پایان کار الکاظمی در کاخ سفید/ خروج همه نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال ۲۰۲۱

سران دو کشور عراق و آمریکا پس از رایزنی‌های خود در کاخ سفید، بیانیه‌ای را مبنی بر خروج همه نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ صادر کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق برای دیدار و رایزنی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات عراق و حضور نظامیان آمریکایی در این کشور راهی کاخ سفید شده است و پس از یک مذاکره چند ساعته دو طرف بیانیه‌ای مشترک را در این راستا صادر کردند که براین اساس در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

در بیانیه مشترک واشنگتن و بغداد آمده است: طبق توافق دو کشور عراق و آمریکا حضور نیرو‌های نظامی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) در عراق پایان یابد.

این بیانیه با تاکید بر اینکه آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد، می‌افزاید: دولت عراق بر تعهد خود بمنظور محافظت از نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی که مشغول مشاوره و آموزش در این کشور هستند باقی خواهد ماند.

سران دو کشور در این بیانیه آورده اند: طبق تصمیم هیأت‌های عراقی و آمریکایی روابط امنیتی باید به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، در عراق نخواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز با تاکید بر اینکه، همکاری با عراق در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهد یافت گفت: عراق شریک مورد اعتماد آمریکاست. ما ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به عراق ظرف دو هفته آینده ارسال خواهیم کرد.

وی افزود: با عراق از طریق وزارت خارجه به منظور کمک رسانی در برگزاری انتخابات اکتبر در تماس خواهیم بود.

رئیس جمهور آمریکا در زمینه خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق نیز گفت: نقش آمریکا در عراق در ارتباط با کمک در زمینه آموزش (نیروها) و مقابله با داعش خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
حدود 19 سال در عراق خوردند و خوابیدند و پول نفت را به یغما بردند و شیعه و سنی را به جان هم انداختند، آخرش هم بدون هیچ دستاوردی برای عراق دارند آنجا را ترک میکنند. بری دیگه برنگردی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی، یعنی زیر پوستی داعش پروری و سلطه آمریکا بر عراق
آخرین اخبار