تب کریمه کنگو در کمین است، مراقب باشید

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به ذبح دام در منازل و استفاده از گوشت تازه قربانی هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  رمضانی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:هماهنگی‌های لازم با استانداری، فرمانداری‌ها و سایر سازمان‌ها انجام شده و دامپزشکی در عید قربان آمادگی دارد تا مشکلی برای مصرف کنندگان نباشد.

رمضانی افزود:هشت کشتارگاه در روز عید قربان در استان آماده خدمت رسانی است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا از ایجاد ۲۲ میدان دام در سطح استان خبر داد و گفت:همکاران دامپزشکی در نقاط مختلف استان حضور دارند و شرایط کشتار در روز عید قربان را نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد:فعالیت کشتارگاه‌ها در روز عید قربان از ساعت ۵ صبح تا یک بعداظهر ادامه خواهد داشت؛ همچنین شماره تماس ۱۵۱۲ جهت تماس مردم و رفع مشکلات احتمالی در حوزه کشتار دام در روز عیدقربان درنظر گرفته شده است.

رمضانی با بیان اینکه اقدامات بهداشتی و ضدعفونی کشتارگاه‌ها در سطح استان انجام شده است، افزود: کلیه امور نظارتی در میادین دام و خرید و فروش دام سالم همچنین بررسی دام قبل و بعداز کشتار از جمله خدمات دامپزشکی استان در روز عیدقربان است.

رمضانی در ادامه مشخصات دام سالم را عنوان کرد و گفت:دام سالم باید هوشیار باشد، نشخوار و قدرت حرکت داشته باشد؛ بر این اساس علائم ظاهری دام نشان دهنده سلامت آن است.

او با بیان اینکه در استان فقط یک کشتارگاه صنعتی داریم، عنوان کرد:هفت کشتارگاه در استان استاندارد نیست؛ این در حالی است که در کشتارگاه صنعتی هیچگونه دخالت انسانی در کشتار دام وجود ندارد؛ در اینصورت کیفیت لاشه تضمین می‌شود؛ در خصوش کشتارگاه‌های سنتی علیرغم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت مستمر دامپزشکی به جهت دخیل بودن عوامل انسانی در کشتار دام، شرایط استاندارد وجود ندارد.

رمضانی باهشدار در خصوص کشتار دام در منازل، افزود:این روز‌ها باتوجه به گرمای هوا و شیوع تب کریمه کنگودر این شرایط، مردم مراقب باشند تا گوشت قربانی شده را قبل از استفاده در دمای ۰ تا ۴ درجه به مدت ۲۴ ساعت سرد کنند.

به گفته‌ی رمضانی جگر سیاه از جمله موارد انتقال تب کریمه کنگو است که در نتیجه تماس دست آلوده به دهان و چشم ایجاد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی فروش پوست دام ذبح شده را از دیگر مخاطرات زیست محیطی دانست و افزود:باید مکان‌هایی برای فروش پوست تعیین و حدالامکان از فروش پوست بر روی زمین خودداری شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.