ویژگی عجیب و غیر منتظره ای در سیاره زهره کشف شد

سیاره زهره ممکن است یک سیاره جهنمی سمی باشد، اما شواهد جدید نشان می‌دهد که این سیاره بیش از پیش به زمین شبیه است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ساینس آلرت؛ در دهه‌های آینده، فضاپیما‌های زیادی از سیاره زهره بازدید می‌کنند. دو سیاره زمین و زهره در اندازه شبیه به هم هستند و در کنار یکدیگر قرار دارند. این دو سیاره از مواد ستاره‌ای یکسان ساخته شده اند، اما زمین سیاره‌ای سبز با حیات انسانی شده و زهره سیاره‌ای داغ و جهنمی است که حتی سرب هم در جو آن ذوب می‌شود. علت موضوع چیست؟

پاسخ این سوال را باید با بررسی ویژگی‌های زهره پیدا کرد. این ویژگی‌ها شامل نحوه دگرگونی این سیاره در طول زمان است. زمین دارای صفحات تکنوتیکی است که دائما در حرکت هستند و همین موضوع باعث تشکیل کوه‌ها و اقیانوس‌ها می‌شود. سیاره زهره این صفحات را ندارند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بخش‌هایی از این سیاره از بلوک‌هایی تشکیل شده که حرکت دارند و محیط اطرافشان را تغییر می‌دهند.


بیشتر بخوانید


کمپی‌ها در سیاره زهره هستند

این صفحات نازک و صاف campi نام دارند. کمپی‌ها ممکن است به وسعت کشور ایرلند و کوچک باشند یا حتی بزرگ و به وسعت آلاسکا باشند. این اطلاعات با استفاده از داده‌های کاوشگر Magellan سازمان ناسا بدست آمده است. ابتدای دهه ۱۹۹۰ رادار‌های کاوشگر Magellan برای گذشتن از جو زهره و رصد سطح این سیاره مورد استفاده قرار می‌گرفت. دانشمندان دوباره نقشه‌های ثبت شده توسط این کاوشگر را بررسی کردند و توانستند ۵۸ کمپی جدید را کشف کنند. کمپی‌های کشف شده در کنار کوه‌های کوچک و حفره‌ها قرار دارند، این حفره‌ها چگونه ایجاد شدند؟

پیل بیرن، دانشمند سیارات آمریکایی در این باره گفت: " فقط یک توضیح منطقی وجود دارد. کمپی‌ها توسط مواد مذاب زیر سطح خودشان جا به جا و به سمت زمین‌های ثابت می‌روند و آن‌ها را فشرده کرده و کوه‌ها را تشکیل می‌دهند. وقتی کمپی‌ها از هم دور می‌شوند، سطح سیاره باز و شیار‌هایی ایجاد می‌شود.

ویژگی عجیبب و غیر منتظره ای در سیاره زهره کشف شد

اینکه این تغییر شکل در مناطق پست زهره اتفاق افتاده قابل توجه است. گدازه‌ای که باعث حرکت کمپی می‌شود، قدمتی چند میلیون ساله دارد و باعث می‌شود این سطوح ایجاد شده از جوانترین مناطق زهره باشند. این بدان معناست که این اتفاق به تازگی در منظومه شمسی رخ داده، ولی سوالی که برای دانشمندان رخ داده این است که این صفحات امروز هم حرکت دارند؟

ماموریت‌های VERITAS ناسا و EnVision اروپا به این موضوع خواهند پرداخت. این کاوشگر‌ها به سیستم‌های راداری پیشرفته مجهز هستند و کمپی‌ها را با وضوح بالا مورد بررسی قرار می‌دهند و به دانشمندان اجازه می‌دهند تا بفهمند آیا سطح زهره از زمان شروع به کار ماژلان حرکت خاصی داشته یا خیر. اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، می‌توان فهمید که این سیاره از نظر علم زمین شناسی فعال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار