کوفته تبریزی، غذای خوشمزه و لذیذ دیار آذربایجان

کوفته تبریزی غذای سنتی و بسیار خوشمزه با طعمی ملس غذای اصیل شهر تبریز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،کلانشهر تبریز دارای جاذبه های مختلف تاریخی،گردشگری و طبیعی است  و هر گردشگری که به این شهر سفر می کند در کنار بازدید از این مکان های زیبا از غذاهای خوشمزه و سوغاتی های جذاب آن نیز استفاده می کند.

غذاهای معروف این شهر عبارتند از: دلمه برگ مو، خورشت هویج، کوکو لوبیا سبز، آش آبغوره، آش اوماج، دویماج، قارنی یاریخ، آبگوشت، آش محلی، کباب بناب وکوفته تبریزی.

غذاهای سنتی تبریز به مزه بهشتی و رنگ‌ و روی خوبشان معروفند و معمولا همه افراد خانواده از هر سنی که باشند، این غذاها را دوست دارند.

تبریز یکی از شهر‌های ایران با جاذبه‌های تاریخی فراوان هست

پگاه حکاکی فرد کارشناس آشپزی تبریز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: تبریز یکی از شهر‌های  ایران با جاذبه‌های تاریخی فراوان است که هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می کشاند، اما تنها جاذبه‌های گردشگری این شهر نیستند که قدمت و تاریخ تبریز را برای ما بازگو می‌کنند، غذا‌های سنتی و محلی تبریزی نیز علاوه بر نشان دادن فرهنگ این منطقه ، به قدری لذیذ هستند که هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

او افزود: امروزه شاهد حضور غذا‌های جدید و غیر ایرانی، در بسیاری از رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و آشپزخانه های کشور هستیم که برخی از آن‌ها به دلیل زمان طبخ سریع و مواد اولیه‌ مدرن همچون سوسیس و کالباس، جای بسیاری از غذا‌های بومی و سنتی را پر کرده‌اند .

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

او بیان کرد: غذا‌های سنتی تبریز با ظاهری وسوسه کننده و عطر و بویی بی نظیر، آنقدر متنوع هستند که ممکن است در رستوران‌های تبریزی در انتخاب غذا دچار مشکل شوید، ولی مطمئن باشید که تمام گزینه‌های منو خوشمزه هستند و هیچکس از انتخاب آن‌ها پشیمان نخواهد شد.

این کارشناس آشپزی می گوید:کوفته تبریزی از غذا‌های مشهور ، قدیمی و پرطرفدار است که برای طبخ آن از سبزی‌های معطر و گوشت قرمز استفاده می‌شود و این کوفته با وجود مواد مغذی، دارای ارزش غذایی بالایی است.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

حکاکی فرد گفت: یکی از مهم‌ترین نکات برای پخت این غذای لذیذ، این است که کوفته باید شکل گرد خود را از دست ندهد و مزه اصلی خود را حفظ کند. در ضمن کوفته تبریزی ثبت ملی شده است.

او در ادامه گفت: در هر گوشه از ایران، انواع کوفته طبخ می‌شود مثلاً کوفته سبزی شیرازی، کوفته برنجی تهران، کوفته ترش و شیرین کرمانشاه ، ولی کوفته تبریزی به احتمال زیاد، مشهورترین نسخه کوفته در سراسر ایران است و همه دنیا تبریز را با نام این غذای لذیذ  می شناسند.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

او بابیان اینکه  کوفته تبریزی پادشاه کوفته هاست گفت:کوفته تبریزی تنها غذایی است که با حداقل تغییر در آن بشکل اصیل خود مانده است.

طرز تهیه کوفته

طیبه امیری  سرآشپز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  می گوید:کوفته تبریزی با گوشت چرخ کرده، لپه و سبزیجات مخصوص درست می شود و با موادی چون پیاز داغ، آلو، زرشک، مغزگردو و تخم مرغ آبپز پر می‌شود و در نهایت در سسی متشکل از رب گوجه فرنگی، پیاز تفت داده و آب زعفران می پزد و همراه با نان سنگک و سبزی خوردن، ماست، دوغ و انواع ترشی سرو می‌شود. در واقع باید گفت کوفته تبریزی یک کوفته خوشمزه و مجلسی است.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

اوگفت:کوفته تبریزی از آن غذا‌های سختی است که هرکسی که از خطه آذربایجان باشد یا به این غذا علاقه داشته باشد، ادعای زیادی برای پخت لذیذ و عالی آن دارد.

اوافزود:غذای معروفی که به دلیل طعم خاصی که دارد در همه جای ایران طبخ می‌شود و طرفداران مخصوص خودش را دارد. با این حال اکثرا برای پخت این غذا از وا رفتن آن گله می‌کنند و نمی‌توانند آن طور که باید، این غذا را درست کنند. ما در این گزارش فوت و فن‌های پخت این غذای سخت و لذیذ را به شما آموزش می‌دهیم تا شما هم به جمع کسانی که ادعای پخت کوفته تبریزی را در بهترین حالت دارند، بپیوندید.

مواد مورد لازم جهت تهیه کوفته تبریزی

گوشت چرخ کرده نیمه چرب ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم/لپه ۴ قاشق غذاخوری/برنج ۵ قاشق غذاخوری/تخم مرغ ۱ عدد/پیاز ۲ عدد/سبزی معطر به دلخواه ۲ قاشق غذاخوری/رب گوجه فرنگی ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری/زردچوبه ۲ قاشق غذا خوری/پودر جوز هندی ۱/۲ قاشق چایخوری/پودر فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری و نمک به میزان لازم.

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل و جلوگیری از وا رفتن آن

برای تهیه کوفته تبریزی اول باید لپه را جداگانه در آب بپزید تا کاملا پخته شود. برنج را بشوید و کمی خیس دهید بعد در ظرفی مناسب با مقداری آب و نمک روی حرارت بالا قرار میدهیم تا بجوشد و آب آن کاملا کشیده شود. پس از آنکه آب برنج کشیده شد آنرا کنار بگذارید تا سرد شود.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

بعد از این مرحله، یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و به همراه لپه پخته شده و گوشت چرخ کرده داخل غذاساز بریزید تا کاملا باهم میکس شوند؛ و بعد از میکس کامل، مواد را به داخل ظرف بزرگتری منتقل می کنیم و به آن سبزی معطر تازه یا خشک شده، تخم مرغ‌ها، برنج نیمه پز، نمک - فلفل - زردچوبه و جوز هندی رنده شده اضافه می کنیم و با دست خوب ورز می دهیم.

مواد را آنقدر ورز دهید تا زمانی که حالت چسبندگی پیدا کند و به دست بچسبد.

پس از ورز دادن کامل و انسجام گرفتن مواد، آن را کنار بگذارید و با یک کیسه فریزر روی آن را بپوشانید. سپس به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

مرحله تهیه سس کوفته تبریزی

برای تهیه سس کوفته در یک قابلمه، یک عدد پیاز مانده را ریز خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید تا پیاز‌ها نیمه طلایی شوند. در هنگام تفت پیاز به آن کمی زرد چوبه بزنید تا خوشرنگ‌تر و خوش طعم‌تر شود.

ثبت ملی کوفته تبریز

بایرام زاده معاون گردشگری استان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ثبت ملی کوفته تبریز گفت:کوفته تبریزی  در سال ۹۹ باشماره ملی ۱۸۹۷ جزو آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

وجود یک هزار و ۲۰۰ رستوران  درآذربایجان شرقی

علاقه بند  مسئول مجتمع های رفاهی وتفریحی آذربایجان شرقی  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:در آذربایجان شرقی بیش از یک هزار و ۲۰۰ رستوران وجود دارد که در بیشتر آن‌های کوفته تبریزی سرو می‌شود.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

اوبیان کرد: ما در دهه اخیر رستوران‌های استان را ترویج داده ایم و به پخت غذای‌های سنتی که یکی از آن‌ها کوفته تبریزی است روی آورده ایم و امیدواریم  که در آینده  نزدیک این غذای خوشمزه به ثبت جهانی برسد.

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

کوفته تبریزی، غذای سنتی شهر تبریز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار