برگزاری انتخابات پارلمان زودهنگام در ارمنستان

ارمنستانی‌ها امروز و پس از ماه‌ها درگیری در پی برگزاری انتخابات زودهنگام به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فرانس ۲۴، مردم ارمنستان امروز (یکشنبه) پس از ماه‌ها تنشی که بر سر شکست سال گذشته میلادی در برابر آذربایجان بخاطر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ به وقوع پیوست، در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

در انتخابات امروز ارمنستان، بیش از ۲ هزار حوزه رأی گیری در سراسر این کشور بازگشایی شده و نزدیک به ۲.۶ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. برگه‌های رأی شامل ۲۱ حزب سیاسی اند؛ اما دو نیروی اصلی به عنوان رقبای اصلی در صحنه دیده می‌شوند: نخست حزب حاکم «قرارداد مدنی» که از سوی پاشینیان رهبری می‌شود و دیگری «ائتلاف ارمنستان» که رهبری آن را «رابرت کوچاریان» رئیس جمهوری سابق این کشور بر عهده دارد.

این انتخابات پارلمانی زودهنگام با درخواست کفیل نخست وزیری «نیکل پاشینیان» به منظور یافتن راه حلی برای خشم عمومی که بر سر توافق صلح امضا شده در ماه نوامبر ایجاد شده بود، و به سبب آن ماه‌ها اعتراض مردم را به منظور استعفای پاشینیان در بر داشت، به وقوع پیوست.

پاشینیان پس از این اعتراض‌ها از نخست وزیر کناره کیری کرد تا طبق قانون اجازه برگزاری انتخابات داده شود؛ اما همچنان به عنوان کفیل نخست وزیری باقی ماند.

توافقنامه‌ای که با میانجی گری مسکو به دست آمد، به شش هفته درگیری‌های میان آذربایجان و ارمنستان پایان داد؛ همچنانکه طبق این قرارداد کنترل بخش بزرگی از ناگورنو قره باغ و نیز مناطق اطراف آن را که برای بیش از ۲۵ سال در دست نیرو‌های ارمنی بودند، به دست آذربایجان خواهد افتاد.

پس از این ماجرا هزاران ارمنی در ایروان، پایتخت ارمنستان به منظور اعتراض به این توافق به عنوان «خیانت به منافع ملی» به خیابان‌ها آمدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار