ونزوئلا: هرگونه نقض حریم هوایی خود از سوی آمریکا را با قدرت پاسخ می‌دهیم

ونزوئلا نقض حریم هوایی خود را که روز پنجشنبه از سوی یک هواپیمای نظامی آمریکا در مرز کلمبیا صورت گرفت، محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس۲۴، دولت ونزوئلا اعلام کرد هواپیمای نظامی آمریکا حریم هوایی  این کشور را نقض کرده است.

دولت ونزوئلا روز جمعه با اعلام اینکه هواپیمای نظامی آمریکا حریم هوایی  این کشور را نقض کرده  و این یک تحریک آشکار است، هشدار داد: به هر مانوری که به گونه ای شامل عملی تجاوزکارانه باشد، با قدرت پاسخ خواهد داد.

این حادثه در حالی رخ داد که نظامیان کلمبیایی و آمریکایی برای انجام تمرینات  نظامی در نزدیک خط ساحلی کارائیب ونزوئلا شرکت کردند.

در بیانیه وزارت دفاع ونزوئلا آمده است: هواپیمای نظامی سنگین سی-۱۷ آمریکا اواخر روز پنجشنبه برای مدت ۳ دقیقه تقریبا ۱۴ مایل دریایی وارد حریم هوایی  این کشور شد.

بر اساس این بیانیه، این تحریک آشکار نظامی، در تمرینات مشترک نظامی از سوی نیروی هوایی کلمبیا و ارتش به ترتیب در بخش‌های آنتیوکیا و کوندینامارکا اتفاق افتاد که در بین آن‌ها همچنین جنگنده‌های اف ۱۶ و آر سی -۱۳۵ آمریکایی برای تحقیقات استراتژیک هم به چشم می‌خورد.

در ۱۶ ژوئیه، نیروی هوایی کلمبیا از تمرینات آموزش نظامی مشترک با آمریکا  به منظور بهبود همکاری با کشور‌های متحد خود خبر داد.

دولت ونزوئلا  اعلام کرد: ما می‌دانیم عملیات شناسایی فضای جغرافیایی ونزوئلا نیز به عنوان بخشی از تمرینات فوق است. به همین دلیل سایر اقدامات خصمانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود را منتفی نمی‌دانیم. 

در این بیانیه هشدار داده شده که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا دستورات دقیقی را برای هوشیار نگه داشتن نیروهای نظامی خود و پاسخ قاطعانه به هر عمل تجاوزگرانه صادر کرده است. 

روابط کاراکاس با بوگوتا و واشنگتن از زمان هوگو چاوز، رئیس جمهور پیشین ونزوئلا متشنج شده و پس از آنکه  آمریکا و کلمبیا خوان گوایدو، سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت شناختند و انتخاب مجدد مادورو در سال ۲۰۱۸ را جعلی دانستند، این تنش‌ها افزایش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار