سفیر یمن: بایدن به وعده‌های خود درباره یمن عمل نکرده است

سفیر یمن در تهران اعلام کرد دشمنی آمریکا علیه صنعاء در دوره بایدن نیز ادامه دارد و او به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ابراهیم محمد الدیلمی»، سفیر یمن در تهران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی وی به بیان آخرین تحولات یمن و نقش عربستان و آمریکا در ادامه یافتن جنگ علیه این کشور پرداخت.

او گفت: عربستان سعودی خواهان آن است که یمن دچار شکاف و تفرقه باشد. آن‌ها خواهان آن هستند که یمن ضعیف باشد. متاسفانه عربستان سعودی یک همسایه بد است. در یکصد سال اخیر عربستان سعودی تلاش کرده است که در امور داخلی کشور ما دخالت کند. در تاریخ معاصر هم شاهد این موضوع بوده ایم. متاسفانه اخیرا آسیب‌های زیادی به مردم یمن وارد شده است.

الدیلمی افزود: عربستان سعودی به دنبال تسلط بر یمن است. ما با مبارزه خود به دنبال حفظ استقلال یمن هستیم. عربستان می‌خواهد درباره این موضوع که چه فردی رئیس جمهور یمن شود، تصمیم گیری کنند. آن‌ها حتی می‌خواهند شهرداران و فرمانداران را هم خودشان تعیین کنند. در گذشته این اقدامات از طرف نهاد‌هایی صورت می‌گرفت که تحت حمایت عربستان سعودی بودند.

او درباره پیشرفت تسلیحاتی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گفت: در حمله سعودی‌ها ضد یمن آن‌ها از تمام توانایی خود ضد مردم یمن استفاده کردند. اما مردم یمن در برابر تجاوزگری تسلیم نشدند. آن‌ها به مقابله با این تجاوزگری پرداختند. توانایی‌های ارتش یمن افزایش پیدا کرد و نیرو‌های مردمی یمن خود را آماده کردند و خود را مسلح کردند. ارتش یمن یکی از بزرگترین ارتش‌ها است. هم اکنون هم ما حتی پهپاد تولید کرده ایم. این موضوع سبب شده است که ما بتوانیم در ۷ سال اخیر با تجاوزگری دشمن مقابله کنیم. ما همچنین تسلیحاتی از روسیه و چین در اختیار داریم.

ایران تنها کشوری است که در کنار مردم یمن ایستاد

سفیر یمن درباره روابط جنبش انصارالله یمن و ایران تصریح کرد: روابط بین جمهوری اسلامی ایران و انصارالله یک روابط قدرتمندانه است. ما شاهد یک تفکر انقلابی جدید در یمن هستیم. ایران تنها کشوری است که در کنار مردم یمن ایستاد و از تجاوزگری انتقاد کرد و خواهان رفع تحریم‌ها ضد مردم یمن شد. در ایران در رسانه‌ها از مردم یمن دفاع می‌شود. در رسانه‌ها همچنین درباره ضرورت رفع تحریم‌ها ضد مردم یمن صحبت می‌شود. آن‌ها همچنین از نیرو‌های مسلح یمن حمایت می‌کنند و در حالی که بسیاری از کشور‌ها سکوت اختیار کرده اند.

خبرنگار پرس تی وی درباره پیشروی نیرو‌های یمنی در مارب که آخرین پایگاه شبه نظامیان تحت حمایت سعودی‌ها در شمال یمن و یک منطقه نفتی است، پرسید و الدیلمی در پاسخ گفت: باید بگویم دشمن از مارب برای حمله به ما استفاده می‌کند. این محل به یک مکان برای نیرو‌های تجاوزگر اماراتی و سعودی بدل شده است. حتی مشاوران نظامی آمریکا در آنجا فعال هستند تا این تجاوزگری را هدایت کنند. مارب منابع سرشاری دارد. مارب برق دیگر مناطق یمن را تامین می‌کند. اما دشمنان آن را به یک منطقه درگیری بدل کرده اند. ما ۴ منطقه را در مارب آزاد کرده ایم. این مناطق بر اساس برنامه آزاد شدند. ما می‌خواهیم تمامی مارب را آزاد کنیم. ما می‌خواهیم این منطقه را از دست داعش و القاعده آزاد کنیم.

مذاکرات صلح در سایه تجاوزگری های عربستان بی فایده است

او درباره موانع موجود در مسیر مذاکرات صلح یمن که از سال ۲۰۱۸ در جریان است، افزود: باید بگویم بیش از یک دور از مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل انجام نشده است. ما دو بار در ژنو بوده ایم. ما دو دور مذاکره در کویت داشته ایم. ما در عمان هم مذاکراتی داشته ایم. ما مذاکراتی در سوئد داشته ایم. ما درباره مسائل بشردوستانه مذاکره کرده ایم. اما سازمان ملل از مسیر خود دور شده است و مسائل را به نحو درست هدایت نمی‌کند. سازمان ملل درگیری‌های یمن را درگیری بین خود یمنی‌ها می‌داند، اما در واقعیت این تجاوزگری از طرف یک تجاوزگر خارجی ضد مردم یمن است.

او تصریح کرد: از نظر ما مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل تنها یک شکست است. باید جلوی تجاوزگری گرفته شود و این به شجاعت سازمان ملل نیاز دارد تا از این تجاوزگری به روشی درست انتقاد کند. باید سازمان ملل بگوید این تجاوزگری از طرف عربستان سعودی و آمریکا است. باید تحریم‌ها ضد یمن رفع شوند و تمامی نیرو‌های خارجی از جمله سعودی‌ها و اماراتی‌ها و دیگران از یمن عقب نشینی کنند تا یمنی‌ها بتوانند با همدیگر در داخل یمن مذاکره کنند. تا زمانی که شاهد دخالت سعودی‌ها در یمن باشیم مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل بی نتیجه است و این سازمان به روشی منطقی عمل نمی‌کند.

بایدن تنها شعارهایی انتخاباتی درباره یمن داده است

سفیر یمن درباره اهداف سیاسی و اقتصادی آمریکا در جنگ یمن گفت: آمریکا و تجاوزگری آن ضد یمن موضوعی واضح است. ما شاهد تجاوزگری سعودی-آمریکایی ضد یمن هستیم. این موضوع از پایتخت آمریکا و در زمان رئیس جمهور اوباما در واشنگتن آغاز شد. عادل الجبیر در آن زمان سفیر عربستان در آمریکا بود و عربستان سعودی از روز نخست حمله به یمن از حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی و دیگر موارد از طرف آمریکا بهره می‌برد. آن‌ها از تحریم‌ها ضد یمن از دریا، زمین و هوا حمایت کردند. هر قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده با حمایت آمریکا و اوباما بوده است.

او افزود: در واقعیت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از موضوع یمن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات آمریکا استفاده کرده است. او گفته که خواهان پایان جنگ یمن است و می‌خواهد مذاکرات سیاسی را آغاز کند، اما او به هیچ کدام از وعده‌های پیش از انتخابات درباره یمن عمل نکرده است. ما بر روی وعده‌های آمریکا هیچ حسابی باز نمی‌کنیم، زیرا در زمان دموکرات‌ها و اوباما بود که این جنگ ضد مردم یمن آغاز شد. قول‌های بایدن درباره یمن محقق نشده است، زیرا مهمترین شریک در این تجاوزگری است. آن‌ها تنها به دنبال میانجیگری و حمایت از شبه نظامیانی هستند که از آن‌ها در این جنگ ضد ما استفاده کرده اند.

سفیر یمن در تهران در پایان به وضع انسانی این کشور در سایه جنگی شش ساله پرداخت و اعلام کرد که وضع انسانی در یمن بسیار وخیم است. ما درباره یک فاجعه انسانی صحبت می‌کنیم. این نتیجه این تجاوزگری است. ده‌ها میلیارد دلار به یمن آسیب وارد شده است. اما این موضوع سبب نشده است مردم یمن از مقابله با تجاوزگری متوقف شوند. مردم آزاده جهان باید در برابر این بی عدالتی‌ها در کنار مردم یمن باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار