طرح گردشگری سد درونگر؛ بزرگترین طرح گردشگری درگز/ نقش تفریحات آبی در جذب گردشگر

اجرای طرح گردشگری سد درونگر برای اولین بار زمینه تفریحات آبی را در شهرستان فراهم می کند و نقش چشمگیری در جذب گردشگر و مسافر خواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد مددی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز گفت: سد درونگر درگز در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان درگز واقع شده است و بزرگترین طرح گردشگری شهرستان درگز که موافقت اصولی آن در ماه‌های اخیر صادر شد، در محدوده این سد اجرا خواهد شد.

او افزود: طرح گردشگری سد درونگر، دارای امکاناتی همچون، اقامتگاه، رستوران، تفریحات آبی  است که توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد و حدود ۲۹ هکتار وسعت دارد؛ هزینه راه‌اندازی آن نیز حدود ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است و با توجه به وسعت طرح، پیش‌بینی می‌کنیم اجرای آن ۲ سال زمان ببرد و در حل حاضر نیز در مرحله گرفتن استعلامات است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز ادامه داد: شهرستان درگز در شمالی‌ترین نقطه استان خراسان رضوی واقع شده است و به لحاظ طبیعت بکر، تفرجگاه‌های متعدد و جاذبه‌های تاریخی، مورد توجه مسافران و گردشگران است و بدون شک اجرای این طرح که شامل اقامتگاه بوده و برای اولین بار زمینه تفریحات آبی را در شهرستان فراهم خواهد کرد، نقش چشمگیری در پر کردن اوقات فراغت شهروندان و همچنین جذب گردشگر و مسافر خواهد داشت.


بیشتربخوانید



مددی بیان کرد: در شرایط عادی و قبل از اپیدمی کرونا، شهرستان درگز سالانه پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار مسافر بود و قطعا اجرای طرح گردشگری سد درونگر در توسعه گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادی شهرستان نقش چشمگیری خواهد داشت.

او با اشاره به تأثیر کرونا بر گردشگری تصریح کرد: بیماری کرونا گردشگری کل دنیا را تحت تأثیر قرار داد و شهرستان درگز نیز از این امر مستثنی نبود به طوری که به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا، ورود مسافر و گردشگر به شهرستان ۶۰ درصد کاهش داشته است.

ثبت ملی ۹ تپه و محوطه تاریخی در درگز

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  درگز در ادامه از ثبت ملی چند تپه و محوطه تاریخی در شهرستان درگز خبر داد و در این زمینه تاکید کرد: تعداد ۹ تپه و محوطه تاریخی به مجموعه تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرستان که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، اضافه شد.

مددی اظهار کرد: این تپه‌ها و محوطه‌ها که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی هستند در روستا‌های فضل‌آباد، قلعچه، ارتیان، گلخندان، کاهو، چقر، سعدآباد، قزلق و قره قوینلو واقع شده‌اند.

او افزود: شهرستان درگز به دلیل وجود این تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ظرفیت خوبی در زمینه تحقیق و مطالعات باستان‌شناسی دارد و در این زمینه یکی از غنی‌ترین شهرستان‌های استان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  درگز منطقه نمونه گردشگری چلمیر، دره‌ها و تفرجگاه‌های باصفا و دره‌های مشجر از جمله دره زو درونگر، دره ارغوان و منطقه عشایری قزقان‌دره؛ همچنین آبگرم الله اکبر و آبگرم امام قنبر را از مهمترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان درگز دانست.

مددی همچنین محوطه تاریخی بندیان را مهمترین جاذبه تاریخی شهرستان درگز برشمرد و بیان کرد: این جاذبه تاریخی که در ۲ کیلومتری شهر درگز واقع شده است، مربوط به دوره ساسانی است و حدود ۱۶۰۰ سال قدمت دارد.

پیش از این تعداد ۹۱ اثر تاریخی شهرستان درگز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود و با احتساب این ۹ اثر ثبت شده، مجموع آثار ثبت ملی شهرستان به ۱۰۰ اثر ملی رسید و از مجموع این آثار تعداد ۱۲ مورد بنای تاریخی و ۸۸ مورد تپه و محوطه تاریخی است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.