برداشت نخستین گام روسیه برای خروج از معاهده نظارت بر پایگاه‌های نظامی

پارلمان روسیه رای به خروج این کشور از معاهده نظارت بر پایگاه های نظامی موسوم به معاهده آسمان باز داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، روز گذشته مجلس روسیه رای به خروج این کشور از معاهده بین المللی نظارت بر پایگاه‌های نظامی موسوم به آسمان باز را که اجازه پرواز‌های نظارتی بر فراز تاسیسات نظامی را می دهد، داد.

پیشتر و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا از این معاهده بین المللی خارج شده بود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم در روز‌های اخیر اعلام کرد واشنگتن قصد بازگشت به این معاهده جهانی را ندارد.

مقامات روسیه گفته اند در صورت بازگشت آمریکا به معاهده نظارت بر پایگاه‌های نظامی آن‌ها هم از تصمیم خود برای خروج از آن صرف نظر می‌کنند.

این معاهده به منظور تقویت اعتماد بین روسیه و کشور‌های غربی و به منظور اعزام هواپیما‌های نظارتی بر فراز پایگاه‌های نظامی امضا شده بود.
حالا پس از رای مجلس روسیه اگر این خواسته به امضای ولادیمیر پوتین برسد، این کشور ظرف مدت شش ماه از این معاهده بین المللی خارج می‌شود.

از زمان اجرایی شدن این پیمان در سال ۲۰۰۲، بیش از ۱۵۰۰ پرواز به منظور نظارت بر پایگاه‌های نظامی انجام شده است. قرار است پوتین و جو بایدن در اجلاس ژنو که در تاریخ ۲۶ خرداد برگزار می‌شود با هم دیدار کنند. به گفته منابع خبری این تصمیم روسیه در پی بالا گرفتن اختلافات سیاسی با آمریکا و اتهامات واشنگتن به این کشور اتخاذ شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند آمریکا و روسیه در شرایط جنگ سرد به سر می‌برند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
چه قپیایی هم برا آمریکا میان
آخرین اخبار