فرماندار دشت آزادگان مطرح کرد؛

جلوگیری از مرگ تالاب هورالعظیم با تامین حقابه

سیلاوی گفت: با پیگیری‌های مستمر برای تامین آب رودخانه کرخه و حقابه تالاب هورالعظیم از وقوع بحران در منطقه جلوگیری می‌کنیم.

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به پیگیری تامین آب و اختصاص حقابه به تالاب هورالعظیم از طریق اداره‌های شهرستانی و استانی گفت: علیرغم بالا بودن میزان تبخیر آب و کم بودن ذخایر آبی سدها، نیاز آب شرب شهروندان، بخش کشاورزی و تالاب به ویژه در فصل تابستان بطور کامل تامین شده است.

او با تاکید بر مدیریت آب موجود و جلوگیری از تلف شدن آبزیان و ماهی‌ها موجود در تالاب و رودخانه کرخه افزود: با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده و همچنین تامین موتور پمپ‌های جدید، بیش از ۲۰ کیلومتر لوله انتقال آب برای اصلاح شبکه مشکل خاصی در تامین آب در بخش‌های مختلف وجود ندارد.

سیلاوی به بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌ای در روز‌های قبل از تالاب هورالعظیم اشاره کرد و اظهار داشت: آب قسمت ایرانی تا حدودی تامین شده، اما باید حقابه آن به صورت مستمر تامین شود، ضمن اینکه بازدید‌های میدانی نشان می‌دهند که تلفات ماهی‌ها در بخش عراقی هور چندین برابر بخش ایرانی اتفاق افتاده است.


بیشتر بخوانید:


فرماندار دشت آزادگان میزان آب موجود در مخازن ۲، ۳ و ۴ را مطلوب توصیف کرد و ادامه داد: مخزن شماره یک که در ضلع شمالی تالاب قرار دارد، به دلیل کاهش آورد رودخانه کرخه، شیب زمین و تبخیر بسیار بالا و همچنین به دلیل گرمای شدید منطقه بسیار کم شده و قسمت‌هایی از آن نیز خشک شده اند، البته با رهاسازی آب طی روز‌های اخیر، میزان سطح آب تا حدودی افزایش یافته است، ولی کافی نیست.

این مقام مسئول به تداوم پیگیری هااز سوی معاون عمرانی فرمانداری برای تامین آب تالاب هورالعظیم از طریق استانداری خوزستان اشاره کرد و بیان داشت: از اهالی شهرستان و به ویژه کشاورزان خواهشمندیم خادمان خود را در خصوص استفاده بهینه از آب و استفاده از کشت‌های جایگزین شلتوک شامل؛ ذرت دانه ای، سرگوم، صیفی جات، کنجد و حبوبات و صرفه جویی در مصرف خانگی و کشاورزی کماکان یاری دهند تا این مرحله از بحران آبی را پشت سر بگذاریم.

به گفته سیلاوی؛ تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از محصولات مذکور و جایگزین شلتوک کشت شده و به میزان ۵ هزار هکتار نیز قابلیت گسترش دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار