افزایش سهم قطعه سازان در تولید خودرو داخلی

بسیاری از کارشناسان تشدید تحریم‌ها علیه ایران را عامل کاهش تولید و صادرات می‌دانند، اما قطعه سازان خراسان رضوی از این تهدید فرصت ساختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خراسان رضوی جایگاه دوم کشور را از نظر سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو و قطعات مورد نیاز برخی صنایع دیگر دارد، اما پیش از این سهم قطعه سازان این استان از تولید خودرو ایرانی چندان زیاد نبود و بیشتر قطعات مورد نیاز خودرو‌های داخلی از خارج کشور تامین می‌شد، حتی با وجود شرکت ایران خودرو خراسان باز هم قطعه سازان استان سهم بسیار از تولیدات این شرکت نداشتند.

از سوی دیگر مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان به مشکل اساسی تبدیل شده بود و این موضوع در کنار کاهش نقدینگی انگیزه رشد تولید را از قطعه سازان گرفته بود.

با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تعامل و ارتباط دو سویه بین قطعه سازان و خودروسازان رنگ و بوی دیگر گرفت، قطعه سازان از این فرصت سود جسته و در جهت تقویت خطوط تولید خود و تامین نیاز‌های خودروسازان برآمدند و خودروسازان نیز راه حل‌های جدید برای رفع بدهی‌های خود به قطعه سازان پیدا کردند.


بیشتر بخوانید


محمد مهدی شکورزاده رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با تایید تاثیر مثبت تحریم‌ها بر صنعت قطعه سازی در ایران گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش قطعه سازان و خودکفا شدن در تامین قطعات مورد نیاز خودرو و قطع وابستگی به واردات آن‌ها در این استان سرمایه‌گذاری شد و به این منظور با افزایش ظرفیت تولید در واحد‌های قطعه سازی، بیش از پنج هزار نفر نیروی انسانی جدید جذب این واحد‌ها گردید.

او افزود: با این حال تحریم‌های اقتصادی اثرات منفی نیز بر صنعت قطعه سازی در خراسان رضوی داشته است به طوری که تولیدکنندگان در این بخش نتوانستند، ماشین آلات جدید وارد کنند و با همان فناوری قدیم صنعتی در این بخش به فعالیت خود ادامه دادند، لذا محصولات جدید در صنعت قطعه سازی تولید نشد، اما حجم تولید روزانه این صنعت به شدت افزایش یافت.

 رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی ادامه داد: طی دو سال گذشته تولید قطعه در واحد‌های قطعه سازی استان به سبب کمبود نقدینگی و مشکلات بانکی کاهش یافت، از سوی دیگر به دلیل کمبود ارز ناشی از تحریم ها، ارزبری در قطعه سازی کاهش داشت به طوری که اگر تولید قطعه‌ای ۱۰ واحد ارز مصرف می‌کرد، این میزان به چهار تا پنج واحد ارز رسید.

شکورزاده بیان کرد: هرچند شرکت ایران خودرو خراسان از شرکت ایران خودرو مرکز مستقل نشد، اما مدیریت جدید این شرکت بنا را بر استفاده شرکت ایران خودرو خراسان از قطعات تولیدی داخل استان گذاشت و این موضوع به رشد تولید قطعه سازان و افزایش اشتغال کمک کرد.

او تصریح کرد: با افزایش تولید قطعات مختلف در واحد‌های قطعه سازی خراسان رضوی برای تامین نیاز خودروسازان، سهم قطعه سازان از تامین قطعه برای خودرو‌های داخلی از ۱۲ درصد در سال ۹۶ به ۲۰ درصد نزدیک شد.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی تاکید کرد: شرکت‌های عضو انجمن خودروسازان خراسان رضوی که به طور مستقیم با خودروسازان ارتباط دارند، ۹۲ شرکت هستند، اما ۳۵۰ شرکت قطعه سازی دیگر نیز در استان پروانه بهره برداری دارند که عضو انجمن نبوده، اما قطعات خودرویی و غیرخودرویی تولید می‌کنند.

ابراهیم ناصری معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به تاثیر مثبت تحریم بر خودکفایی در تامین قطعات مورد نیاز خودرو ایرانی اشاره کرد و گفت: در گذشته بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز خودرو‌های داخلی از سایر کشور‌ها وارد می‌شد، اما اعمال تحریم و محدودیت در تامین قطعات مورد نیاز خودرو، قطعه سازان این استان را به تکاپو واداشت.

او افزود: با اینکه قطعه سازان خراسان رضوی قابلیت‌های بسیار در تولید داشتند، اما قطعات مورد نیاز شرکتی مانند ایران خودرو خراسان از استان‌های دیگر یا خارج کشور تامین می‌شد، با همتی که طی دو سال گذشته انجام شد، پایگاهی بین خودروسازان برای تامین نیاز خود از محل قطعات تولیدی در استان بوجود آمد و ارتباط بین خودروسازان و قطعه سازان خراسان رضوی بیشتر شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: دولت کمک‌های بسیار به بخش تامین تسهیلات و نقدینگی قطعه سازان خراسان رضوی کرد و در پایان سال گذشته طی نشستی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات مالی قطعه سازان اتخاذ شد و تا پایان سال گذشته مقدار قابل توجهی از مطالبات قطعه سازان استان از خودروسازان پرداخت شد.

ناصری بیان کرد: برخی از این مطالبات از طریق خرید دین و تامین مالی بانک صادرات از محل تفاهمنامه سه جانبه که بین بانک صادرات، خودروسازان و قطعه سازان وجود داشت، وصول شد و بخشی نیز با پشتیبانی بانک تجارت و بانک ملی پرداخت شد.

منبع: خراسان

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار