پروژه GNAF شرکت ملی پست چیست؟

درباره عملکرد و جزئیات پروژه GNAF شرکت ملی پست در این گزارش بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مفهوم فایل نشانی ملی مکان مرجع شده GNAF تا اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط شرکت PSMA استرالیا و برخی دیگر از سازمان‌ها در این کشور مطرح شد و توسعه یافت. هر نشانی که در GNAF ایجاد شده، بین چند نشانی همسان در برابر مجموعه داده مکانی مربوطه مقایسه می‌شود تا به این ترتیب یک قطعه ملکی، معابر یا موقعیت مکانی آن نقطه و وجود یا عدم وجودش صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی شود و همچنین کیفیت نشانی آن سنجیده می‌شود.

این پروژه از اواخر سال ۹۵ در کشور کلید خورد. پروژه‌ای که از پروژه GNAF استرالیا نمونه‌برداری شده است. این پروژه با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی کدپستی پس از دریافت کدپستی، نقشه و آدرس را به کدپستی لینک می‌کند و به راحتی می‌توان موقعیت جغرافیایی یک کدپستی را روی نقشه مشاهده کرد. براساس این طرح، موقعیت مکانی و اطلاعات نقشه‌ای برای همه آدرس‌های دارای کدپستی لینک می‌شود و براین اساس می‌توان آدرس را به‌طور دقیق برای تمام نقاط ذکر کرد.

از دهه ۷۰ پروژه کدپستی ۱۰ رقمی در کشور راه‌اندازی و آغاز شده بود، اما همه کدپستی‌ها و آدرس‌ها متنی بودند. اما در اینجا بحث صدور کدپستی نیست. بلکه اضافه کردن موقعیت جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) و به عبارتی «لوکیشن‌دار» کردن مکان‌هایی است که دارای کدپستی هستند یا قرار است به آن‌ها کدپستی اختصاص داده شود.

درخصوص کدپستی و آدرس برای صددرصد مناطق کشور کدپستی صادر شده و آدرس برای آن‌ها ثبت شده است، اما بحث تعیین موقعیت مکانی و نقشه جغرافیایی و ژئوکدینگ صرفا برای ۶۰درصد از نقاط کشور اجرا شده است.

پروژه GNAF با این احساس نیاز که لازم است موقعیت مکانی و جغرافیایی نقاط دقیقا مشخص شود، از طریق نقشه‌هایی که در اختیار شهرداری‌ها و سازمان ثبت بود، شروع کرد. در ابتدا از جا‌هایی که نقشه قطعه‌بندی مکان‌های مختلف را داشتند، نقشه‌های تولیدی دریافت و با سختی بسیار فراوان نقشه مکان‌ها نهایی شد.

شرکت ملی پست درحال حاضر در ۵۱۰ تا ۵۲۰ شهر به‌طور میانگین ۷۰ تا ۹۰ درصد ژئوکدینگ را اجرا کرده است. در روستا‌ها هم اطلاعات جغرافیایی و نقشه‌ای معابر و مکان‌هااز منابع مختلف جمع‌آوری و ژئوکدینگ هزار روستا انجام شده است. یعنی در این شهر‌ها و روستا‌ها موقعیت مکانی به کدپستی‌ها و آدرس‌ها اضافه شده است.

درحال حاضر ژئوکدینگ ۲۰ شهر را در دستور کار این شرکت قرار دارد. کار این شهر‌ها تا اواسط تابستان به اتمام می‌رسد و درنهایت تعداد شهر‌هایی که پروژه GNAF در آن‌ها انجام شده تا تابستان امسال به حدود ۷۵۰ شهر می‌رسد.

شاید بد نباشد بدانیم چه اطلاعاتی در فیلد‌های شرکت ملی پست جمع‌آوری می‌شود؟ به لحاظ قانونی، در فیلد اطلاعاتی ابتدا کدپستی و اقلام نشانی ذکر می‌شود. کاربری ساختمان و اینکه ساختمان مسکونی، تجاری یا اداری، انبار و... است، اطلاعات دیگری هستند که ثبت می‌شود. حتی اگر ساختمان (مسکونی و...) خالی از سکنه باشد، اطلاعات آن در قالب خالی از سکنه ذکر می‌شود. کارگاه باشد یا هر کاربری غیر از مسکونی هم باشد، نام مکان ذکر می‌شود.

کاربرد‌های GNAF هم بسیار متنوع و جالب توجه است. آیا می‌دانید در همین موضوع کرونا شرکت ملی پست همکاری‌های زیادی با ستاد کرونا داشته است؟ ارائه مشخصات مکان‌هایی که مردم رفت‌وآمد زیادی دارند مثل متروها، بیمارستان‌ها و مکان‌های عمومی و پرتردد اولین اطلاعاتی بود که در اختیار این ستاد قرار داده شد تا مشخص شود رفت‌وآمد در کجا بیشتر و محدوده قرمز یا نارنجی کدام مکان هاست.


بیشتر بخوانید


براساس همین کد‌های پستی مکان‌های پرتردد شناسایی شد یا اینکه افرادی که فوت شدند، بر اساس آدرس‌ها و کدملی دقیقا مشخص بود که این افراد کجای شهر، روستا یا کجای کشور واقع شده‌اند. حتی مبتلایان را به‌راحتی می‌توانستند روی نقشه مشخص و براساس این اطلاعات، برنامه‌ریزی‌ها و محدودیت‌ها را اعمال کنند.

مورد دیگری که در خصوص کاربری GNAF می‌توان به آن اشاره کرد حوادث طبیعی، چون سیل و زلزله است. دراین مواقع سیستم GNAF می‌تواند به کمک دولت و نهاد‌های ارائه‌دهنده خدمات بیاید. برای مثال در سیل و زلزله و هر مخاطرات غیرطبیعی، اگر نقشه تخریب ساختمان‌ها در اختیار شرکت ملی پست گذاشته شود، به‌راحتی می‌توان اعلام کرد چند نفر در آن ساختمان‌ها و محدوده زندگی می‌کردند و چقدر باید دولت به آن‌ها خدمات بدهد.

موضوع دیگر بحث شناسایی خانه‌های خالی و شناسایی موجودی مسکن کشور و ثبت نام مسکن در سامانه املاک و اسکان است. با توجه به اینکه کدپستی هر مکان به خود آن مکان اختصاص دارد و امکان مشابهت کدپستی نیست، این اطلاعات کمک زیادی به شناسایی خانه‌های کشور خواهد کرد.

همانطور که می‌دانیم براساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها ملزم شده‌اند، برای ارائه خدمات به مردم، اطلاعات دقیق خود را ثبت کنند. این اطلاعات درنهایت به سامانه املاک و اسکان ارائه می‌شود. از این منظر، سامانه املاک و اسکان می‌تواند تحول‌آفرین باشد. کمک شرکت ملی پست به طرح سامانه املاک و اسکان از این منظر دارای اهمیت است که علاوه‌بر عدم مشابهت کدپستی، بسیاری از اطلاعات می‌تواند کار شناسایی و صحت‌سنجی اطلاعات ثبت‌شده را آسان‌تر کند.

کاربرد بعدی GNAF با توجه به دراختیار داشتن کدپستی کمک به سیستم توزیع کالا در کشور است.

حسب گفته مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست در ماه‌های پایانی سال گذشته همه سازمان‌های متولی ازجمله بنادر گمرک و وزارت صمت موظف شدند کدپستی محل‌های خروج و ورود کالا را ثبت کنند. حتی در انبار‌ها و بارگیری و انتقال و حمل بار این اطلاعات اخذ و در اختیار وزارت صمت قرار گرفت تا بتوانند مجموعه توزیع کالا را رصد کنند. درواقع با این اقدام، کالا از لحظه ورود به کشور تا لحظه‌ای که به دست خرده‌فروشی‌ها می‌رسد، قابل‌رهگیری است. اینطور که گفته شده همه انبار‌های کشور دارای کدپستی هستند (از جمله انبار‌های سازمان هواپیمایی، فرودگاه‌ها، انبارها، گمرکات و انبار‌های وزارت صمت و همه سوله‌های سازمان راه‌آهن و همه اماکنی که کالایی در آن‌ها ذخیره می‌شود) و همه این اطلاعات به ستاد قاچاق کالا و ارز داد شده و متولیان امر به‌راحتی می‌توانند این اطلاعات را دریافت و از قاچاق و احتکار جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار