مدیر خبر آستان قدس رضوی:

یک عکس نباید زحمات آستان قدس رضوی در مقابله با کرونا را مخدوش کند

مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی گفت: اینکه زحمات و خدمات آستان قدس و خادمان حرم مطهر رضوی را با دیدن یک عکس زیر سوأل ببریم و نادیده بگیریم ،شگفت‌آور است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جمال رستم‌زاده مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی در واکنش به انتشار عکسی منتقدانه در فضای مجازی، مربوط به آیین "اذن عزا" در حرم مطهر رضوی و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در خارج از محوطه  مراسم "اذن عزا"، در واکنشی اینستاگرامی نوشت: اینکه آستان قدس رضوی در طول دوره کرونا بیشترین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را داشته و با ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری کرده، بر کسی پوشیده نیست، طوری که وزیر بهداشت شخصا با حضور در مشهد مقدس، از تولیت و مجموعه آستان قدس تقدیر کرده است.

او افزود: همین طور اگر منصفانه قضاوت کنیم، آستان قدس طی سال‌های اخیر و به ویژه در دوره تولیت حجت الاسلام والمسلمین مروی، تلاش کرده بستر را برای حضور رسانه‌ها در حرم مطهر رضوی تسهیل کند و در کنار مجموعه‌های اداری خود دستگاه، توصیه‌ها و دغدغه‌های اهالی رسانه و نظرات مردمی را که از طرق مختلف مانند سامانه ۱۳۸ دریافت می‌کند، در تصمیم گیری‌ها لحاظ کند.

مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی ادامه داد: عملکرد این مدت نیز ثابت می‌کند که همواره خبرنگاران و به ویژه عکاسان جزو مهمانان و مدعوین ثابت مراسم حرم بوده و هستند؛ بنابراین با چنین رویکردی واضح و مبرهن است که نمی‌توان در مراسمی همچون اذن عزای محرم، تصاویری گزینشی برای پخش از صداوسیما انتخاب کرد، در حالی که عکاسان بسیاری از رسانه‌ها نیز در مراسم حضور دارند و به سلیقه و انتخاب خود، تصاویرشان را منتشر می‌کنند.


بیشتر بخوانید



رستم‌زاده بیان کرد: همان طور که گزارش‌های تصویری متعددی از این مراسم در خبرگزاری‌ها منتشر شده است. علاوه بر آن، کاملا روشن است در یک مراسم عمومی که زائران حرم مطهر نیز با تلفن‌های همراه خود در آن حضور داشته و امکان تهیه عکس و فیلم دارند، نمی‌توان وصله ناچسب انتخاب گزینشی در انعکاس تصاویر را به برگزارکنندگان این مراسم زد.

او تصریح کرد: خوب است پس از مشاهده این گونه تصاویر، قبل از واکنش سریع و بازنشر آن، این سوال هم در ذهنمان ایجاد شود که واقعیت ماجرا چه بوده است؟

مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی تأکید کرد: در همه مراسم و آیین‌های سنتی حرم مطهر که توسط خدام برگزار می‌شود، به منظور پیشگیری از قرق شدن کامل صحن‌ها و جلوگیری از مسدود شدن مسیر تردد زائران، بخشی از صحن با قرار دادن حوضچه‌های فلزی، به عنوان فضای اجرای مراسم در نظر گرفته می‌شود تا مهمانان و مدعوین در این فضای محدود و محصور شده حضور یابند و مانعی برای عبور و مرور زائران ایجاد نشود.

رستم‌زاده اظهار کرد: در مراسم اذن عزا که با حضور مسئولان هیات‌های مذهبی تشکیل شد و تعویض پرچم شب اول ماه محرم نیز پس از همین مراسم انجام می‌شد، تدابیر لازم اتخاذ شد که در مسیر تردد زائران اخلال ایجاد نشود، اما به طور طبیعی جذابیت معنوی این مراسم برای زائران به ویژه در لحظه تعویض پرچم، با واکنش برخی از آن‌ها مواجه و سبب شد تلاش کنند که لحظه تعویض پرچم را از نزدیک‌ترین فاصله تماشا و از آن فیلمبرداری و عکسبرداری کنند.

او افزود: طبیعتا در چنین شرایط ناخواسته‌ای، خادمان حرم مطهر امام رئوف نیز نمی‌توانند به یک باره برخوردی سلبی و دفعی با زائران داشته باشند و موظف‌ند زائران را در کمال آرامش و با حفظ احترام پراکنده کنند تا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی با بیان اینکه همواره از نقد‌های منصفانه اصحاب رسانه و همه زائران و مجاوران باید استقبال کرد و آن را به دیده منت پذیرفت، ادامه داد: سوال اینجاست که آیا رویکرد مواجهه با چنین اتفاق ناگهانی در یک مراسم مذهبی، منصفانه بوده است؟ در حالی که مدتهاست چنین صحنه‌هایی نه به طور ناگهانی، که به شکل پیوسته و تکرار شونده و در بسیاری از اماکن عمومی سطح کشور مشاهده می‌شود که افراد با کمترین رعایت توصیه های بهداشتی حضور دارند، اما هیچ واکنشی نسبت به آن بروز داده نمی‌شود.

رستم‌زاده بیان کرد: عجیب است، صحنه‌هایی گزینشی که فواصل مردمی را به درستی در یک قاب عکس از ارتفاع صحن انقلاب نشان نمی‌دهد و در حالی که بیش از ۹۰ درصد زائران ماسک و رعایت لازم را دارند، با ذوق زدگی عده‌ای از حتی دوستان! بهانه‌ای برای حمله به حرم مطهر رضوی می‌شود.

 او تصریح کرد: مراقب باشیم، در دام دشمنانی نیفتیم که در این ایام خاص و به ویژه محرم و صفر، همیشه دنبال بهانه‌ای برای حمله به دستگاه اهل بیت (ع) و زیر سوال بردن متدینان هستند. بماند گله ما از همکاری که اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری را رعایت نکرد و با حرکتی عجیب و به دور از انصاف، در روزگاری که اخبار منفی روحیه‌ها را تخریب می‌کند، زخمی بر زخم‌ها زد.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار