ساخت آزمایشگاه متحرک برای تست تجهیزات الکتریکی

یک فعال فناور گفت: دستگاه آزمونگر جامع تجهیزات الکتریکی بصورت متحرک برای تست تجهیزات الکتریکی بزرگ و با حساسیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهدی داور پناه، رئیس هیئت مدیر یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تمام تجهیزات مورد استفاده در شبکه‌های الکتریکی برای تایید سلامت عملکردشان نیاز به انجام برخی تست‌های دوره‌ای دارند. هدف از انجام این تست‌ها تشخیص عیوب ایجاد شده برای پیشگیری از بروز حادثه‌های جبران ناپذیر و اطمینان از این که تجهیزات تعمیر شده مجددا قابل استفاده و بازگشت به کار خواهند بود یا خیر.

او افزود: تجهیزات الکتریکی به دلیل ابعاد بزرگ و حساسیت بالا، معمولا قابلیت جابجایی ندارند و این آزمایشگا‌ها هستند که باید به تجهیزات مراجعه و آن‌ها را تست کنند، از طرفی در شبکه‌های الکتریکی، گستره وسیعی از انواع تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند که هرکدام نیاز به تست‌های مخصوصی دارند.

داورپناه گفت: شرکت ما برای رفع و حل این مشکل اقدام به تولید آزمایشگاه متحرکی کرده است. دستگاه آزمونگر جامع تجهیزات الکتریکی با نام کاوش T۲۲ همان آزمایشگاه متحرکی است که قابلیت انجام طیف وسیعی از تست‌های مربوط به راه اندازی (Commissioning Test)، تست‌های دوره‌ای و تست‌های عیب‌یابی را دارد.

رئیس هیئت مدیر این شرکت دانش بنیان افزود: تست انواع پست‌های الکتریکی، پلنت‌ها و کارخانه‌های صنعتی، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی از جمله قابلیت‌های این آزمایشگاه متحرک است.

او با بیان اینکه تمامی مراحل ساخت و طراحی این دستگاه در داخل کشور انجام شده است، گفت: یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه قابل حمل بودن آن است. دستگاه کاوش با ابعادی تقریبا مشابه کیس‌های قدیمی کامپیوتر‌های خانگی و با وزنی برابر ۳۵ کیلوگرم این امکان را دارد تا توسط افراد معمولی جابه‌جا شده و در شبکه‌‎های الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد.

داورپناه افزود: درحال حاضر تعداد شرکت‌هایی که توانایی ساخت دستگاه تست با قابلیت انجام تمامی آزمون‌های مورد نیاز تجهیزات پست‌های الکتریکی را داشته باشند، بسیار محدود است و تنها کشور‌های اتریش، آمریکا، ایتالیا و اسپانیا به این تکلنولوژی دست یافته اند. ما نیز با تولید دستگاه کاوش T۲۲ که قابلیت انجام تمامی تست‌های مورد نیاز تجهیزات الکتریکی پست‌های فشار قوی را دارد، توانستیم در زمره کشور‌های دارای این توانایی قرار گیریم.

رئیس هیئت مدیر این شرکت دانش بنیان بیان کرد: دستگاه کاوش دارای طراحی مدرن و با علم روز دنیاست و نسبت به نمونه‌های خارجی دارای قیمتی به مراتب پایین‌تر است. می‌توان این دستگاه را با یک چهارم قیمت دستگاه مشابه خارجی دریافت کرد. از طرفی دیگر به دلیل طراحی و تولید تماما بومی این دستگاه، قابلیت سفارشی سازی مطابق نیاز شبکه برق ایران وجود دارد که در مقایسه با دستگاه‌های خارجی که به علت تحریم‌های موجود هیچ گونه خدماتی به شرکت‌های ایرانی رائه نمی‌دهند، نقطه قوت بزرگی به حساب می‌آید.

او گفت: در مقایسه با دستگاه‌های داخلی و بسیاری از دستگاه‌های خارجی که قابلیت انجام یک یا چند تست محدود را دارند، این دستگاه ارائه دهنده راهکار جامع آزمون‌های مورد نیاز تجهیزات الکتریکی هستند.

این فعال فناور تصریح کرد: تا کنون نیاز داخلی توسط شرکت‌های خارجی و یا به روش‌های سنتی و قدیمی با خطای بالا و عدم قطعیت زیاد و به کمک تعداد زیادی تجهیز تست بر طرف می‌شده است که امیدواریم با ورود دستگاه کاوش به بازار شبکه‌های الکتریکی، از این به بعد شاهد رفع این مشکل در صنعت تست و عیب‌یابی کشور باشیم.

او در خصوص صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی سازی این دستگاه گفت: در صورت تامین نیاز داخل با دستگاه کاوش، مجموعا از خروج ۶۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. از طرفی با توجه به قیمت پایین این دستگاه، تعداد بیشتری از افراد و شرکت‌ها توان خرید آن را خواهند داشت.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عاشق دستاوردهای جدید هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۵:۰۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام و صلوات بی پایان خدا بر نخبه های با استعداد شرکت های دانش بنیان بروید سراغ پروژه های فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق فوق پیچیده تر و سخت تر با توکل بر خدا
آخرین اخبار