خداحافظی با برنج‌های خارجی تا ۵ سال دیگر

رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت:نیاز ۴۰۰ هزارتنی برنج کشور به خارج را تا ۵ سال آینده می‌توان به صفر رساند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در ساری میزان مصرف برنج کشور را دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود.

او افزود: بیش از یک میلیون تن از برنج مورد نیاز کشور فقط در مازندران تولید می‌شود، اما با اصلاح برخی ساختار‌ها می‌توان این میزان را تاحدی افزایش داد که نیازی به واردات برنج نباشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در توسعه زیرساخت‌های کشاورزی کم توجهی شده است، ادامه داد: ۳۰۰ هزار هکتار از شالیزار‌ها زهکشی نشده اند و به دلیل غرقابی شدن زیر کشت نمی‌روند.

زارعی طرح زهکشی و اصلاح شبکه آبیاری را ارزان‌ترین و مؤثر‌ترین روش استفاده از آب و خاک و رسیدن به خوداتکایی محصولات کشاورزی دانست و گفت: اگر طرح جامع زهکشی اراضی استان به خوبی انجام شود می‌توان تا پنج سال دیگر از واردات برنج بی نیاز شد.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران افزود: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشاورزی علاوه بر امنیت غذایی و جلوگیری از خروج ارز برای واردات زمینه اشتغال بسیاری از افراد در استان‌های همسایه را نیز فراهم خواهد کرد.

او ضعف در زیرساخت‌های صادراتی را از دیگر مشکلات این حوزه بیان کرد و گفت: منافع برخی افراد در واردات محصولات از جمله برنج است و هرگاه از خودکفایی در تولید برنج صحبت می‌شود آن‌ها دچار تب و لرز می‌شوند.

زارعی با بیان اینکه ۹۰ درصد پول‌های تزریق شده در سال ۹۷ صرف واردات شده است از شفاف نبودن قوه مجریه انتقاد کرد و ادامه داد: بی عدالتی، عدم شفافیت و فساد در جامعه انقلابی و اسلامی پذیرفتنی نیست.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران بروز برخی از مشکلات را ناشی از شفاف نبودن موضوعات اعلام کرد و افزود: مردم نامحرم نیستند و وقتی شفافیت در جامعه نباشد مبارزه با فساد نیز دچار مشکل می‌شود.

انتهای پیام /ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.