اسلامی:

تونل البرز آزادراه تهران-شمال، مسیر شمالی کشور را کوتاه می‌کند/ اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور

وزیر راه وشهرسازی گفت: ساخت آزادراه های کشور در دولت دوازدهم رشد چشمگیری داشته و یکی از این پروژه ها آزادراه تهران-شمال بوده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه‌های حمل‌ونقلی که به دستور رئیس‌جمهور امروز انجام شد، با بیان این‌که پنج پروژه ریلی و یک پروژه خاص آزادراهی را افتتاح خواهیم کرد گفت: با عنایت ویژه مقام‌معظم رهبری مبنی‌بر توسعه ریلی و پیگیری رئیس جمهور در خصوص حمایت از پروژه‌های ریلی ما توانستیم قدم‌های بزرگی را در این حوزه برداریم.

اسلامی بیان کرد:  در حال حاضر شبکه ریلی ما ۱۰‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط فعال دارد و تا پایان سال و تا پایان دولت این حجم از پروژه‌های ریلی فعال از ۱۴ هزار کیلومتر عبور خواهد کرد .

 او با بیان این‌که پنج استان کشور را به شبکه ریلی در طول سال‌های گذشته متصل کرده ایم گفت: همچنین دو خط بین‌المللی از گرگان به سمت اینچه‌برون و خواف به افغانستان را در طول سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسانده‌ایم .

اسلامی با بیان این‌که پروژه‌های دیگری به زودی به بهره برداری می رسد و سه استان کردستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری را به شبکه ریلی متصل می‌کند و درحال‌حاضر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌است گفت: پروژه‌های در دست اجرا و در دست مطالعه خوشبختانه در طول سال‌های گذشته پیشرفت مؤثر داشته‌است.

او تاکید کرد: از سال ۹۲ تاکنون ده‌هزار کیلومتر پروژه ریلی در دست اجرا و مطالعه داریم که پیشرفت فیزیکی آن‌ها بالای ۸۰ درصد است و پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری خواهد رسید حدود ۶۰۰ کیلومتر به بخش ریلی کشور اضافه خواهد کرد.

اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور راه‌آهن چابهار-زاهدان و یزد به اقلید است.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد:عملیات بهره‌برداری و عبور قطار از مسیر ریلی یزد-اقلید  را خواهیم داشت، زمانی که خط‌آهن به اقلید رسید یک نقطه اتصالی برای ما فراهم می شود که راه‌آهن را به استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق اقلید متصل کنیم.

او با بیان اینکه راه‌آهن یزد-اقلید از ابرکوه می گذرد و سپس به یاسوج هم متصل می شود، گفت: طول راه‌آهن یزد-اقلید 270 کیلومتر است و از مزایای آن انتقال بار مراکز مهم صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی  است و حوزه نفوذ طرح در شبکه سراسری راه‌آهن و انتقال مسافر است.

اسلامی ادامه داد: تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق-جنوب غرب و نیز جنوب شرق - جنوب غرب کشور از مزایای اجرای این خط‌آهن است.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: در سال اول بهره‌برداری میزان ترافیک این خط ریلی 4 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر خواهد بود و در سال بیستم بهره‌برداری این رقم به 7 میلیون تن بار و 3 میلیون نفر مسافر می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، بخش زیادی از بارهای معدنی و تولیدات صنعتی در استان فارس و یزد از طریق این خط به سمت شمال شرق وافغانستان انتقال یابد.

اسلامی اضافه کرد: خط‌آهن یزد-اقلید تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در درون شبکه ریلی کشور را رقم می‌زند و تاثیر بسزایی برای استان‌های جنوب شرقی کشور و ارتباط آنها با مرکز کشور دارد؛ همچنین ‌استان‌های شمال شرق و جنوب غرب کشور از مزایای این خط ریلی برخوردارمی‌شوند.

او بیان کرد: همچنین 2 پروژه دیگر که عملیات ریل‌گذاری آنها به اتمام رسید‌ه و وارد مرحله نهایی برای بهره‌برداری شده‌‌اند، راه‌آهن خاش - زاهدان به عنوان بخشی از راه‌آهن چابهار - زاهدان و مسیر ریلی بستان‌آباد به ایستگاه خاوران در تبریز است که افتتاح خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: 2 پروژه خط دوم ریلی قزوین - زنجان و بخش باقی‌مانده از بافق به زرین‌شهر جمعا به طول 300 کیلومتر نیز از پروژه‌ های آماده افتتاح است، این مسیرهای ریلی گشایش قابل ملاحظه‌ای در رفت و آمد قطارها و افزایش ظرفیت خطوط به ارمغان می‌آورد.

اسلامی اضافه کرد: همچنین امروز بهره‌برداری آزمایشی از بزرگترین تونل جاده‌ای غرب آسیا با نام «تونل البرز» در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال به طول حدود 6.5 کیلومتر آغاز خواهد شد.

او بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پروژه راه‌آهن یزد - اقلید و پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار همکاری داشته و پیمانکار بوده است.

وزیر راه وشهرسازی همچنین به تکمیل آزاد راه های کشور هم اشاره کرد و گفت: طول آزاد راه های کشور در ابتدای دولت ۲هزار و ۱۰۰ کیلومتر بود اما در حال حاضر به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر رسیده است که امیدواریم تا پایان سال میزان و حجم ساخت آزاد راه های کشور رشد چشمگیرتری  پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار