باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روایتی از یک اتهام زنی بی اساس به ایران

برخی از کشورهای غربی ایران را به هدف قرار دادن نفتکش رژیم صهیونیستی متهم کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پنج شنبه هفتم مردادماه رسانه‌ها گزارش دادند که یک نفتکش متعلق به رژیم صهیونیستی در نزدیکی عمان هدف حمله توسط یک پهپاد قرار گرفت که در اثر آن دو تن از خدمه کشتی، شامل یک بریتانیایی و یک رومانیایی جان خود را از دست دادند. این حادثه در شمال شرقی جزیره «مصیره» عمان اتفاق افتاد. این جزیره در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مسقط، پایتخت عمان قرار دارد.

مقامات رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا در ادعا‌هایی بدون ارائه هیچ گونه مدرکی، ایران را متهم به دست داشتن در این حادثه کرده و می‌گویند که حمله کار ایران بوده است.

ایران در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی‌کند

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای درباره هدف قرار گرفتن یک کشتی صهیونیستی در سواحل عمان، گفت: انگلیس این حمله غیرقانونی و بی رحمانه به یک کشتی تجاری در سواحل عمان که به کشته شدن یک شهروند انگلیسی و رومانیایی منجر شد را محکوم می‌کند. این حمله عمدی، هدف‌مند و تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی بوده است. ارزیابی‌های انگلیس به این نتیجه رسیده که به احتمال زیاد، ایران بوده است. ایران باید چنین حملاتی را متوقف کند و کشتی‌ها باید بتوانند آزادانه و مطابق قوانین بین المللی دریانوردی کنند.

ادعا‌های وزیر خارجه انگلیس درباره نقش ایران در حمله به این کشتی در حالی مطرح می‌شود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آخرین نشست خبری خود در مورد اتهامات مطرح شده از سوی رژیم صهیونسیتی و آمریکا نسبت به ایران درباره دست داشتن تهران در حمله به نفت کش صهیونیستی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت که موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن‌های واهی بردارد و این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می‌کند.

روایتی از یک اتهام زنی بی اساس به ایران

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه این رژیم هر جایی که رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است تصریح کرد: مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده اند. آن‌ها باید بدانند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایشان دوا نمی‌شود و هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند. ایران لحظه‌ای در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی‌کند.

حمایت غرب از صهیونیست‌ها و متهم کردن ایران

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در پی مورد حمله قرار گرفتن یک کشتی صهیونیست‌ها در آب‌های سواحل عمان با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران گفت: با بررسی اطلاعاتی که در دست است، مطمئن هستیم که ایران این حمله را با استفاده از پهپاد‌های قابل انفجار انجام داده است، یک توانایی مهلک که به طرز رو به افزایشی در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حمله منجر به کشته شدن دو انسان بی گناه شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات بی پایه و اساس وزیر امور خارجه بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران که با همان سیاق از سوی وزیر خارجه آمریکا نیز تکرار شده و حاوی مطالبی متناقض، اتهامات واهی و تحریک آمیز است را مایه تاسف عمیق دانست و قویا محکوم کرد. این بیانیه‌های هماهنگ شده بخودی خود حاوی فراز‌هایی متناقض است، بگونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از "احتمال" آن سخن می‌گوید.

روایتی از یک اتهام زنی بی اساس به ایران

خطیب زاده، جمهوری اسلامی ایران را مدافع و حامی تردد امن و بی ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی دانست که بیشترین مرز آبی را در خلیج فارس داشته و همواره نیز آماده همکاری در زمینه تامین امنیت دریانوردی در آن با کشور‌های منطقه است و حضور و مداخلات نیرو‌های فرامنطقه‌ای در آب‌های خلیج فارس و کشور‌های حاشیه آن را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌داند. جای تاسف است در حالیکه این کشور‌ها نسبت به تعرض و خرابکاری‌های تروریستی در قبال کشتی‌های تجاری ایران در دریای سرخ و آب‌های بین‌المللی سکوت حمایت آمیزی داشته‌اند، در یک سوگیری آشکار سیاسی اتهامات واهی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌نمایند، در صورتیکه چنانچه این کشور‌ها سندی برای اثبات ادعا‌های واهی خود دارند می‌بایست ارائه کنند.

خطیب زاده در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هر گونه ماجراجویی احتمالی را بی درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.

در ادامه وزارت امور خارجه کانادا در پی اتهام زنی متحدان این کشور و رژیم صهیونیستی به ایران به تکرار این مواضع پرداخته و در صفحه توییترش نوشت: کانادا حمله به کشتی تجاری مرسر استریت را که اطلاعات موجود بین المللی آن را به ایران نسبت می‌دهد، محکوم می‌کند. با خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم. کانادا در تقویت امنیت بین المللی و پاسخگو دانستن ایران برای اقدامات غیر معقولش در کنار جامعه جهانی ایستاده است.

در ادامه بعد از ظهر دوشنبه یازدهم مرداد ماه کاردار سفارت انگلیس در تهران در نبود سفیر این کشور، در اعتراض به اتهامات وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این ملاقات رئیس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تاسف از اتهام بی پایه واساس وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویا محکوم است.

رئیس اداره سوم غرب اروپا گفت که  ایران همواره خلیج فارس را آبراهی امن برای عبور بی ضرر کشتی‌ها دانسته و برای تثبیت و تحکیم امنیت در آن کوشیده است. منبع بی ثباتی در خلیج فارس نه ایران که حضور ناو‌ها و نیرو‌های نظامی‌کشور‌های فرا منطقه‌ای است. رئیس اداره سوم غرب اروپا در پایان، ضمن هشدار در خصوص هرگونه ماجراجویی رژیم اشغالگر قدس یا دیگران، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را دفاع از خود و پاسخ قاطع، به هنگام و متناسب به هر ماجراجویی دانست. کاردار انگلیس قول داد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.

در ادامه طرح اتهامات بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حادثه کشتی «مرسر استریت»، سفیر رومانی در تهران هم به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپا با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه رومانی، طرح اتهامات واهی و نامتعبر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت قانونی و غیرقابل قبول برشمرد و از سفیر خواست تا مراتب ناخرسندی و اعتراض شدید کشورمان در این خصوص را به مقامات کشور متبوع خود اعلام کند.

همچنین با اشاره به هدف برخی از کشور‌های ثالث برای ایجاد نا امنی و آشوب در محیط بین المللی از طریق ساماندهی این قبیل اقدامات و لزوم هوشیاری نسبت به توطئه این کشورها، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اهمیت تامین امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و آب‌های بین المللی تاکید شد. سفیر رومانی در این جریان این احضار تاکید کرد که نکات مطروحه در جلسه و مراتب اعتراض کشورمان را به فوریت به بخارست منعکس خواهد کرد.

اتهامی که پایه و اساس ندارد

محسن بهاروند سفیر ایران در انگلیس به دنبال طرح ادعا‌هایی توسط وزیر خارجه بریتانیا علیه ایران، در گفت‌وگویی ضمن تکرار مواضع رسمی کشورمان در مورد عدم مداخله ایران در حمله به این کشتی، اظهار کرد: ادعا‌های مطرح شده توسط مقامات‌های بریتانیایی در این مورد «شتابزده و ناپخته» ارزیابی می‌شود. سفیر ایران که صبح روز دوشنبه نیز به وزارت خارجه بریتانیا فراخوانده شده بود واکنش بریتانیا در این باره و متهم کردن ایران بدون داشتن مدارک و مستنداتی در این زمینه، شتابزده و ناپخته بود.

بهاروند در این باره افزود: در غرب آسیا تنش‌های زیادی وجود دارد از یمن و افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان، چرا بریتانیا باید در این منطقه پرتنش، با شتاب و بدون ارائه مدارک و مستندات ایران را متهم کند؟ در منطقه ما بازیگر تجاوزگری مانند رژیم صهیونیستی وجود دارد که هر لحظه آماده است اقدامی علیه سایر کشور‌ها انجام دهد. رژیمی که استاد تجاوز گری به دیگران و متهم کشور‌های دیگر در این زمینه است.

وی گفت: مقام‌های رسمی در ایران و از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هر نوع دخالت ایران در این حادثه را تکذیب و هر نوع انتساب این حمله به ایران را محکوم کرده است. ایران کشوری است که ثبات در منطقه از جمله مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی اش است. در طول یک سال گذشته یازده کشتی ایران در دریا‌ها و حتی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفته است چرا کسی حمله به کشتی‌های ایرانی را محکوم نمی‌کند؟ چرا انگشت اتهام به سمت کسی نشانه نمی‌رود؟ وقتی کشتی ایرانی توسط زیر دریایی مورد اصابت قرار می‌گیرد، وقتی رژیم اسرائیل به طرق مختلف مسئولیت حمله به کشتی‌های ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کشور ما را که می‌توانست جان هزاران انسان دا در معرض خطر قرار دهد را می‌پذیرد و حتی به آن افتخار می‌کند، چرا کسی این رژیم را محکوم نمی‌کند؟ کشته شدن افراد بریتانیایی یا هر انسان دیگری باعث تاسف است، اما اقدام شتابزده مسئولان بریتانیایی در متهم کردن ایران را اشتباه می‌دانیم.

روایتی از یک اتهام زنی بی اساس به ایران

سفیر ایران در بریتانیا افزود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش در منطقه نیست؛ چرا که تنش به نفع هیچ کس نیست و ایجاد تنش‌های غیر ضروری در این منطقه حساس کسی را منتفع نخواهد کرد.

بعد از ظهر دوشنبه یازدهم مرداد ماه کاردار سفارت انگلیس در تهران در نبود سفیر این کشور، در اعتراض به اتهامات وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این ملاقات رئیس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تاسف از اتهام بی پایه و اساس وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویا محکوم است.

رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه افزود: این نخستین اتهام شتابزده و بدون دلیل و مدرک انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه این کشور در گذشته نیز در مواردی ایران را متهم به اقداماتی کرده که هرگز ثابت نشده و تاکنون سندی و مدرکی در تایید آن‌ها ارائه نشده است. رئیس اداره سوم غرب اروپا ادامه داد ایران همواره خلیج فارس را آبراهی امن برای عبور بی ضرر کشتی‌ها دانسته و برای تثبیت و تحکیم امنیت در آن کوشیده است. وی افزود: منبع بی ثباتی در خلیج فارس نه ایران که حضور ناو‌ها و نیرو‌های نظامی‌کشور‌های فرا منطقه‌ای است.

رئیس اداره سوم غرب اروپا در پایان، ضمن هشدار در خصوص هر گونه ماجراجویی رژیم اشغالگر قدس یا دیگران، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را دفاع از خود و پاسخ قاطع، به هنگام و متناسب به هر ماجراجویی دانست. کاردار انگلیس قول داد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.

روایتی از یک اتهام زنی بی اساس به ایران

در ادامه ضمیر کابلوف، رئیس دپارتمان دوم امور آسیایی وزارت امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک ادعا‌های رژیم صهیونیستی و همچنین انگلیس و آمریکا را مبنی بر اینکه ایران به نفتکش مِرسِر استریت حمله کرده است، رد کرد. وی گفت: ما حتی کوچک‌ترین دلیلی که باور کنیم ایران در این حمله دست داشته است، نداریم. امتناع روسیه برای پیوستن به این اتهامات (علیه ایران) به این دلیل است که ما هیچ مدرکی نداریم. هر زمان که شواهدی پیدا شد، در آن صورت روی موضع خود کار می‌کنیم.

این مقام ارشد روس با تاکید بر اینکه هیچ سندی برای متهم کردن ایران درخصوص حمله به نفتکش صهیونیستی وجود ندارد، گفت: تهران هنوز درخواست کمکی از مسکو در رابطه با این کشتی نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
خدایا هرکشور درمنطقه مکر میکند واتش افروزی میکند وازاتش افروزی حمایت میکند سران ان کشوررا نابود بفرماااااااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
جریان چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
اتهام را هر کسی نشسته در محل کار خود میتواند بزند یا حتی در زیر پتو در رختخوابش.
چرا نهاد های بین المللی،دولتهای و ابرقدرتها،از حقوق مظلومین دفاع نمیکنند چرا در هشت سال دفاع مقدس ما سکوت که نه بلکه با تمام قو پشت سر صدام جنایتکار بودیدوهر نوع اسلحه ای را اختیارش قرار دادید و اجازه استفاده از آن.حالا چه شده که اتهام میزنید فکر کردید مردم ایران اسلامی در برابر تجاوز دچار تزلزل میشود. ما حق داریم اسلحه و پهبادهای خود را بفروش برسانیم حتی اگر هر گروهی از این مهمات استفاده کند ربطی به ایران ندارد. بعلاوه اینکه همه گروه های مقاوت حق دارند با رژیم صهیونیستی مبارزه کنند و این جنگ کفر علیه مسلمین جهان است که آمریکا و هپمپیمانانش مخصوصا رژیم صهیونیستی پیگیری میکنند و مسلمین حق دفاع دارند.
این تهمت ها را میزنید برای زمینه سازی برای فتنه. اما شناخت کامل از شیطان بزرگ و شیطان زاده ها داریم.
شما سردار سلیمانی و همراهانش را بشهادت رساندید ودانشمند هسته ای و دانشمندان موشکی ما را بشهادت رساندید وسرداران ما را تهدید به شهادت میکنید
اینها جنایت نیست و هر جا مقاوت و دشمنان شما بشما ضربه میزنند تهمت میزنید که مسلما این از ناتوانی شماست ولاغیر.
آمریکا و انگلیس و دوستانشان مخصوصا شیطان زاده کوچک رژیم صهیونیستی منطقه ما را نا امن کردید کودک کشی کردید مردمان خاورمیانه را آورده کردید افغانستان را ویران و دچار فتنه کردید،سوریه را ویران عراق را همچنین یمن را همچنین و... از تاریخ عبرت نگرفتید و باز هم راه سراب را پیش گرفته اید شما فتنه و مکر میکنید غافل از اینکه مکر شما را خداوند متعال بخودتان برمی گرداند شما رانده شده ها از درگاه خداوند متعال هرگز صاحب خانه و ملک دیگران نخواهید شد این وعده خداوند متعال است. بجنگید می جنگیم فتنه کنید خنثی میکنیم و بازگشت صاحبش. اصلاح شوید شما را زیر نظر خواهیم گرفت چون بشما اعتباری نیست.
"مرگ بر آمریکا و انگلیس و هپمپیمانانش مخصوصا رژیم صهیونیستی."
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز جنگ مذهب نیست جنگ برای سرزمین هست که اسرائیل زمینهارا خریده الان فلسطین دبه کرده لطفا هردرگیری وهرجنگی را بنام مذهب تلقی نکنید دلیل نمیشود تو میگی کفر وجنگ مذاهب همین باشد نه اشتباه میکنید جمگ قدرت هست وجنگ حاکمیت وبقا درقدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
ما اگر بزنیم با افتخار میزنیم.
همونطور که شجاعت زدن داریم، شجاعت گردن گرفتنش هم داریم.
پس وقتی میگیم نزدیم یعنی نزدیم. اما اگر دوست دارید دفعه بعدی میزنیم که آش نخورده و دهن سوخته نشه
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۱۲:۱۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
پر واضحه خیلی خیلی تابلو خودزنی کردن تا ایران را به چالش بکشن البته اسرائیل ما این حرفها نیست که جرات کنه حتی یک تیر مستقیما به سمت ایران شلیک کنه میدونه از صفحه روزگار محو میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
باید کشتی های آمریکا و انگلیس هم منفجر کنیم تا وقتی اسراییل در مدیترانه به کشتی ما شلیک کرد درک کنند
و الکی از اسراییل حمایت نکنند
انگولیس اسراییل را زایید و آمریکا هم سگ نگهبانش شد
برای همینه که سخت پست اسراییل هستند و انشالله با همدیگه به درک میروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
این اتهامات بی اساس و این وسله ها ب ایران عزیز ما نمیچسبه طلاییییییی که پاک چ منت ش ب خاک هر غلطی میخوان بکنن
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
کاملا درست میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
کاملا دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
این خارجی ها دایم اتهام بی اساس میزنن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۲:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
دشمنان غلط اضافی کردند. پدرشون در بیارید.
آخرین اخبار