جمع آوری ۹۱۹ دستگاه ماینر در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۶ ماه اخیر ۹۱۹ دستگاه ماینر (استخراج ارز دیجیتال) در این استان شناسایی و جمع‌آوری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید فرهزاد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طی ۶ ماه اخیر ۹۱۹ دستگاه ماینر (استخراج ارز دیجیتال) در این استان شناسایی و جمع‌آوری شد.

او افزود: مصرف برق این تعداد ماینر کمتر از سه مگاوات بود که متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرهزاد با اشاره به برخورداری برخی ماینر‌ها از مجوز قانونی سازمان صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: از پراکندگی این مشتریان و فعالیت آن‌ها در شهرک‌های صنعتی شهرکرد، بروجن، فرخشهر و سفیددشت جلوگیری و به بقیه شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری هدایت شده‌اند.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: شرکت برق براساس دستورالعمل خود اختیار دارد سالانه ۳۰۰ ساعت خاموشی به ماینر‌ها بدهد و در همین راستا تا پایان ماه‌جاری برق ماینر‌ها از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع خواهد بود.

فرهزاد گفت: تا پایان پیک مصرف برق استان در شهریورماه امسال مجوز جدید برای فعالیت ماینر داده نمی‌شود.

او افزود: با توجه به آثار مخرب استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها از جمله مصرف بالای انرژی برق، ناپایداری شبکه برق و بروز خاموشی‌های متعدد، آسیب‌دیدگی تاسیسات برقی مشترکان شناسایی، جمع‌آوری و برخورد قضایی با مراکز غیر مجاز استخراج ارز‌های دیجیتال در دستورکار شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گرفته است.

فرهزاد درخواست کرد: مردم چهارمحال و بختیاری هرگونه استخراج غیرقانونی رمز ارز‌ها را و مراکز غیرمجاز آن را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۸۱۱۲۱ گزارش دهند.

او ادامه داد: ضمن رعایت جوانب محرمانه بودن اطلاعات افراد، به‌ازای هر دستگاه تا سقف مجاز ذکر شده در دستور العمل پنج میلیارد ریال پاداش پرداخت خواهد شد.

فرهزاد ظرفیت نیروگاه‌های استان را ۵۶هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: برای اوج مصرف (پیک بار) امسال ۶۶ هزار مگاوات پیش‌بینی شده که ۱۰ هزار مگاوات بیشتر و با کسری مواجه است.
او با اشاره به وجود ۳۹۳ هزار مشترک برق خانگی، صنعتی و کشاورزی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: پارسال ۲۰ هزار مشترک به مجموع مشترکان برق استان افزوده شد.

فرهزاد میانگین رشد بار مصرف برق در کشور را ۲۳ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۲۲ درصد دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۳۲ لیدر عمومی برق در استان فعالیت دارد.

او با اشاره به نبود برنامه‌ای برای خاموشی برق در چهارمحال و بختیاری تاکنون گفت: در صورت نیاز به هرگونه خاموشی احتمالی در حوزه برق یه سناریو پنج، ۱۰ و ۱۵ درصد مشترکان در زمان‌های بحران تعریف شده است.

فرهزاد افزود: این استان یکی از پاک‌ترین استان‌های کشور در حوزه مصرف برق است و پارسال تنها ۲ هزار مشترک غیرمجاز شناسایی، با آنان برخورد و انشعاب‌های آن‌ها اصلاح شد.

او اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری به‌لحاظ برخورداری از ارتفاع بالا، زاویه مناسب تابش خورشید و دمای خنک، یکی از مستعدترین نقاط کشور برای اجرای طرح‌های انرژی تجدیدپذیر در حوزه برق است.

فرهزاد ادامه داد: قبل از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرارداد تولید ۶۰ مگاوات انرژی برق تجدیدپذیر در چهارمحال و بختیاری منعقد شد که به‌علت تحریم‌ها هنوز روی زمین مانده است.

او گفت: ساعت ۲۱:۳۰ دوازدهم مردادماه سال گذشته مصرف برق چهارمحال و بختیاری با ۴۱۲ مگاوات به پیک رسید.

فرهزاد افزود: پیش‌بینی می‌شود نیمه نخست مردادماه سال‌جاری پیم مصرف استان به ۴۴۰ مگاوات برسد.

او با اشاره به افزایش مصرف برق چهارمحال و بختیاری بین ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵ گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا به علت تعطیلی مدرسه‌ها و استفاده دانش‌آموزان از وسایل آموزشی در خانه، مصرف برق افزایش داشته است.

فرهزاد به بالا بودن آمار سرقت سیم‌های برق در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: به‌همین منظور تبدیل ۳۰ درصد سیم‌ها به کابل خودنگهدار، ثابت کردن ترانسفورماتور‌ها و نصب دستگاه ضدسرقت بر روی تجهیزات برقی استان انجام شده است.

او افزود: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، کشاورزان در صورت رعایت پیک مصرف برق در چاه‌های آب از ساعت ۱۲ تا ۱۷ می‌توانند از معافیت‌های شرکت توزیع نیروی برق استان مانند رایگان شدن برق در ساعاتی از روز برخوردار شوند.

فرهزاد اضافه کرد: پارسال از محل اجرای این طرح ۱۵ میلیارد ریال مشوق به کشاورزان چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت که در قبض برق آنان اعمال شد.

او ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق استان۲۵۰ میلیارد ریال از دستگاه‌های اجرایی استان مطالبات دارد که از این مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال مختص حوزه وزارت نیرو در این استان است.

فرهزاد اظهار داشت: مطالبات شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری از مشترکان خانگی ۱۰۰ درصد وصول شده است.

او گفت: طرح‌های افتتاح شده حوزه برق استان در دولت تدبیر و امید ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که از مبلغ هشت هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال در بخش فوق‌توزیع، ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در حوزه توزیع و ۵۰۰ میلیارد ریال مربوط به نیروگاه‌های خصوصی است.

فرهزاد اضافه کرد: تلاش می‌شود برق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قطع نشود و در صورت لزوم خاموشی از بخش خانگی و صنعتی آن‌هم به میزان کم قطع شود.

او افزود: پارسال که محدودیت سوخت نیروگاه‌ها در کشور وجود داشت، شهرک‌های صنعتی زیادی در ایران به‌علت قطعی برق تعطیل شد، اما این در حالی است که مجموع خاموشی مشترکان برق صنعتی استان فقط ۶ ساعت بود.

فرهزاد زیرساخت‌های حوزه برق چهارمحال و بختیاری را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: هم‌اکنون میزان تلفات برق در استان ۸.۱ درصد است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.