رد برنج‌های خارجی در سرزمین برنج / آیا تیر خلاصی که امسال به واردات برنج زده شد، ادامه خواهد داشت؟ +فیلم

پاییز در شمال، فصل چرخیدن چرخ شالیکوبی‌هاست؛ شالیکارانی که شالی‌هایشان را آورده‌اند تا گنج رنج‌هایشان را از دل غلطک‌ها برداشت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بازار سیزده پیچ این روز‌ها شلوغ است، مرد جوان که به نظر خریدار می‌آید دارد با تلفن حرف می‌زند ، محور گفت وگویش برنج است، از حرف‌هایش دستم می‌آید که نمی‌داند چه برنجی باید بخرد اسم برنج‌ها را از روی کیسه‌های رنگارنگ می‌خواند و قیمتشان را از پشت گوشی به مادرش یا همسرش که آن سوی خط هستند می‌گوید، کمی بعد این پا و این پا می‌کند و بالاخره نوع برنجی را که می‌خواهد به فروشنده می‌گوید: "یه کیسه ۲۰ کیلویی برنج "بوقققققققققققق" (نام برنج خارجی را نمی‌توان نوشت) بده لطفا " فروشنده از میان ده‌ها کیسه برنج که روی هم تلنبار شده اند یکی را بلند می‌کند و می‌گوید: برنج خوبیه درسته خارجیه، ولی پختش راحته، آب و برنج بریز توی دیگ، خودش دم میکشه، میشه ۱۸۰ هزار تومان.
 

رد برنج‌های خارجی در سرزمین برنج

راسته بازار برنج فروش‌ها حتی در استان‌هایی که قطب تولید برنج هستند چند سالی است مهمان ناخوانده‌ای دارد، برنج‌های خارجی که از جنوب و شرق آسیا می‌آیند و با نام‌های ایرانی خودنمایی می‌کنند.

محسن برنج فروش ۳۰ ساله ساروی که ۱۰ سالی می‌شود مغازه پدری را مدیریت می‌کند می‌گوید: شاید حدود ۲۰ نوع برنج خارجی در بازار وجود دارد برنج‌هایی که از هند، پاکستان و تایلند می‌آیند و مردم هم به خاطر قیمت پایین تری که نسبت به برنج‌های داخلی دارند آن‌ها را می‌خرند.‌

خودکفایی کجاست ؟ خیلی دور خیلی نزدیک
می‌پرسم پس چرا روی کیسه‌های برنج اسم‌های ایرانی نوشته شده ؟ می‌گوید: هر شرکت که برنج‌های خارجی را وارد می‌کند یک نام ایرانی هم برای آن‌ها انتخاب می‌کند شاید برای اینکه تلفظش راحت‌تر است یا مردم با آن احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند، " بازار است دیگر حساب و کتاب درست و حسابی ندارد"
 
می پرسم میانگین روزانه چقدر برنج داخلی و چقدر برنج خارجی می فروشی و اصولا اقبال با کدام برنج است؟ می‌گوید: حضور برنج‌های خارجی در بازار‌های شمال نسبت به چند سال قبل کمتر شده، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارند و خریداران خودش را هم دارند.

از جوانی که در ابتدای گزارش از او گفتیم و حالا صاحب یک کیسه برنج خارجی شده است می‌پرسم چرا برنج ایرانی مصرف نمی‌کند؟ کارگر یک شرکت است می‌گوید: هر کیلو برنج ایرانی ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان است و اگر همه برنج مصرفی مورد نیازش را طارم و دم سیاه استخوانی و سنگ طارم بگیرم آخر ماه دخلم با خرجم جور در نمی‌آید.‌

او می‌گوید :خودم هم راضی نیستم پولم به جیب خارجی‌ها برود، اما چاره‌ای ندارم برنج‌های خارجی ارزانتر است.
 

چند میلیون تن برکت

مازندران این روز‌ها حسابی بوی برنج می‌دهد ۱۲۰ هزار برنج کار مازندرانی حالا خروار خروار کیسه‌های شالی را بار ماشین می‌کنند و به شالیکوبی‌ها می‌برند تا دانه‌های سفید از پوسته زرد شالی جدا و برنج‌های یکدست و خوش عطر راهی بازار شوند.

پاییز در شمال، فصل چرخیدن چرخ شالیکوبی هاست، شالیکارانی که ۶ ماه سال با چکمه و گِل و آب، یکی شده بودند حالا شالی هایشان را آورده اند به شالیکوبی تا گنج رنج هایشان را از دل چرخ‌ها و غلطک‌ها برداشت کنند.

خودکفایی کجاست ؟ خیلی دور خیلی نزدیک

  سالاری یکی از کشاورزان مرکز استان درباره وضعیت برداشت برنج می‌گوید: "محصول برنج ، امسال بخاطر بارش باران و فراوانی آب خیلی خوب و نسبت به پارسال از کیفیت بالاتری هم برخوردار بود حدود یک تن هم بیشتر برداشت کردم".

دستهایش را به من نشان می‌دهد، به نظر زبر و زمخت می‌آیند می‌گوید: این دست‌ها از زمستان پارسال در آب و گل بودن یک سال تلاش کردیم تا برنج خوب و با کیفیت روانه سفره‌های ایرانی‌ها شود  مسئولان موقع کاشت و داشت که سری به ما نزدند حداقل حالا که محصولمان به ثمر نشسته از ما حمایت کنند می‌پرسد برنج‌های داخلی و باکیفیت ما چرا باید در حسرت مشتری بماند و بازار‌ها پر بشود از برنج‌های خارجی؟

محمدی یکی از شالیکوبی داران استان که دائم در حال رفت و آمد و گوشزد کردن کارها به کارگران شالیکوبی است، می‌گوید: روزانه ۵۰ تن شالی را به برنج سفید تبدیل می‌کنیم و یک ماهی است که به علت شلوغی کار، در شالیکوبی به صورت ۳ شیفت در حال فعالیت هستیم.

او  به کیفیت برنج‌ها در کشت امسال هم اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل مرغوبیت بالای برنج در زمان تبدیل ، میزان کمتری از برنج‌ها خرد شده و به همین دلیل امسال برنج‌های زیادی را به استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس ارسال کردیم.

قربان نژاد رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران درباره میزان برداشت برنج در استان می‌گوید: شالیکاران مازندرانی در کشت اول بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن برنج برداشت کردند که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشت.
 
خودکفایی کجاست ؟ خیلی دور خیلی نزدیک

او می‌گوید: ۱۰۵ هزار تن هم پرورش رتون و نشای مجدد داریم و با توجه به پیش بینی‌ها بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شالی امسال از اراضی شالیزاری استان برداشت می‌شود که در دو دهه اخیر یک رکورد خواهد بود.


شمالی و جنوبی با تو داریم / عجب ایران خوبی با تو داریم

تا همین چند وقت پیش فکر می‌کردم برنج مشهورترین محصول شمال کشور است و جنوب کشور جایی است که فقط خرما دارد و ماهی، اما حالا می‌دانم شمال و جنوب  کشورمان از یک سرزمین هستند با آب و هوایی متفاوت، اما محصولاتی مشابه، جنوب هم همانند شمال ، هم ماهی دارد هم برنج.

چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان می‌گوید: حتی سیل هم نتوانست جلوی قد کشیدن ساقه‌های برنج در جنوب را بگیرد.‌
 
او می‌گوید: کل شلتوک تولیدی استان پارسال ۲۵۰ هزار تن و برنج سفید حاصل از آن ۱۲۵ هزار تن بود، اما امسال با توجه به وضعیت مناسب آب، برآورد می‌شود شالیکاران خوزستانی حدود ۹۰۰ هزار تن شلتوک تولید کنند،یعنی  تقریبا چهار برابر پارسال.

خودکفایی کجاست ؟ خیلی دور خیلی نزدیک

وضعیت در گیلان هم همین گونه است شالیکاران گیلان که ۴۰ درصد برنج کشور را تامین می‌کنند امسال در " بیجار بنه"‌های خود کاری کردند کارستان.

اسدی پرور رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رشت درباره افزایش محصول در استان گیلان می‌گوید: شالیکاران این خطه ۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش محصول داشتند .

خودکفایی کجاست ؟ خیلی دور خیلی نزدیک


خودکفایی تا اطلاع ثانوی

به آخر گزارش می‌رسیم همه چیز به نظر عالی می آید اما نوبت بازی با اعداد و جمع و تفریق است مرکز آمار ایران، می‌گوید هر ایرانی سالانه ۳۵ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند و با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور (کودکان و کهنسالان هم شامل آن می‌شوند) نیاز مصرفی برنج ۲.۹ تا سه میلیون تن است.

آمار دیگری هم وجود دارد آمار گمرک کشور که نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست امسال ۹۶۰ هزارتن برنج به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده است و بالاخره آماری که وزارت جهاد کشاورزی داده است، معاون این وزارتخانه اعلام کرد  امسال تولید برنج با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب به ۲.۹ تا ۳ میلیون تن خواهد رسید درست به اندازه نیاز داخلی!!

پس تا اینجای گزارش و با تکیه بر اعداد و ارقام ما برای نخستین بار در تولید برنج خودکفا شدیم موضوعی که آن را با اکبریان از اعضای با سابقه اتحادیه شالیکوبی داران استان و کشور در میان می‌گذارم نظر جالبی دارد می‌گوید: خودکفایی برنج امسال با کمک طبیعت به دست آمده است و ابر و باد و باران و خورشید دست به دست هم دادند و برکت را به شمال و جنوب کشورمان آوردند، اما تداوم این خودکفایی نه فقط به شرائط آب و هوایی که به برنامه ریزی و حمایت مستمر دولت از کشاورزان نیاز دارد .
 
خودکفایی کجاست ؟ خیلی دور خیلی نزدیک
او می‌گوید: این حمایت از زمان کاشت تا برداشت باید باشد و لیستی از کار‌هایی که دولت برای استمرار خودکفایی در تولید برنج باید انجام دهد را می‌گوید از تامین نهاده‌های کشاورزی با قیمت مناسب گرفته تا نرخ‌گذاری مناسب برنج به گونه‌ای که کشاورز توجیه منطقی برای ادامه کشت برنج داشته باشد وگرنه سال آینده دوباره رد و پای برنج‌های خارجی را در سرزمین‌های شمالی خواهیم دید.

 
انتهای پیام/ک
 
گزارش از : سارا فرهمند راد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۸:۵۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
با توجه به افزایش قیمت در کلیه کالا ها و خدمات برنج نسبت به بقیه اقلام رشد قیمت کمتر و نا ماناسبی دارد چون هزینه های تولید خیلی خیلی بالاست
گرانی برنج هم تقصیر تولید کننده نیست و به علت عدم مدیریت درست کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
برنج جز قوت اصلیه و باید ارزون بشه نباید جلوی وتردات برنج گرفته بسه مساورزا هم به اندازه کافی امسال از قیمت بالای برنج بهره برده اند حالا باید به فکر مصرفذکنندهذباشه این دولت
Iran (Islamic Republic of)
Rastin
۱۵:۵۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
محصولات خوب ایرانی رو صادر میکنن جنس بی کیفیت خارجی میارن واسه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۵:۲۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
با سلام
بهترین برنج عنبربو در بازار زیر ده هزار تومانه. چرا از اونا مصرف نکنیم. هر چی باشه هم سالمتر از خارجیه و هم قیمت خوبی داره . از کشاورزایی که با همه مشکلات و با وجود افزایش بسیار هزینه ها ،با قیمت پایین برنج رو عرضه کردند باید تشکر و دلجویی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
دولت دست رو هرچی گذاشت گرونی آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
تورو خدا پیگیری کنید برنج ایرانی خیلی گرونه کیفیت هم نداره . وارداتو باز کنندحداقل بتونیم برنج بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
واقعاجای تاسفه.توی ایران زندگی میکنیم ولی به علت گرونی نمیتونیم محصولات کشورخودمون رومصرف کنیم مثل برنج وچای ایرانی...بجاش بایدبرنج خارجی بی کیفیت بخوریم باکلی مریضی چون پولمون نمیرسه برنج خودمون روبخریم....واقعاااااانمیدونم چی بگم..هرکی جیبش پرتره همیشه بهترینهاهم میشه مال اون کی دلش برای مردم کم درآمدوکارگرمیسوزه
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۴:۰۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
واقعا برنج امسال خیلی گران است امیدوارم کسانی که در مجلس یا دولت پافشاری به وارد نشدن برنج نکنند
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۴:۰۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
طرف میگه زحمت کشیدم برنج خوب تو سفره هموطنان بره..نه بابا بگو زحمت کشیدم پول خوب تو جیبم خودم بره..مردم دیگه برنج خارجی کیلو ۸۵۰۰رتومن هم نمیتونن بخرن..چه برسه برنج ۲۰ هزارتومنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
این قدری که به فکر تولید کننده هستین به فکر مصرف کننده هم باشین شما دست روی هر چیز تولید داخل بگذارین قیمتش دو برابر خارجیه ما هم دلمون میخواد برنج ایرانی بخریم ولی خیلی گرونه مگه ما چقدر درآمد داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
جای تعصف داره که مسولینی که تو کشور هستند از واقعیت جامعه خبر ندارند که برنج ایرانی شده کیلویی ۲۴۰۰۰هزار تومان درآمد یک کارگر چقدر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
عامو کی میتونه بزنج کیلو ۲۰هزاری بخره جو الکی ندین بذارین وارد کنن
-
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
من تو رشت زندگی میکنم متاسفانه قیمت برنج ایرانی بالاست و ما توان مالی آن را نداریم که برنج محلی مصرف کنیم. مجبوریم برنج خارجی ارزونتر بخریم.
آخرین اخبار