میوه کپک زده را می‌توان خورد؟

متخصصان می‌گویند هر مادهٔ غذایی ممکن است کپک بزند اما بعضی از مواد غذایی محیط رشد بهتری برای کپک‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایت دیس، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که میوه کپک زده خورده باشید. همواره این سوال در میان مردم وجود دارد که آیا کپک میوه برای سلامتی مضر است.

متخصصان آمریکایی می‌گویند گرچه طعم میوه کپک زده نامطبوع است، اما در بیشتر موارد برای سلامتی بدن خطرناک نیست. در حقیقت کپک‌ها به وفور در مواد غذایی دیده می‌شوند. حتی برخی از این کپک‌ها مانند کپک‌های موجود در پنیر خوردنی هستند.

در مورد میوه در بسیاری از موارد بدون آنکه افراد خود به وجود کپک در آن پی ببرند، اقدام به مصرفش می‌کنند. با این حال، بدن توانایی هضم این کپک‌ها را داشته و مشکلی جدی برای سلامت فرد به وجود نمی‌آید. به طور معمول خوردن میوه کپک زده عوارض جانبی جدی برای فرد به همراه نخواهد داشت.

با این حال، ممکن است عوارض جانبی ملایمی همچون حالت تهوع، استفراغ، باد معده، نفخ، و اسهال در افراد مصرف کننده میوه کپک زده دیده شود. این عوارض به دلیل ناراحتی دستگاه گوارش بروز می‌کند.

برای تقویت دستگاه گوارش پس از مصرف میوه کپک زده می‌توانید از مواد غذایی تخمیری مانند ماست استفاده کنید. همچنین آب انار می‌تواند به رشد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش کمک کند. افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و یا در رده افراد در خطر قرار دارند (مانند سالمندان، و یا افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف) بسیار ضروری است که از زمان خرید، پخت و مصرف مواد غذایی مختلف نسبت به سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند.

میوه کپک زده

این افراد در صورت مصرف مواد غذایی و میوه‌های کپک زده ممکن است دچار حالت تهوع، استفراغ و اسهال شده و یا علائم مسمومیت غذایی را بروز دهند. این در حالی است که برخی از کپک‌ها از انواع دیگر آن خطرناک ترند.

برخی از خطرناکترین کپک‌ها تحت رده مایکوتوکسین‌ها دسته بندی می‌شوند. این کپک‌ها بیشتر در مواد غذایی همچون غلات، آجیل، کرفس، آب انگور، و سیب یافت می‌شوند. برای حفظ سلامتی خود توصیه می‌شود به شدت از مصرف این مواد غذایی در صورت کپک زدن اجتناب کنید.

همچنین برخی افراد ممکن است به کپک آلرژی داشته باشند، که در این صورت باید از انواع و اقسام مواد غذایی کپک زده اجتناب کنند. برخی تحقیقات نشان داده است مایکوتوکسین‌ها می‌توانند باعث آسیب به میکروبیوم‌های معده که بخشی از سیستم دفاعی برای حفظ سلامت بدن هستند، شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۱ دی ۱۴۰۲
سلام با خواندن تعدادی از این نظرات به‌ سطح سواد و معرفت مردم جامعه پی می‌برید آيا می‌شه با این ملت به دموکراسی و جامعه شکوفا رسید، بجای اينکه برن در این زمینه تحقیق کنند و منابع بیشتری مطالعه کنند که به صحت‌ و سقم این مطلب پی ببرند فوری متوسل به تئوری توطئه و اراجيف گویی می‌پردازند، ما با این افراد شدیم هشتاد میلیون ديگه قضاوت به عهده خودتان میذارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
سلام
دروغ محضه اصلا نخورید سری که دردنمیکنه دستمال نمیبندندتوخدابه این مزخرفات توجه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
دیگه تحریمیم درک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
توی این گرونی آره .حتی متونی سنگ هم بخوری
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
بی زحمت حالا که انقدر خارجیها به خوردن پنیر کپک زده و میوه های کپک زده خراب علاقه دارند و می خورند از این به بعد تمامی میوهای گند کرده کپک زده را در بسته بندی کیسه های زباله و سطلهای زباله صادر کنید به همان کشورهای خارجی گنده خوران کپک خور با قیمتهای خوب بفروشن بهشون ارز وارد کنید به کشور ، و همه میوهای عالی و زیبا و سالم رو که تا الان صادر می کردیت به کشورهای خارجی کپک خور جلوش رو بگیرید با ارزانترین قیمت بدهید به ملت ایران بخورن نوش جان کنند مولتی ویتامین بدنشون برود بالا چونکه سیستم بدن ما ایرانیان به خوردنیهای گند و کپک زده سازگاری از عهد باستان تا کنون نداشته ایرانیان همیشه در طول تاریخ بشریشان همیشه بهترین خوراکیهای سالم و شاداب و تازه و حلال را خورده اند کپک ارزانی همان کپک خوران گندخوران خارجی باد . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
نباید خورد مسموم می شود
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
فردا میگن نان کپک زده هم بخورید
فکر کنم با پزشگها تبانی کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
باشگاه اصلا حواست هست داری چیکار میکنی
چند وقت پیش از معایب انبه گذاشته بودید جالبه که قیمتش هم نجومی بود بعد که رودست بازاری‌ها موند یک دفعه همه از محاسنش گذاشتند وفواید زیادش
حالا هم رسیدیم به میوه های کپکی ....راستشو بگید کدوم انبار داره میوه هاش کپک میزنه مونده رودست میخواد بریزه تو بازار
...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
انبه رودست بازاری‌ها موند ولی قیمت آن چهل و پنج الی پنچاه و پنج هزار تومان کمتر نیست .یعنی یک عدد انبه خوب بیست هزار تومان در میاد .
Iran (Islamic Republic of)
ایوب کردستان
۱۱:۳۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
باسلام خدمت هم وطنان عزیزم چند کیلو بیشتر میوه کپک زده نمونده دیربرسی اونم تموم میشه زیرقیمت سردخانه حراج کردم خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
ببین به چه فلاکتی افتاده ایم که میکید خوردن میوه کپک زده مشکلی برای بدن ایجاد نمیکند! شمایی که این فتوا رو میدی! متوجه هستی داری جان مردم را به خطر مرگ می اندازی؟ کپک بدون هیچ تردیدی بسیار مر و خطرناک است و موجب مسمومیت و تخریب جدار روده میشود.
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۱:۲۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
این مطلب اشتباه هست، تقریبا تمام انواع کپکها توانایی تولید یک یا چند نوع سم (مایکوتوکسین) را دارند و مصرف مواد غذایی کپک زده می تواند باعث ورود این سموم قارچی به بدن و ایجاد عوارض شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
ميشه قسمت كپك زده رو جدا كرد و قسمت سالمش رو خورد. من ريسك نميكنم ميوه كپك زده بخورم! اما مرباي هلوي كپك زده رو كپك هاش رو جدا كردم خوردم! طوري نميشه.
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۱:۵۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
در مواد غذایی کپک زده به خصوص مواد مایع یا نیمه جامد سموم کپکها در کل ماده غذایی پخش میشه، این سموم رنگ بو و مزه ای ندارند و برای انسان قابل تشخیص نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
ایا اتفلق افتاده میوه کپک زده خورده باشید .....به همت مسولان نظام در بخشی از وادار کردن ملت به گران خریدن اغلام مصرفی به گران خریدن در طول چند دهه گذشته میوه های گندیده میشوند و ملت باید میوهای فاسد را که کمی ارزان تر است رو بخرند در بخش مسکن غذا هم وضع بدتر است مردم هم بدمسکن شدن هم غذای ناسالم مجبورن بخورن قشنگ تابلو که یک عمدی برای گران فروشی وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
1
۰۹:۳۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام احتمالا" میوه هایی که به ناحق انبار کردید تا مردم با این وضعیت کرونایی دستشون به میوه نرسدخداروشکر کپک زدند حالا بااین مقاله میخواهید سرطان نصیب مردم کنید بابا این چه حرفیه کارشناس پزشکی که نیستید
Iran (Islamic Republic of)
حمیدلاری
۰۹:۲۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام مطالب خوبی بودممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
اگه خوبه ببره واسه خانواده خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بفرماید رئیس‌جمهور جدیدمان نیامده نقشه هایش رایواش یواش ارائه میده معیشت مردم رونق اقتصادراافزایش میدهد
آخرین اخبار