تعاونی‌ها، اجتماعی کوچک با بازدهی‌های بزرگ

رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: تعاونی‌ها از ثروت‌های کوچک مردم تشکیل می‌شوند و کار‌های بزرگی انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اسماعیل آذری رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: بسیاری از قوانین مربوط به بخش تعاون کمتر اجرایی شده است، تعاونی‌ها از ثروت‌های کوچک مردم تشکیل می‌شوند و کار‌های بزرگی انجام می‌دهند.

او افزود: در خراسان رضوی حدود ۷ هزار تعاونی وجود دارد که ۴ میلیون نفر از جمعیت استان را تحت پوشش قرار داده اند، از این تعداد، ۷۶۰ هزار نفر ذیل پوشش تعاونی‌ها در مناطق مرزی فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی ادامه داد: در بحث تامین اجتماعی، مشوق‌هایی در راستای اجرای اصل ۴۴ برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است و تخفیفاتی برای حق بیمه تعاونی‌ها باید اعمال گردد و اگر منابع برای این موضوع اختصاص یابد، تامین اجتماعی آن را اجرایی می‌کند.


بیشتر بخوانید



آذری بیان کرد: در حوزه منابع و اعتبارات بانکی نیز، بانک توسعه تعاون در سال ۹۹، ۱۸۰۰ میلیارد تومان منابع داشت که این رقم متناسب با تعداد تعاونی‌های استان نیست و درخواست ما این است که منابع مازاد دیگر بانک‌ها و استان‌ها به این حوزه منتقل و صرف شود.

او درباره مسائل مالیاتی تعاونی‌ها تصریح کرد: در ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است که ۱۰۰ درصد درآمد تعاونی‌های روستایی، عشایری، کارگری، کارمندی و آموزشی معاف از مالیات هستند، اما قبل از این ماده برخی از تشکل‌های ما ایجاد نشده بودند، مثل تعاونی‌های مرزنشینان که در حال پرداخت مالیات هستند و تقاضای ما این است که نام تعاونی‌های مرزنشینان که مربوط به مردم روستایی و عشایری است هم در این معافیت‌ها قرار گیرد.

رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی تاکید کرد: در حوزه مالیات، هرمرزنشین از زمان صادرات، به مدت یک سال فرصت واردات دارد و دولت برای پرداخت ارز حاصل از صادرات تا دو سال فرصت داده است؛ اما ادارات دارایی، مالیات‌های سنگینی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات درنظر گرفته اند و از طرفی معافیت مالیاتی تا سقف دو سال را اعمال نمی‌کنند.

آذری درباره حوزه گمرک و مسائل این بخش نیز اظهار کرد: بسیاری از مسائل به گمرکات استانی تفویض اختیار نشده است و حتی اگر بخواهیم تعرفه‌ای برای کالای گمرکی ایجاد کنیم، باید ۷ تا ۸ روز معطل بمانیم تا یک کارمند از تهران آن را بررسی کند و این درحالی‌ست که برخی از کالا‌ها فاسدشدنی هستند و باید سریع‌تر ارزش گذاری شوند.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.