درخواست شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای پایان همکاری با رژیم صهیونیستی

کارکنان شرکت‌های فناوری بزرگ آمریکا و گروهی از فعالان حقوق فلسطینیان از مقامات این کشور خواستند تا ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پلیتیکو، کارکنان شرکت‌های آمازون و گوگل در بیانیه‌ای از مقامات آمریکایی خواستند به دلیل سیاست‌های نسل کشی رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی هر گونه ارتباط خود با این رژیم غاصب را قطع کنند.

در این بیانیه همچنین از سکوت شبکه اجتماعی فیس بوک در قبال موج تحریم رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌های اخیر در نوار غزه انتقاد شده است.

در درگیری‌های اخیر رژیم صهیونیستی با مردم غزه، شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا از جمله گوگل و آمازون احتمال قطع روابط و ارائه خدمات به رژیم صهیونیستی را بررسی کردند. این شرکت‌های فناوری همچنین طرح‌های پنتاگون را که در جهت منافع این رژیم است فعلاً به حالت تعلیق درآورده اند.

این درخواست زمانی عملی شد که برخی نمایندگان دموکرات در آمریکا با تحت فشار گذاشتن جو بایدن، از رییس جمهور این کشور خواستند در روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند.

سال گذشته نیز فعالان حقوق بشر از ۸۰۰ شرکت فناوری در آمریکا به دلیل سیاست‌های بحث برانگیز و تبلیغ خشونت در فضای مجازی مدیران فیس بوک را مورد انتقاد قرار داده بودند. این شرکت‌ها معتقد بودند فیس بوک نگاهی متناقض در برخورد با فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی را در پیش گرفته است.

این شرکت‌ها که عمده آن‌ها در منطقه "سیلیکون ولی" حضور دارند در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند: سیلیکون ولی نمی‌تواند حقوق به حق فلسطینیان را نادیده بگیرد.

جک پولسُن یکی از دانشمندان سابق در شرکت گوگل گفت: بیشتر شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا ارتباط بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند و طرح‌های مشترک زیادی را با همکاری یکدیگر اجرا می‌کنند. ولی دیگر زمان آن فرارسیده این شرکت‌های آمریکایی در مقابل رژیم صهیونیستی بایستند و به خاطر تضییع حقوق شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و مردم غزه سکوت خود را بشکنند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر کارکنان شرکت‌های آمریکایی این خواسته را با جدیت دنبال کنند، به احتمال زیاد دولت آمریکا مجبور به تجدید نظر در روابط خود با رژیم صهیونیستی خواهد شد.

این دانشمند آمریکایی همچنین فاش کرد: سه سال پیش پنتاگون تحت فشار کارکنان شرکت گوگل قرارداد هوش مصنوعی خود با شرکت صهیونیستی "انی ویژن" لغو کرد.

درخواست ها برای پایان بخشیدن به حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می شود که این رژیم نفوذ بسیار زیادی در تصمیم گیری های سیاسی ایالات متحده دارد. استفن والت، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد و جان مرشایمر، سردمدار رئالیسم تهاجمی و استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو پیشتر در کتاب "لابی اسراییل و سیاست خارجی آمریکا" کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک را دومین لابی قدرتمند در این کشور معرفی کردند.

لابی های صهیونیستی در آمریکا با نفوذ در میان سیاستمداران، مانع از اتخاذ سیاست واقع گرایانه واشنگتن در خاورمیانه شده است. پیش تر استفن والت همزمان با جنگ اخیر غزه خواستار پایان بخشیدن روابط ویژه واشنگتن با تل آویو شده بود.

ارتباط تنگاتنگ لابی رژیم صهیونیستی با مدیران ارشد و گردانندگان غول‌های فناری بارها در رسانه‌های مختلف فاش شده است. ژست‌های حقوق بشری این نهادها از دید ناظران بین‌المللی و مردم جهان وقتی اعتبار دارد، که در حد شعار و تبلیغات نماند و در حوزه عمل هم اقدامات سختگیرانه علیه رژیم صهیونیستی اعمال شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار