وزیر علوم:

۵۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور را زنان تشکیل می‌دهند

غلامی گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت دانشجویی و ۳۰ درصد استادان دانشگاهی را خانم‌ها تشکیل داده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آئین اختتاحیه و معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) صبح امروز (شنبه، ۱۹ خرداد) با حضور منصور غلامی وزیر علوم و برخی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

وزیر علوم در این نشست اظهار کرد: برگزاری چنین مناسبت‌ها به خصوص با عنوان تقدیر از زنان ارزشمند، بسیار ضروری است.

او افزود: زنان بزرگی به عنوان اسوه در ادبیات قبل و بعد از اسلام معرفی شده اند از این رو زنان به عنوان نمونه‌ای از کشورداری، دانشمندی و دانشوری، پاکدامنی، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بودند و می‌توان گفت که در هر عرصه نمونه‌های مناسبی از زنان داشتیم.

غلامی تصریح کرد: بعد از قرن ۴ و ۵ نمونه‌ای از این زنان کاهش یافت اما پس از اسلام جایگاه برای حضور زنان در محیط‌های مختلف به ویژه کرسی‌های دانشگاهی را شاهد هستیم از سوی دیگر تربیت شاگرد و دانشجو و تولید علم در میان زنان چشمگیر بوده است.

وزیر علوم گفت: نمونه‌های معدودی در این جشنواره‌ها معرفی می‌شوند. این جایزه جامعه هدف محدودتری را شامل می‌شود. اما جا دارد که تعداد بیشتری در جشنواره باشند.

او افزود: بیش از ۵۰ درصد دانشجویان دختر و ۳۰ درصد اعضای هیات علمی خانم ها هستند که به عنوان نخبه‌های جامعه درخشیده اند.

غلامی ادامه داد: ۵۹ و نیم درصد داوطلبان کنکور امسال دختران و ۴۰ درصد پسران بودند. فضا در جامعه و خانواده‌ها برای تحصیلات عالیه افراد فراهم بوده و این امر بسیار ارزشمند است.

او اضافه کرد: این جشنواره بخش کوچکی از کار‌های بزرگی است که برای توسعه موفقیت‌های بانوان اندیشمند انجام می‌شود. باید همه تلاشمان را به کار گیریم و این موضوع جزو افتخاراتمان باشد.

غلامی در پایان یادآوری کرد: بیش از ۵۰ درصد دانشجویان و ۳۰ درصد استادان را خانم‌ها تشکیل داده اند. نخبگان بسیاری از دختران در دانشگاه‌ها درخشیده اند.

رشد تعداد مدیران زن در نظام دانشگاهی کشور 

در ادامه معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان  اظهار کرد: جشنواره ملی زن و علم، نشان دهنده توانای علمی بسیار خوب زنان ما و توانمندی های علمی و پژوهشی و فناوری بسیار خوب کشور است.

او افزود: سپهر علمی کشور ما جایگاه های درخشانی از جنس زنان و مردانی دارد که جست و جوگر حقیقت و دانایی بوده اند و با وجود همه سختی ها و دشواری ها در این مسیر موفقیت های چشمگیری کسب کرده اند و دستاوردهای خوبی برای ایران در زمینه علوم کاربردی و ... به وجود آورده اند.

ابتکار تصریح کرد: بسیار خوشحالیم که میتوانیم در چنین جشنواره هایی قدر زحمات بانوان را بدانیم. دولت یازدهم و دوازدهم راه راهبردی و راه عدالت جنسیتی و توجه به جایگاه زنان و مشارکت هرچه گسترده تر را در مراحل گوناگون توسعه پایدار و سیاست گذاری های مدیریتی کشور فراهم کرده است، به صورتی که تعداد مدیران زن در نظام دانشگاهی کشور که درس خوانده اند از حدود ۵ درصد در سال ۹۲ با سیاستگذاری درست و برنامه های آموزشی به بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.

معاون ریاست جمهوری در امور زنان ادامه داد: به طور قاطع می توانیم بگوییم که ۲۵ درصد از مدیران توانای کشور از میان زنان هستند. این جشنواره ها فرصت حضور زنان را در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و مدیریتی فراهم کرده است که این موضوع به شدت برای ما اهمیت دارد.

ابتکار گفت: در آینده مشکلی از نظر انتصاب مدیران عالی زن تا حد جایگاه وزیر یا سطوح مختلف دیگر نداریم؛ چرا که آن ها به اندازه کافی حمایت شده اند. در حوزه های فناوری، روابط عمومی و شرکت های دانش بنیان خانم ها رشد خوبی داشته اند.

ابتکار به چهارمین جشنواره علم و زن (جایزه مریم میرزاخانی) اشاره کرد و گفت: در این جشنواره چند اتفاق خوب افتاده است که یکی از آنها جایزه «پروانه فرزانه» است که ایشان نیز مانند پروفسور مریم میرزاخانی یک ستاره درخشان در سپهر علمی جهان بود و درخشید ولی وی نیز عمر طولانی نداشت.

وی ادامه داد: مرحوم «پروانه فرزانه» از هیأت علمی و فعالان عرصه علمی کشور بود و با وجود عمر کوتاهی که داشت بسیار خوش درخشید و هم در عرصه علمی و مدیریت کارهای بسیار ارزنده‌ای انجام داد.

ابتکار به جایزه یونسکو در این جشنواره اشاره کرد و افزود: ابتدا این نگاه بود که جایزه مریم میرزاخانی یک جایزه بین المللی باشد و یونسکو مشارکت کند امروز اعلام شد دو جایزه را یونسکو ارائه می‌دهد و باید این موضوع پیگیری شود که جایزه مریم میرزاخانی، جایزه ملی و بین المللی شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار