یک کارشناس آموزشی:

معلمان و مدارس در دام مافیای کنکور/ آموزش و پرورش اراده حذف این آزمون را نداشت

زراعت‌کیش معتقد است که رد پای مافیای کنکور در مدارس و میان معلمان وجود دارد و ورود برخی کتاب‌های کنکوری میان دانش آموزان از این طریق است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زراعت کیش کارشناس آموزشی در بخش میز اقتصادی اخبار ۱۴ سیما درباره علل فعالیت مافیای کنکور و تداوم آن علی رغم مخالفت‌هایی که با این فعالیت می‌شود، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود مافیای کنکور فعالیت خود را ادامه دهند، احساس نیاز و رقابتی است که بین جوانان ایجاد شده و این رقابت و احساس نیاز باعث شده است که امنیت روانی تحت تاثیر قرار گیرد.

او ادامه داد: براساس همین احساس نیاز مردم سالیانه صرف مبالغ بسیاری را صرف خرید خدمات آموزشی موسسات کنکوری می‌کنند و حتی در خیلی از موارد بسته‌های آموزشی در تضاد با نظام تعلیم و تربیت است.

به عقیده این کارشناس آموزشی، مافیای کنکور دوست دارد کنکور با همین رقابت وجود داشته باشد و به موضوع تعارض منافع در این قضیه اشاره کرد.

زراعت‌کیش افزود: البته موضوع تعارض منافع بحث بسیار ظریف و حساسی است، اما ورود مافیای کنکور را در مدارس و بین معلمان هم داریم و شاهد ورود کتاب‌های کنکور برخی معلمان در مدارس هستیم.

او تصریح کرد: موضوع حذف کنکور از دهه ۸۰ مطرح شد، اما به سرانجامی نرسید چراکه آموزش و پرورش نخواست یا نتوانست ظرفیت آموزشی لازم را در این مورد ایجاد کند.

تداوم رد پای مافیا در مصوبه جدید برگزاری کنکور

این کارشناس آموزشی درباره فعا لیت مافیای کنکور با توجه به مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مافیا از هر فرصتی برای درآمد زایی بهره می‌برند و وقتی ۶٠ درصد از سهم سوابق تحصیلی در کنکور تاثیرگذار است،  مافیا بسته‌های آموزشی و کلاس‌های ویژه امتحان نهایی برگزار می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود که همچنین فعالیت شان باقی بماند.

این کارشناس یکی از  راه حل‌های پیشنهادی مقابله با مافیا را محدود شدن فعالیت آنها در رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: برخی از موسسات کار‌های استاندارد و غیرعلمی در جامعه تبلیغ می‌کنند، بنابراین باید کنترل و نظارت بیشتر انجام شود و یکی از این مسائل توجه به اخذ مالیات از این موسسات است.

او با اشاره به اینکه جغرافیای کنکور تغییرکرده است و بالای ۵٠ درصد داوطلبان در زشته تجربی و برای تحصیل در رشته‌های پزشکی شرکت می‌کنند، گفت: باید نوع پذیرش تغییر کند و به مقاطع تحصیلی بالاتر برود چراکه در مقاطع بالاتر جوانان پخته‌تر هستند و راحت‌تر می‌توانند برای آینده‌شان تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار