هشدار روسیه درباره رزمایش مشترک ناتو و اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره اقدامات تحریک آمیز سازمان ناتو و اوکراین هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه رزمایش نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اوکراین را تحریک آمیز و با هدف بی ثبات کردن مرز‌های روسیه عنوان کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی روسیه این اقدام را تحریکی شیطنت‌آمیز به منظور وادار کردن روسیه به پاسخ نظامی عنوان و تاکید کرد: پاسخ قطعی است، چرا که امنیت یک کشور مستقل با امنیت مرزی معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: آن‌ها قصد دارند ابتدا روسیه را تحریک کنند که به اقدامات ماجراجویانه ناتو پاسخ دهد و سپس این پاسخ نظامی روسیه را به عنوان اقدام تهاجمی روسیه قلمداد کنند.

زاخارووا انتقال انواع تجهیزات و تسلیحات به خاک اوکراین در پوشش برگزاری رزمایش را هدف دیگر ناتو از این اقدام برشمرد و گفت: این اقدامات از دید ما پنهان نخواهد ماند. اینگونه اقدامات خصمانه خارج از چهارچوب تفاهم‌نامه و توافقنامه علنی صورت می‌گیرد تا اهداف پنهانی را اجرا کنند. آمریکا، ناتو و اوکراین به طور کامل درگیر فعالیت‌های خرابکارانه ضد روسی هستند.

قابل ذکر است، تنها چند روز به برگزاری رزمایش بزرگ آبی - خاکی ناتو و اوکراین مانده است. این رزمایش قرار است به مدت دو هفته ادامه پیدا کند. همزمان تحرکات رزمی آمریکا، انگلیس و اوکراین نیز طی هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. تحرکات اخیر در آب‌های دریای سیاه و کشور‌های هم مرز با روسیه، خشم مقامات این کشور را برانگیخته و مقامات روسی به آمریکا و کشور‌های غربی درباره عواقب و پیامد‌های هرگونه ماجراجویی در منطقه هشدار داده‌اند.

در همین حال، ورود غیرقانونی یک فروند ناوشکن انگلیسی به آب‌های سرزمینی روسیه در روز‌های اخیر، که به شلیک اخطار از سوی ناو‌های جنگی و هواپیما‌های سوخوی روسی منجر شد، تنش در این منطقه راهبردی به بالاترین حد ممکن رسیده است. وزارت دفاع روسیه نیز با هشداری شدید‌اللحن آمریکا و ناتو را از انجام اقدامات تحریک‌آمیز که احتمال وقوع جنگ در دریای سیاه را افزایش می‌دهد، بازداشت.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی معتقد است قدرت‌های بزرگ بیشترین حساسیت را به مرز‌های خود دارند و در صورتی که قدرت‌های دیگر بخواهند اقدام به ماجراجویی در مرز‌های آن‌ها کنند، با پاسخ سخت مواجه خواهند شد.

این استراتژیست بزرگ آمریکایی در کتاب توهم بزرگ خود دلیل جنگ گرجستان در سال ۲۰۰۸ و بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ را ناشی از سیاست غلط لیبرال امپریالیسم واشنگتن در گسترش ناتو به مرز‌های روسیه می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار