صورت خودکار در زمان‌های هدر رفت آب مانند استحمام یا شستن ظروف، آب را قطع می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که در زمان قطع خودکار، سیستم آب را درون خود ذخیره می‌کند تا از هدر رفت آن جلوگیری کند.

او افزود: از دیگر ویژگی‌های دستگاه مدیریت بهینه مصرف آب این است که از هیچ چشم الکترونیک در ساختار آن استفاده نشده است. در واقع این دستگاه با ساختار خاص و در اختراع جدید نسبت به وصل، قطع و ذخیره کردن آب در سیستم خود اقدام می‌کند تا بتواند ۵۰ درصد در کاهش هدر رفت موثر واقع شود.

این مخترع گفت: از مهم‌ترین خاصیت دستگاه می‌توان به تولید داخل بودن این اجناس از ساخت تا مصرف اشاره کرد؛ در این ۴ سال از راه‌های مختلف مانند شرکت دانش بنیان اقدام کرده ام و با توجه به تایید طرح توجیهی، اما هنوز این دستگاه به مرحله ثبت و تولید نرسیده است.

حاجی رضا در پایان مطرح کرد: پیشنهاد ثبت اختراع و تولید این دستگاه از ۳ کشور مختلف ارائه شده است؛ اما تمایلی به ثبت اختراع در خارج از کشور نداشتم و خواستار این موضوعم با حمایت‌های دستگاه‌های مربوط، این طرح به نام ایران ثبت و تولید شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کم آبی ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار