موافقت مغرب با حفظ خط لوله انتقال گاز الجزایر به اروپا

علی رغم اختلافات میان مغرب و الجزایر، رباط نظر موافق خود را درباره حفظ خط لوله انتقال گاز الجزایر به اروپا ابراز داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام مغرب اعلام کرد کشورش با حفظ خط لوله گاز مغرب - اروپا که از طریق مغرب میدان‌های گازی الجزایر را به اروپا متصل می‌کند و قرارداد آن در اکتبر ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد، موافق است.

بر این اساس، امینه بن خضرا، مدیر اجرایی دفتر ملی سوخت و معادن مغرب به روزنامه آژانس مطبوعاتی این کشور اعلام کرد ما خواستار تمدید و ادامه صادرات گاز الجزایر به اروپا از طریق خاک خود هستیم. این خواست را ما به طور شفاهی و کتبی، و به طور علنی در بحث و گفتگو‌های خصوصی، همیشه با همان شفافیت و همان ثبات ابراز کرده ایم.

پیشتر شایعه‌هایی درباره تلاش مغرب برای جلوگیری از تمدید قرارداد خط لوله گازی که از سال ۱۹۹۶ الجزایر را به اسپانیا متصل می‌کرد، حکایت داشت. به این ترتیب به شایعات در این زمینه پایان داده شد.

این مطلب در حالی اعلام می‌شود که دو روز پیش الجزایر تصمیم گرفت در روابط خود با مغرب ”تجدید نظر کند“. الجزایر مغرب را به دست داشتن در آتش سوزی‌هایی که دست کم ۹۰ نفر بر اثر آن در شمال الجزایر جان باختند، متهم کرده است.

بیش از ۱۰ روز است که مغرب گفته است آمادگی دارد برای مهار آتش سوزی‌های الجزایر ”به محض این که موافقت با آن اعلام شود“ به کمک همسایه خود برود. روابط میان رباط و الجزیره از چند دهه پیش به علت حمایت الجزایر از جبهه آزادی بخش پولیساریو که همه پرسی برای تعیین سرنوشت در صحرای باختری را خواستار است، متشنج شده است.

این در حالی است که مغرب به جبهه پولیساریو یک طرح خودمختاری تحت حاکمیت خود را پیشنهاد می‌کند. محمد ششم، پادشاه مغرب در آغاز ماه اوت در یک سخنرانی از رئیس جمهور الجزایر دعوت کرده بود با اولویت دادن به عقلانیت، برای اتحاد در زمینه توسعه روابط میان دو کشور تلاش کند. شاه مغرب همچنین دعوت خود را برای بازگشایی مرز‌های میان دو کشور که از تابستان ۱۹۹۴ به ابتکار الجزایر بسته شده است، تکرار کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار