نگرانی آمریکا از تقویت زرادخانه هسته‌ای چین

نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح ژنو از گسترش زرادخانه هسته‌ای چین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، به دنبال انتشار اخباری درباره تقویت قابل توجه زرادخانه هسته‌ای چین، آمریکا روز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی از پکن خواست با پذیرفتن گفتگو مانع از مسابقه جدید تسلیحاتی بشود.

بر این اساس، رابرت وود، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح ژنو، در حضور خبرنگاران گفت:”به نفع همه است که قدرت‌های هسته‌ای مستقیماً با هم گفتگو کنند“.

اظهارات این مقام آمریکایی در واکنش به اخبار رسانه‌ای طی هفته گذشته درباره ساخت بیش از ۱۰۰ سیلوی جدید در چین برای ذخیره موشک‌های بالستیک بین قاره مطرح شد. روزنامه واشنگتن پست با استناد به تصاویر ماهواره‌ای ادعا کرد چین در حال ساخت ۱۱۹ سیلو در یک منطقه بیابانی در شمال غرب چین است.

وود ادامه داد:” این بسیار نگران کننده است. تا زمانی که چین به مذاکره دو جانبه با آمریکا روی نیاورد، خطر مسابقه تسلیحاتی ویرانگر همواره بیشتر خواهد شد و این به نفع هیچکس نیست“.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد:”چین ادعا می‌کند یک قدرت هسته‌ای مسئول است و هدف از زرادخانه کوچک هسته‌ای اش دفاع است، ولی وقتی شما می‌بینید که چین چه اقداماتی می‌کند، بدان معناست که عمل آن‌ها در تضاد با گفتارشان است“.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارش سال ۲۰۲۰ خود به کنگره اعلام کرده است که چین حدود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه اتمی خود دارد. این در حالی است که تحلیلگران معتقدند آمریکا بیش از ۳۸۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد و بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا تا اول مارس امسال بیش از ۱۳۵۷ کلاهک هسته‌ای مستقر شده است.

کلاهک مستقر شده بدان معناست که تنها چند دقیقه پس از دستور رئیس جمهور آمریکا امکان شلیک آن وجود دارد.

بازدارندگی هسته‌ای مفهومی است که نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در روابط بین الملل مطرح شد. اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در طول جنگ سرد از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۹ اقدام به تولید و استقرار هزاران کلاهک هسته‌ای در سرتاسر جهان برای مقابله با یکدیگر کرده بودند. هدف این دو قدرت این بود که در صورت هدف قرار گرفتن با سلاح هسته ای، توانایی وارد کردن ضربه متقابل هسته‌ای به طرف مقابل را داشته باشند.

استراتژیست‌های ارشد آمریکایی همچون جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی و سایر اندیشمندان رئالیست بازدارندگی هسته‌ای را از مهم‌ترین شاخص‌های یک قدرت جهانی برای بقا می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار