آیا برنج‌های بی کیفیت خارجی در راه ایران هستند؟

دبیر انجمن برنج کشور از مکاتبات وزارت صمت با سازمان ملی استاندارد در خصوص حذف استاندارد‌ها از ورود برنج‌های خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، چند ماهی است که به این نتیجه رسیده ام قیمت کالا‌ها هیچ ربطی به میزان تولید ندارد، حکایت سرمان را بشکن و قیمتمان را نشکن است، کالا نباشد یک قیمت دارد، زیاد هم باشد باز همان قیمت را دارد، صحت این اصل نانوشته را از کجا مطمئن شدم از بازار برنج فروشان ساری، بازاری راهبردی که وارد رکود مطلق شده و نه خریدار برنجی هست و نه دل و دماغی برای اندک فروشندگانی که کرکره مغازه هاشان را در این دوران کرونایی بالا کشیده اند تا شاید یکی مثل ما بخواهد یکی دو کیسه برنج بخرد.

چرخی که در بازار می زنم و قیمت‌ها را می بینم، در کمال تعجب قیمت برنج‌های داخلی و خارجی چندان فرقی با هم ندارند، قیمت هر کیلوگرم برنج هندی، پاکستانی، تایلندی و هر چه از آن ور آب آمده است از ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان است و برنج طارم محلی مازندران هم تقریبا برابر با برنج خارجی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان!

یادم می‌آید این اختلاف قیمت قبلا چشمگیرتر بود، برنج‌های خارجی حداقل هر کیلوگرم تا ۱۰ هزار تومان ارزانتر بود، می‌پرسم برنج‌های داخلی ارزان شدند یا برنج‌های خارجی گران؟ که می‌گویند برنج‌های خارجی گران شده است به خاطر اینکه قبلا به وارد کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دادند اما حالا دیگر ارز دولتی نمی‌دهند و وارد کنندگان برنج را با ارز نیمایی وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید 

کمی با ذهنم کلنجار می‌روم، یک چیز اینجا جور در نمی‌آید سال گذشته همین برنج‌های خارجی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد و هر کیلوگرم ۱۰ یا ۱۲ هزار تومان دست مشتری می‌رسید، حالا با نرخ نیمایی که ۲۵ و ۲۶ هزار تومان است وارد می‌شود پس منطق و عقل می‌گوید قیمت برنج هم ۴ یا ۵ برابر  پارسال باید باشد نه دو برابر.

این مطلب را با فروشنده درمیان می گذارم که او از کشف جدیدی خبر می‌دهد، می‌گوید اگر همان برنج‌های خارجی که پارسال وارد می‌شد را وارد کنند بله حرف شما درست است باید قیمت هر کیلو برنج خارجی الان به ۳۰ و ۴۰ هزار تومان می‌رسید، اما این برنج‌ها فرق دارند برادر، کیفیتش کمی پایین‌تر است.
 
حذف با شعار حمایت!
 
در اولین قدم از کشف ردپای برنج‌های کم کیفیت یا بی کیفیت خارجی سراغ آقای شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران می‌روم که در جلسه ویدیو کنفرانسی با وزارتخانه است، می گوید: ما هم موضوع ورود برنج‌های بی کیفیت خارجی را شنیدیم و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه زیر بار آن نمی‌رود.‌

او می‌گوید: عده‌ای بی سر و صدا با شعار حمایت از مصرف کننده می‌خواهند استاندارد‌های برنج‌های وارداتی را کم کنند تا برنج کم کیفیت با قیمت پایین‌تر وارد کشور شود، اما مگر می‌شود با هدف کاهش قیمت برنج، هرنوع برنجی را با هر کیفیتی وارد کنیم و مردم آن را مصرف کنند، این تغییر ذائقه برای سلامتی مردم خطر دارد.

می‌پرسم این برنج‌های کم کیفیت هندی یا پاکستانی وارد کشور شده است یا می‌خواهد وارد شود؟ می‌گوید: ما شنیدیم برنج وارد شده مهم این است که عده‌ای می‌خواهند کاری کنند که استاندارد از برنج‌های وارداتی را حذف کنند.
 
جهاد کشاورزی مازندران

زور وارد کنندگان برنج زیاد است

حکیم مصلح الدین سعدی شیرازی قرن‌ها قبل در باب پنجم گلستان در حکایت بیستم نگاشته بود " هر که را زر در ترازوست، زور در بازوست و آن که بر دینار دسترس ندارد در همه دنیا کس ندارد" حکایتی که به حکایت ما هم شباهت دارد.

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج کشور می‌گوید: بازرگانی دولتی وزارت صمت ، ماه گذشته نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد ارسال کرد که بر اساس آن تا اول آذر ۱۴۰۰ رعایت استاندارد‌ها برای ورود برنج‌های خارجی ضرورتی نداشته باشد.
آیا برنج‌های بی کیفیت خارجی در راه ایران هستند؟
او حذف استاندارد از برنج‌های وارداتی را فاجعه‌ای بزرگ، اقدامی غیرفنی، غیر اخلاقی و غیر قانونی برای سلامت مردم کشور اعلام کرد و افزود: حتی ماهیت ارسال این نامه و درخواست حذف استاندارد از یک ماده غذایی برای مردم کشور می‌تواند به عنوان جرم تلقی شود چرا که اگر سازمان ملی استاندارد با این نامه موافقت کند امکان ورود هر گونه برنج خارجی با هر کیفیتی وجود دارد.

دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: این انجمن در مخالفت با این نامه با سازمان ملی استاندارد نامه نگاری کرد و سازمان ملی استاندارد به صورت شفاهی به ما قول داد که با این روند موافق نیست، اما هنوز به صورت کتبی و قانونی اظهار نظری نکرده است.

علی زاده شایق گفت: در حالیکه تمامی کشور‌ها حتی برای ورود کالا‌های عادی که شاید با سلامت مردم ارتباطی نداشته باشد قوانین سختگیرانه و حداقل‌های استانداردی در نظر می‌گیرند چگونه بازرگانی دولتی به خودش اجازه می‌دهد که با ارسال نامه‌ای به سازمان استاندارد خواستار عدم رعایت استانداردها در واردات برنج شود؟

بیشتر بخوانید 

او با بیان اینکه وارد کنندگان برنج همیشه به دنبال راهی هستند تا بتوانند برنج ارزان قیمت را خریداری و وارد کشور کنند، افزود: با تغییر ارز واردات برنج از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، قیمت برنج خارجی نیز افزایش یافت و وارد کنندگان حالا به دنبال وارد کردن برنج‌های بی کیفیت با قیمت پایین‌تر هستند.
 
دبیر انجمن برنج کشور
 
دبیر انجمن برنج کشور افزود: اینکه اعلام کنند این اقدام برای کاهش قیمت برنج و حمایت از مصرف کنندگان است اظهار نظری غیر منطقی است چرا که مصرف برنج‌های بی کیفیت حتما عوارض جبران ناپذیری برای سلامت مردم  دارد.

او به قدرت بیش از حد وارد کنندگان برنج اشاره کرد و افزود: این افراد برای یکی از تولیدات استراتژیک کشور دارند نقشه می‌کشند و نهاد‌های مربوطه هم انگار برای آن‌ها مهم نیست که چه در انتظار سلامت مردم و معیشت کشاورزان کشور است.

علی زاده شایق افزود: استاندارد‌های برنج را باید نهاد‌های تحقیقاتی و علمی مشخص کنند، اما به نظر می‌رسد باز هم زور وارد کنندگان بیشتر است، چون تعدادی از وارد کنندگان برنج عضو کمیته استانداردی هستند که قرار است در این خصوص تصمیم بگیرند.

هم از فنجان می‌خورند هم از تغار

دبیر انجمن برنج کشور گفت: وارد کنندگان برنج با قدرتی که دارند علاوه بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج گرفته بودند و بعدا منکر آن شدند تعرفه واردات برنج را نیز از ۱۵۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش دادند و حالا هم می‌خواهند استاندارد‌ها را حذف کنند به عبارتی هم از فنجان بخورند هم از تغار.

علیزاده شایق با بیان اینکه در دو یا سه سال گذشته تولید و کیفیت برنج داخلی افزایش داشته است، گفت: حداقل تولید برنج کشور در سال ۹۷ دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن و حداقل تولید امسال نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و با توجه به نیاز کشور به حدود ۳ میلیون تن برنج، حدود ۶۰۰ هزار تن کسری داریم، اما هر ساله بیشتر از این میزان وارد کشور می‌شود.

دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: در فاصله مرداد تا آبان ماه امسال برخلاف مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت واردات برنج، مقدار زیادی برنج وارد کشور شده است، چه کسی مجوز واردات این برنج‌ها را امضا کرده است؟ چه کسی اجازه ترخیص آن‌ها را داده است؟

شایق در خصوص میزان برنج‌های رسوبی در گمرکات کشور نیز گفت: بخشی از برنج‌های وارداتی از بنادر خارج شده است، اما مقداری برنج رسوبی در گمرکات کشور مانده که تاریخ مصرف مقداری از آن‌ها گذشته و یکی از اهداف نگارش نامه وزارت صمت برای حذف استاندارد برنج‌های وارداتی، خروج این برنج‌ها از گمرک است.

یک شابلون برای خط کشی

سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس قانون تدوین‌کننده قوانین و قواعد مرتبط با استاندارد و اجراکننده و نظارت‌کننده بر آن‌ها است و در شرح وظایف این سازمان کنترل کیفیت کالا‌های وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالا‌های نامرغوب اعلام شده است، اما نظر این سازمان در خصوص موضوع گزارش ما چیست ، بعد از یک تماس و گفتگو با مسئولان این سازمان، متن این مصاحبه را برای ما فرستادند.

تقی تقی پور مدیرکل دفتر ارزیابی کالا‌های صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه به لحاظ قانونی مصوبه سه امضایی در مورد استاندارد ۱۲۷ برنج اجازه یک سال به تعویق افتادن برخی گزینه‌های استاندارد را صادر کرده بود، گفت: تمدید این مصوبه منوط به تجدیدنظر است، در حال حاضر این مصوبه در حال انجام فرآیند تجدید نظر است و اقدامات لازم از سوی سازمان ملی استاندارد انجام شده است.

به گفته وی قرار بود جدول درجه بندی برنج که قبلاً در استاندارد درج شده بود در پیوست‌های فنی آورده شود که تقریباً به مرحله نهایی هم رسید، اما شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که اگر جدول درجه بندی درج نشود این شرکت در خرید‌های خارجی به مشکل برمی‌خورند. چرا که فروشنده خارجی، درجه (گرید) کالای مورد نظر را از خریدار می‌پرسد در صورت مشخص نبودن آن هیچ شابلون یا خط کشی وجود ندارد که بر مبنای آن بتوان کالا را ارزیابی کرد.
 
برنج ایرانی
 
این مقام مسئول همچنین گفت که با توجه به مسائل یاد شده، مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی و انجمن واردکنندگان برنج یک جدول که مورد موافقت سه طرف باشد را آماده و به کمیته ملی استاندارد ارائه کنند که براساس آخرین گزارش‌ها هنوز به جمع بندی نرسیده‌اند. البته سازمان ملی استاندارد به این موضوع اصراری ندارد و این مسئله بیشتر مربوط به مسائل تجاری است.
 
قد برنج ایرانی کوتاه است پس باید برود ته صف!!
 
استاندارد برنج نخستین بار در سال ۱۳۴۵ تعیین شد و در این سال‌ها چند بار مورد بازنگری قرار گرفت، مطابق استاندارد ملی ایران دانه‌های سفید برنج برای اینکه قابل عرضه و مصرف باشند تقسیم بندی‌های مختلفی دارند که شامل ابعاد (دانه خیلی بلند، دانه بلند، متوسط و دانه کوتاه) کیفیت (برنج‌های نرم و چسبنده مانند ارقام واکسی، برنج‌های نرم و پفکی و غیر چسبنده، برنج‌های عطری و برنج با میزان آمیلوز متفاوت) و فناوری تولید (تراریخته، ارگانیک، بومی و اصلاح شده) است، تقسیم بندی که مدیرعامل پایانه صادراتی برنج کشور می‌گوید برخی‌ها حالا می‌خواهند آن را نادیده بگیرند.

از یزدان پناه که نخستین پایانه صادراتی برنج کشور را راه اندازی کرده در باره این استاندارد‌ها می‌پرسم در کمال تعجب می‌گوید: استاندارد به ما اجازه نمی‌داد حتی عنوان برنج درجه یک را روی محصولات خود بزنیم، چون از دید آن‌ها برنج طارم محلی شمال به خاطر قدی که دارد برنج درجه دو محسوب می‌شد و برنج خارجی به خاطر یکی دو میلیمتر بزرگتر بودن درجه یک، بی خیال عطر و طعم و سازگاری با مذاق و معده ایرانی ها.‌

او می‌گوید: با همکاری محققان دانشگاه‌های کشاورزی و مرکز تحقیقات برنج کشور آنقدر تلاش کردیم تا این درجه بندی را تغییر دادیم و اکنون برنج خارجی با برنج خارجی و برنج داخلی با برنج داخلی مقایسه می‌شود ، در سه گرید برنج کیفی محلی، پرمحصول داخلی و برنج خارجی.

مدیرعامل پایانه صادراتی برنج کشور با بیان اینکه این استاندار‌ها برای درجه بندی برنج اجباری و در حال اجرا است، ارسال نامه بازرگانی دولتی وزارت صمت به سازمان ملی استاندارد در خصوص نادیده گرفتن استاندارد‌های واردات برنج را تایید کرد و گفت: معاونت بازرگانی صمت هدف از این اقدام را شرایط اقتصادی موجود و جلوگیری از شوک قیمت برنج اعلام کرد، اما حتما می‌دانند که ورود هرگونه برنج بدون رعایت موازین استاندارد یعنی فاجعه‌ای بزرگ برای سلامتی مردم.

یزدان پناه می‌گوید: ۱۹ عضو کمیته اصلاح برنج  قرار است در خصوص این نامه و استاندارد‌های برنج نظر بدهند، اما از این ۱۹ نفر ، چهار نفر عضو انجمن وارد کنندکان برنج و ۲ نفر وارد کننده برنج هستند و موسسه تحقیقات برنج کشور با یک کارشناس تنها مدافع برنج‌های داخلی در این کمیته است.
 
مدیرعامل پایانه صادراتی برنج کشور
 
مدیرعامل پایانه صادراتی برنج کشور با بیان اینکه تصمیم این کمیته لازم اجرا خواهد بود، گفت: کدام عقل سلیمی اجازه می‌دهد که با حذف استاندارد‌ها، کم کیفیت‌ترین محصولات خارجی وارد کشور شود.

بیشتر بخوانید 

او در پاسخ به این سوال که شاید هدف از این اقدام تنظیم بازار برنج باشد، گفت: بیش از ۶۰۰ هزار تن برنج ۶ ماه نخست امسال و مقداری نیز بعد از آن وارد کشور شده است و با توجه به شیوع کرونا، بستن رستوران‌ها، برگزار نشدن مراسم‌ها و افزایش تولید برنج در کشور همین میزان برنجی که امسال در کشور تولید شده است کفایت می‌کند.

یزدان پناه در پایان گفت: کسی با واردات سنجیده برنج مخالف نیست، اما حذف استاندارد از واردات برنج یعنی ورود انواع بیماری‌های تغذیه‌ای بر سر سفره ایرانی‌ها و فاجعه‌ای برای شالیکاران کشور.

گزارش از  سید رضا کریمی
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۳ ۰۳ دی ۱۳۹۹
با سلام /چه گویم که ناگفتنم بهتر است.........