مسئول حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد؛

محیط زیست خراسان رضوی در معرض تهدید آتش سوزی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: احتمال وقوع آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت به علت خشکسالی، گرمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سرهنگ ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی در استان، مناطق تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل نیز دچار مشکلات  زیادی شده‌اند و همکاری مردم اعم از روستائیان، عشایر و گردشگران در این رابطه بسیار مهم است و از وارد آمدن خسارات سنگین به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

او افزود: با آغاز ماه خرداد احتمال وقوع آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت در خراسان رضوی افزایش یافته به طوری که از ابتدای این ماه تا کنون، وقوع سه مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت به حدود سه هکتار از زمین‌ها، خسارت وارد کرده است .

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره اینکه اطفای به موقع حریق در این مناطق با حضور نیرو‌های یگان و مردم بومی از خسارت سنگین جلوگیری کرده است ادامه داد: پارک ملی تندوره در شهرستان درگز، منطقه تحت حفاظت کلیلاق در شهرستان تربت‌جام و منطقه حفاظت شده بینالود در شهرستان طرقبه - شاندیز مناطق درگیر با آتش‌سوزی بوده‌اند.


بیشتر بخوانید




شعبانی بیان کرد: نیرو‌های یگان حفاظت استان در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و فرهنگ‌سازی و آموزش روستائیان و عشایر حاضر در مناطق نیز به صورت کامل انجام شده است.

او تصریح کرد: علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش در چنین شرایطی، خطا‌های انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آن‌ها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تأکید کرد: شهروندان و گردشگران طبیعت در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ به اداره‌های منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.


انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار