دیدار سعد حریری و اردوغان در استانبول

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان دیدار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های لبنانی اعلام کردند سعد حریری، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.

در این دیدار، آخرین اوضاع لبنان و منطقه و روابط دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این دیدار در کاخ وحید الدین در شهر استانبول برگزار شده، اما بیانیه‌ای در رابطه با این دیدار از سوی دو طرف صادر نشده است.

تحلیلگران می‌گویند گرم شدن روابط ترکیه و لبنان در صحنه‌های دوجانبه سیاسی - اقتصادی راه را برای نقش‌آفرینی‌های هرچند محدود آنکارا در روند سیاسی لبنان باز خواهد کرد یا دست کم اردوغان به دنبال چنین نقش‌آفرینی‌ای است.

یک کارشناس مسائل ترکیه درباره واکاوی اهداف سفر اخیر نخست‌وزیر لبنان به ترکیه گفت: «به نظر می‌رسد آنکارا بعد از یک دوره تیرگی روابط با برخی کشور‌های عربی، چون عربستان، امارات و مصر اکنون در پی بازگشت به منطقۀ غرب آسیا و نقش‌آفرینی بیشتر در این منطقه برآمده است.»

سفر غیرمنتظره و بدون هماهنگی سعد حریری به ترکیه و دیدار وی با اردوغان پشت در‌های بسته بحث‌های زیادی را در محافل رسانه‌ای در پی داشت و این بحث‌ها نه از آن جهت که لبنان یک کشور تأثیرگذار در روند منطقه‌ای باشد، بلکه از آن روی بود که موضوعاتی مطرح شد مبنی بر آنکه حریری از یک سو به دنبال یک نوع میانجیگری بین ترکیه و عربستان است و از سوی دیگر دیدار وی از ترکیه بیانگر دور جدیدی از رابطه و همکاری‌های ترکیه و لبنان و یا به عبارت دیگر نقش‌آفرینی جدید آنکارا در تحولات بیروت است.

گفتنی است گفتگو‌های سعد حریری در آنکارا با رجب طیب اردوغان و ابراز تمایل ترکیه به روابط جدید با لبنان می‌تواند بیانگر شکل‌گیری یک خواست مشترک در ورود دوباره ترکیه به این حوزه باشد. لبنان تا پیش از جنگ جهانی اول بخشی از مستعمرات امپراطوری عثمانی بود. انگلیس و فرانسه پس از شکست عثمانی در جنگ جهانی اول طی قرارداد سایکس – پیکو اقدام به تقسیم مستعمرات عربی این امپراطوری کردند که طی آن انگلیس فلسطین، اردن و جنوب عراق را تصرف کرد و فرانسه شمال عراق، سوریه و لبنان را تحت کنترل خود درآورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار