زنگ خطر مهاجرت نخبگان از کشور/ وقتی دستاورد جوانان ایرانی خرج کشور‌های رقیب می‌شود

مهاجرت نخبگان امروزه به عنوان بحث پرچالشی دز نظام آموزش عالی کشور مطرح است که انتظار می‌رود دولت آتی برای بهبود آن سیاست‌هایی را اتخاذ کند.

به گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرار مغز‌ها از ایران یا به بیانی دیگر «مهاجرت» کلمه آشنایی است که بار‌ها به گوشمان خورده و با شنیدن آن یاد دانشگاه و دانشجو همواره در ذهنمان تداعی می‌شود.

امروزه مهاجرت به خصوص مهاجرت‌های بین المللی به امری بسیار رایج و متداول در جهان تبدیل شده است؛ چرا که تقریبا هیچ کشوری در جهان پیدا نمی‌شود که با پدیده مهاجرت نیروی انسانی به خارج یا ورود به داخل کشور خود مواجه نباشد و همه کشور‌ها با درجات مختلفی از این پدیده روبرو هستند که وجه تمایز کشور‌ها در زمینه فرصت یا تهدید بودن مهاجرت برای آن ها، نوع مواجهه کشور‌ها با موضوع و نحوه سیاست گذاری و مدیریت آن است.

سالانه تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی به دلایل گوناگون تصمیم به ترک دائمی کشور می‌گیرند و ترجیح می‌دهند تا زندگی خود را در آن سوی مرز‌ها ادامه دهند.

روسای دانشگاهی معتقد هستند که برخی دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به فکر مهاجرت روی می‌آورند و وقتی دلیل این کار را جویا می‌شویم در یک کلمه خود را کنار کشیده و می‌گویند که «در کشور خودمان کار نیست».

به هر حال فرار مغز‌ها یا مهاجرت باید به عنوان زنگ خطری برای کشورمان شناخته شود؛ چرا که سال‌های طولانی است نخبگان ایرانی و دانشمندانمان بعد از فارغ التحصیلی چمدان خود را جمع کرده و راهی کشور‌های خارجی می‌شوند که این امر به راحتی باعث از دست دادن نیرو‌های ماهر، خلاق، زبردست، فنی و کوشا می‌شود و برای جامعه مشکلات عدیده‌ای گوناگونی را فراهم خواهد کرد.

خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی با هدف مهاجرت و خروج از کشور یا قبولی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان درس می‌خوانند و مقصد اصلی آن‌ها ارائه خدمات به کشور‌های خارجی است، در حالی که اگر این استعداد‌های نبوغ در کشورمان بمانند خیلی راحت می‌توانند با فعالیت‌های پی در پی و موثر جامعه را توسعه دهند و پیشرفت‌های همه جانبه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را برایمان به ارمغان آورند.

در مقابل خیلی از مهاجران هم به علت بیکاری در مملکت و نبود سیاست‌های مناسب جهت اشتغال پذیری فارغ التحصیلان راهی کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته می‌شوند و با علم و مهارتی که از استادان ایرانی در دانشگاه‌های خودمان کسب کرده اند خیلی راحت آن‌ها را در اختیار کشور‌های دیگر قرار می‌دهند و به نوعی به نام ما درس می‌خوانند، اما به کام غربی‌ها عمل می‌کنند که همین عامل باعث پسرفت کشورمان خواهد شد.

برخی‌ها معتقدند که مدرک‌های دانشگاهی فارغ التحصیلان در گوشه‌ای از خانه و روی طاقچه خاک می‌خورد و اگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جویای این آمار شود متوجه خواهد شد که سالانه جمعیت کثیری از ایرانی‌ها بعد از فارغ التحصیلی بیکار مانده و به علت نبود اشتغال روزگار خود را در چهارگوشه خانه سپری می‌کنند؛ بنابراین بدیهی است که نخبگان و صاحبان سرمایه‌های هنگفت برای برون رفت از این معضل برای همیشه از ایران بروند.

جایگاه دهم ایران در رتبه بندی کشور‌های دانشجو فرست

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند  تحصیل دانشجویان ایران مهاجرت کرده در دانشگاه‌های برتر جهان گفت: یکی از مباحث مورد توجه در مهاجرت‌های بین المللی کیفیت دانشجویان و متخصصان ایرانی خارج از کشور بوده است و بر همین اساس هم دیدگاه کمّی در این زمینه توسط برخی افراد مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران افزود: بررسی تعداد و سهم دانشجویان ایرانی در ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا که جزو ۲۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی QS ۲۰۲۰ انتخاب شده اند، تا حدی تبیین کننده وضع کیفی دانشجویان ایرانی خارج از کشور است.

به گفته‌ این مقام مسئول، تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در این دانشگاه‌ها از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، روندی تقریباً ثابت داشته و با اندکی رشد از ۲۰۱ دانشجو به ۲۳۲ دانشجو رسیده است.

او افزود: از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، همزمان با کاهش جمعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا، تعداد ایرانیان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های برتر آمریکا هم کاهش اندکی یافته و از رقم ۲۳۲ دانشجو به حدود ۲۲۰ نفر رسیده است.

صلواتی گفت: چنانچه معیار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا را در نظر داشته باشیم، ایران در رتبه بندی کشور‌های دانشجو فرست در جایگاه دهم قرار دارد و کشور‌های چین، هند و کره جنوبی در جایگاه اول تا سوم قرار دارند. چنانچه سهم دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های برتر از کل جمعیت دانشجویان خروجی را در نظر بگیریم، کمتر از نیم درصد دانشجویان خروجی از ایران در دانشگاه‌های برتر آمریکا و جهان مشغول به تحصیل هستند که از این حیث هم  در جایگاه دهم در میان کشور‌های دانشجو فرست قرار داریم.

او افزود: سهم دانشجویان ایرانی حاضر در دانشگاه‌های برتر جهان از کل جمعیت دانشجویان خروجی در بازه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی رشد بسیار ناچیزی داشته است و از رقم ۴۵/ ۰ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۴۷ / ۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

زنگ خطر مهاجرت نخبگان از کشور/ مدارک فارغ التحصیلانی که سرنوشتشان چیزی جز خاک خوردن نشد/ وقتی دستاورد جوانان ایرانی خرج کشور‌های رقیب می‌شود/ قصه هزار و یک شب خروج نخبگان ایرانی و زندگی آن ها در کشورهای همسایه

توجه ویژه وزیر پیشنهادی علوم به بازگشت نخبگان به کشور

زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازگشت دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی مقیم کشورهای دیگر به ایران در دولت جدید  اظهار کرد: مهاجرت ژن‌های هوشمند به عنوان يک نظريه جديد توسط من ارائه شده است. بر اساس اين نظريه نه تنها نخبگان كشور ثروت ملی هستند و از دست می روند، بلكه پس از گذشت قرن‌ها از نظر ژنتيكی كشورهای نخبه پذير (مقصد) به جوامع نخبه تبديل خواهند شد و درصد ژن‌های هوشمند آن‌ها به شكل گسترده‌ای افزايش می‌يابد.

زلفی گل ادامه داد: بنابراین در زمينه توليد علم، فن و تكنولوژی همچنان پيشتاز خواهند بود. در نتيجه كشورهای نخبه گريز (مبداء) روز به روز فقيرتر شده و به دليل همين فقر، وابسته تر می‌شوند و تعادل جهانی با شدت بيشتری به هم می‌ریزد. 

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: بنابراين ضرورت دارد تا حفظ صيانت و كرامت نخبگان به عنوان يك پروژه ملی تعريف شده و عوامل دافعه زا رفع شود. از جمله راهكارهای عملی برای جلوگيری از مهاجرت طيف وسيعی از ژن های هوشمند، حمايت مادی و معنوی از مقاطع تحصيلات تكميلی بالاخص مقاطع دكتری و پسا دکتری در داخل كشور، مشاركت تمامی شركت های خصوصی و دولتی در تاسيس مراكز پژوهشی تخصصی برای خويش و بكارگيری نخبگان در اين مراكز است.

زلفی گل اضافه کرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همفکری و همیاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه حمایت مادی، کاری، رشد علمی و احساس شیرین اثر بخشی را برای آن‌ها مهیا خواهند کرد. بدیهی است در این زمینه نیاز سنجی و نیاز آفرینی یک ضرورت است که باید با استفاده از پتانسیل دانشگاهیان دانشمند استفاده شده و طرح‌های کاربردی‌شان اجرایی شود.

زنگ خطر مهاجرت نخبگان از کشور/ مدارک فارغ التحصیلانی که سرنوشتشان چیزی جز خاک خوردن نشد/ وقتی دستاورد جوانان ایرانی خرج کشور‌های رقیب می‌شود/ قصه هزار و یک شب خروج نخبگان ایرانی و زندگی آن ها در کشورهای همسایه

لزوم توجه دولت آتی به بازگشت نخبگان ایرانی از کشورهای رقیب

با اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا کنون چندین بار برای بازگشت مهاجران و نخبگان ایرانی به کشور برنامه‌های گوناگونی را انجام داده اند، اما انتظار می‌رود که دولت جدید با تدابیر و سیاست‌های گوناگون علمی و راهگشا بتواند جلوی این معضل اجتماعی را گرفته و برای بازگشت نخبگان ایرانی به کشور برنامه ریزی‌های جدی را انجام دهد.

شاید اگر دولت جدید توجه ویژه‌ای به بحث اشتغال فارغ التحصیلان در آموزش عالی داشته باشد، بتوان تا حدود زیادی از فرار آن‌ها به کشور‌های دیگر جلوگیری کرد و شرایط مناسبی را به منظور زندگی آسان‌تر در کشور برایشان ایجاد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
معلومه که مهاجرت میکنند طرف بجای اینکه بیاد با مدرکش تو خونه بشینه و غصه بخوره ،میره با بهترین حقوق ومزایا وارزش و احترام تو آمریکا وکانادا و اروپا مشغول کار و تحقیق میشود.
United Arab Emirates
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
براشون ارزش قائل بشید.بهشون اهمیت بدید.باور کنید اونا دوست دارن به مردم و مملکت خودشون خدمت کنن.طرف چندسال زحمت کشیده و درس خونده ولی وقتی میبینه این همه درس خوندنش براش هیچ فایده ای نداشته ترجیح میده بره جایی که بهش اهمیت بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
اینطوری که پیش میره به زودی ماهم باید بچسبیم به چرخ هواپیما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
نقی منم بورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
دمش گرم هر کی از این مملکت میره منم بتونم یه لحظه هم نمیمونم روز به روز وضعیت بدتر میشه از هر لحاظی که فکرشو بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
من نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
توی کشورهایی مثل ایران وافغانستان انتظارموندن ونگهداشتنه نخبه نداشته باشین،دنبال دلایلش هم نگردین چون خودتون میدونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
ایران کجاش شبیه افغانستانه؟
اگر شبیه بود 6میلیون از مردم ما میرفتند افغانستان نه اونها بیان اینجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
خواهشا سامانه آقای رئیسی رو معرفی کنید برای پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
من رفتم، از اسم و فامیل بگیر تا آدرس خونه و شماره تلفن و فکس و ایمیل و شجره خانوادگی رو باید بنویسی تا اجازه بده ثبت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
فرار مغزها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
الان یعنی مایی که نخبه نیستیم ژن غیرهوشمندیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
نفست از جای گرم بلند میشه؟ منی که نه نخبه‌ام نه به قول شما ژن هوشمند هم اگه فرصت کنم از ایران میرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من هم کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیرم، بلکه واژه مناسب فرار نخبگان است زیرا میروند و بر نمیگردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
دانشگاههای ایران شدن بنگاه معاملاتی علمی
پول میگیرن ندرک میدن اما بازده علمی صفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من که حاضر نیستم زندگی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
همه بخاطر پول میرن خارج البته بنظرم بهترین کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
منم فارغ التحصیل ارشد شیمی هستم کلی دنبال کار گشتم بخاطر نداشتن سابقه کار ، کار گیرم نیامد الان فقط به فکر آزاد کردن مدرکم هستم که از ایران برم ، چقدر باید دنبال معجزه باشیم که آینده کشور خوب بشه بتونیم به آرزوهامون برسیم وقتی مفسدان اقتصادی دست به دست هم چسبیدن به مملکت خون مردم رو می کنن تو شیشه، فقط میتونم بگم عمرمونو، آرزوهامونو ازمون گرفتین لااقل راه خروج از کشور رو با این همه بخش نامه های الکی که درست میکنین نگیرین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
واقعا همینطوره ،احسنت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ما خوبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
دلایل مهاجرت کاملاْ مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
جدیداهمه ی به اصطلاح هنرمندان مهاجرت میکنندوحرفشونه اینه مااذیت شدیم درایران امااین نکته من بگم همه جای دنیاهمه به نحوی مشکلات دارن مردم شمابه اصطلاح هنرمندچراوقتی درایران مردم ابرازمحبت میکنندبهتان مهاجرت نکردیدازادی یعنی چی ازنظرتان هرکاردوست داشتیدانجام دهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
هیچ خبری ان وردنیانیست فقط اولش خوبه جدیداهنرمندان هم مهاجرت میکنندخداوکیلی شمایی که میگین انورخوبه ازفعالیت هی کاریتون بگین دراون کشوربگین اقاوخانم هنرمند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
پيغمبر به مسلمونا سفرش كرد زياد مسافرت برن ولي اونا از جاشون تكون نخوردن
اگه مسلمونا به حرف پيغمبر گوش كرده بودن الان آمريكام مث اندونزي مسلمون نشين بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
درهای مملکت رو باز کنید همه میرن .چرا نباید بریم ؟ چطور تمام آقا زاده ها اونطرف اقامت دارن حالا بماند که با یک هویت دیگه .خوب اگه بده برای همه بد باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
در بازه
به سلامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مهاجرت یعنی فرار مغزها سرمایه ها که ما نمی توانیم نگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
با. این وضعیت به ریخته مردم عادی اگر راهی با شه سه سوته ازاین کشور میرند تحصلکرده دیگر واقعا در عذاب است، موفقیتش بیرون از این کشور بهةر است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
واقعا این روند جذب نخبگان در واقع نابود کردن و بیرون کردن نخبگان واقعی از سیستم اجرایی کشور است.

که اگر از روی جهل است و نه از روی عمد و خیانت از متولیان امر خواهشمندیم نخبگان را بر اساس تخصص خود و توانایی لازم در هر رشته بررسی و جذب نمایید.

تصدیق نخبگان برای جذب در دستگاههای اجرایی و دانشگاه به جای اینکه معیاری باشد فقط بر روی کاغذ سبب بازی با نخبگان شده است.

ادامه این روند که نشانه نانخبگی متولیان امور نخبگان و امور استخدامی کشور است نشان دهنده بی توجهی و بی هدفی در جذب نخبگان دانش آموخته دکتری و بلاتکلیفی بنیاد نخبگان و عدم هیچگونه ظرفیت برای جذب نخبگان در سالهای آینده سبب نابودی نخبگان و اجبار آنها به ترک کشور می شود.

انشالله تفکر و عمل انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خیلی از اقلام تحریمی که غرب به ما نمی‌ده از قبلش نخبه ها تو ایران ساختن ولی کسی بهشون بها نداد و رفتند..‌‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بحث فقط ماست نیست نخبه ها ما فقط پزشکی هستند ما به مهندس هامون بها ندادیم چپیدیم به پزشکی کجای دنیا مهندس رو میذارن کنار میرن پزشک گنده میکنن الان تو اروپا من که اعتراض میکنم خودم جز سازمان نظام پزشکی هستم برو نظام فقط اون جراح ادم حساب میشه داروساز و پیراپزشک رو ادم حساب نمیکنه دستیاری مدرک پایینی تو همه جای دنیاست چون دستیار جراح باید بشی بعد phdبگیری اینا دستیار جراح میندازن بالا phdرو تحقیر میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
این حدیث امام علی علیه السلام که می‌فرماید العم سلطان رو آمریکا و دشمنان ما سالها قبل بهش رسیدند

و فهمیدند که با علم است که بر دنیا مسلط میشوی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ای بابا...
اگر ده سال پیش میرفتم بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من طرح بردم برای مرکز رشد دانشگاه ، یک استادی نشسته بود که نصف من سواد داشت !
شاید از لحاظ تحصیلی من ارشد داشتم ایشون دکترا !

ولی من 15 سال تحقیق و توسعه و کار اجرایی داشتم خیلی راحت طرح رو گذاشت کنار ، هزار در زدیم چون پارتی نداشتم نشد !

من هم روی همون طرح 200 میلیون تومان سرمایه گذاری کردم چون مطمئن بودم جواب میده ،طی 3 سال حالا همین طرح هزینه زندکی 2 تا خانواده 5 نفره رو توی لندن میده اون هم برای شروع کار که مطمئنا طی زمان بهتر خواهد شد .

شما 1 دلیل بیار که بمونم ؟

رشته مهندسی نرم افزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
قیمت دستت نیست. 200میلیون می دونی چند پوند میشه؟ شما یک نفره دو ماه اونجا دوم اوردی بهت جایزه میدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
باید دولت و سازمانهای بین المللی به جوانان نخبه کمک کنید که از کشور خارج شوند . چون کشور احتیاجی به جوانان نخبه و خلاق نداره . و همین مسئولین که 40 ساله پست و مقام دارند باز هم هستند وخواهند بود .و اگر روزگاری نباشند جانشینان از قبل هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
باید دولت و سازمانهای بین المللی به جوانان نخبه کمک کنید که از کشور خارج شوند . چون کشور احتیاجی به جوانان نخبه و خلاق نداره . و همین مسئولین که 40 ساله پست و مقام دارند باز هم هستند وخواهند بود .و اگر روزگاری نباشند جانشینان از قبل هستند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من طرح بردم برای مرکز رشد دانشگاه ، یک استادی نشسته بود که نصف من سواد داشت !
شاید از لحاظ تحصیلی من ارشد داشتم ایشون دکترا !

ولی من 15 سال تحقیق و توسعه و کار اجرایی داشتم خیلی راحت طرح رو گذاشت کنار ، هزار در زدیم چون پارتی نداشتم نشد !

من هم روی همون طرح 200 میلیون تومان سرمایه گذاری کردم چون مطمئن بودم جواب میده ،طی 3 سال حالا همین طرح هزینه زندکی 2 تا خانواده 5 نفره رو توی لندن میده اون هم برای شروع کار که مطمئنا طی زمان بهتر خواهد شد .

شما 1 دلیل بیار که بمونم ؟

رشته مهندسی نرم افزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
دمت گرم که این قدر خلاقی و الا تو ایران بد بخت میشدی مثل منی که الان ارشد دارم طرح امو دانشگاه قبول نکرد چون هزینه بر بود ولی بعد ازسه سال جواب میداد مهم نیست ماهم تو فکر رفتنیم فقط یکم باید موقعیتمو اوکی کنم اون طرف ...ایشالا قسمت همه جون های کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اخ ولایتمدار باشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ای بابا...
اگر ده سال پیش میرفتم بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
جوانهای نخبه ازین ایران برن چون کار نیست چون پیر مرد پیرزنها چسبیدن به میز ریاستها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
این حدیث امام علی علیه السلام که می‌فرماید العم سلطان رو آمریکا و دشمنان ما سالها قبل بهش رسیدند

و فهمیدند که با علم است که بر دنیا مسلط میشوی...

ولی ما که به اسم ، مسلمانیم صدها سال از جامعه به اصطلاح کفار عقبیم..
Iran (Islamic Republic of)
حیدری
۱۴:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وقتی اول سال ماست رو میخریده 23هزار الان باید بخره 50 هزار چرا نره.شاید بگید چه مثال مسخره ای ولی هیچکس تو این کشور آرامش نداره نه روحی نه مالی نه امنیتی
همش استرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بحث فقط ماست نیست نخبه ها ما فقط پزشکی هستند ما به مهندس هامون بها ندادیم چپیدیم به پزشکی کجای دنیا مهندس رو میذارن کنار میرن پزشک گنده میکنن الان تو اروپا من که اعتراض میکنم خودم جز سازمان نظام پزشکی هستم برو نظام فقط اون جراح ادم حساب میشه داروساز و پیراپزشک رو ادم حساب نمیکنه دستیاری مدرک پایینی تو همه جای دنیاست چون دستیار جراح باید بشی بعد phdبگیری اینا دستیار جراح میندازن بالا phdرو تحقیر میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
اول اینکه قدر نشناسی
دوم اینکه جای دیگه زندگی نکردی بفهمی این چیزها همه جا پیدا میشه
سوم اینکه فقط از طرف خودت حرف بزن بقیه وکیل نمی خوان
New Zealand
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چرا نرن. هرکی میتونه و توان مالیشو داره بره و نمونه. هر کشوری شد. حتی امارات. باز حداقل درهم امارات از ریال ایران با ارزش تره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تو ایران فقط برای پزشک ها کار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چرا،همچین تیتری میذارید ،بعد فوری برش میدارید؟!؟!
خوب شما،که نظر مردم و میدونید،نذارید،که بعد مجبور به حذف نشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خیلی از اقلام تحریمی که غرب به ما نمی‌ده از قبلش نخبه ها تو ایران ساختن ولی کسی بهشون بها نداد و رفتند..‌‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چه بسا اختراع نخبه ای میتواند اقتصاد کشورو متحول کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
با مدرک دکترا از بهترین دانشگاه کشور 4ساله که بیکارم. به نظرتون هیچ دلیلی برای موندن می مونه برام؟!
Iran (Islamic Republic of)
ث
۱۲:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ما به نخبه ها کاری نداریم میخان برن برن
به جاش امامزاده داریم میریم دخیل میبندیم همه کارا خود به خود حل میشه
نخبه میخوایم چیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چرا نرن بمونن اینجا منتظر ازبین رفتن ارزو هاشون باشن ؟چه کاری کردن برا نخبه ها یه کم انگیزه داشته باشن برا موندن؟کاری کردین ک نرم افزارو مقاله و خیلی چیز های دیگه که بدیهی باید باشه پیدا نمیشه تو مملکت براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
جان؟! مقاله و نرم افزار پیدا نمیشه؟ کجا درس می خونی؟
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۲:۲۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
امیدوارم روزی برسه که خواهر ناتنی ام برگرده و با خیال راحت و آسوده بتونه در کشور پدری خودش زندگی و کار کنه.
امیدوارم روزی برسه که هیچ دانشجویی،و...به هیچ شرایطی از کشور خارج نشه و....
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۲:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تو برنامه رسانه ملي وقتي ميفرماييد هركه اينجا رو نميخواد بره،ديگه چه گله اي ميمونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
آقایی در روستای ما چوپان بود؛ به هر طریقی پولی فراهم آورد و رفت به آلمان. الآن بهترین امکانات زندگی را دارد: بهترین خودرو، بهترین منزل، بهترین شغل، بهترین خانواده و..... من استاد دانشگاهم؛ نه منزلی دارم، نه خودرویی دارم، نه تفریح و مسافرتی دارم، نگران هم هستم که مبادا فردا با این همه آیین نامه های روزانه اخراج هم بشوم
Iran (Islamic Republic of)
123
۱۲:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
جوونی که نخبه باشه
دانشگاههای خارجی بهش دعوت نامه میدن بورسیه اش کنن
که از اون دانشگاه حقوق هم به دلار و یورو بگیره
مسلمه که تعهد خدمت میده می مونه همونجا
مغز ... نخورده که الاف باشه اینجا
بعد توی پست دکترا حلق آویز کن خودشو که چرا از پس مخارجش توی 30 - 40 سالگی بر نمیاد.

تا ارزشی براشون قائل نشن وضعیت همینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
تعهد خدمتی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تازه میگی زنگ خطر؟.....هر کی رفت از این مملکت حتی ی کشور داغون به قول ارسطو آسیای فقیر میانه هم از ما پیشرفته تره...عمرمون جوونیمون تو این مملکت به باد رفت....من با لیسانس حقوق از تالش اومدم شهرک اندیشه تهران زیتون میفروشم تو همون مغازه هم میخوابم تا خرجم دربیاد.......زندگی تو این مملکت یعنی رنج..یعنی ظلم...یعنی هیشکی سرجای خودش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه تو کشورمون به مسائل علمی توجهی نمیشه.
به عنوان مثال آیا نمیشه مشکل برق کشور رو با انرژی خورشیدی رفع کنند؟!!
میشه. اما اراده ای برای این کار وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
چرانروند 42سال دراین مملکت چه کردن براجوانان برن خدانگهدارشون منه بیچاره اشتباه کردم بازورالتماس فرزندانم رانگذاشتم خارج شوند حالا کوروپشیمانم ازین زندگیم نه ازدواج نه شغل کارفقط گرفتارفقرضلم ستم شدیم پول خرج کنی فرزند درس بخاند به امید فردای بهتر وقتی نباشد چه بهتر که محاجرت کنند جوانان ایرانی مغزهای جهان هستند دراین کشوربمانندمعتاد شوند بیکارباشند بغل دست پدر مادرشون که چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
راست میگی قبل 42 سال پیش که اصلا اینقدر مدرسه و دانشگاه نبود که بخواد اینقدر نخبه پرورش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مدرسه دانشگاه نبود اما با پول كشور ميرفتن خارج درس ميخوندم ميامدن ايران بهشون كار شغل اينها ميدادن مثل دكتر قريب و شهيد عباس بابايي نه مثل الان كه دانشگاها پولي شده از استخدام هم خبري نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
الانم با هزینه کشور نخبه ها میرن خارج درس می خونن میان تعهد خدمت دارن و اینجا شغل دارن. مثل بعضی از استادای دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
سرمایه داران بجای سرمایه گذاری در امور پیش پا افتاده مانند مسکن،ارز و دلالی تشویق به سرمایه گذاری دردجاهایی حساس مانند صنعت،کشتیرانی و بنگاه های علمی و تولییدی بنمایند و بهتر است اینان را در این مورد با برنامه ها مفید تلویزیونی راهنمایی کنند و مشکلات پیش رو یشان را دولت حل کند تا بتوانند این جوانان نخبه را با حقوق های خوب استخدام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
حدود سه سال وقت گذاشتم یک سیستم آمریکایی رو در زمینه آب به صورت استارتاپی و بدون هیچگونه حمایت ساختم و سعی در تجاری سازیش داشتم اما بعدش بعد از کلی زجر کشیدن فهمیدم که باید رهاش کنم البته نمیدونم شاید هم بردم تو اروپا یا استرالیا تجاری سازیش کردم. استارتاپ مشابه ما که تو آمریکا شروع به کار کرده بعد از حدود 5، 6 سال ترنور مالی سالیانه اش 600 میلیون دلار شده، اما ما حتی یک قرون هم درآمد نداشتیم.

"ایران مشکل آب وجود داره و آب نیست، البته نیازی هم نیست که باشه با این بروکراسی عجیب و غریب و وضعیت فشل دولتی"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
متاسفان توی مملکت ما تبعیض بیداد میکنه خانواده های عزیز ایثارگران و جانبازان و اسرا و شهدا بالاترین امتیازات رو در قبولی کنکور و استخدامی ها دارن در حالی که رتبه کنکور خیلی بالایی دارن ولی بهترین رشته رو بهشون اختصاص میدن و در نهایت با کمترین سواد علمی و به زور و با معدل پایین و چند بار مشروطی فارغ تحصیل میشن بعدش هم پست و مقام بالا و مدیریتی و الا آخر....
همینه که شاهد هستیم اوضاع مملکت روز به روز بد تر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اینطور نیست. سهمیه 18 را 20 میکنه نه صفرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اینجا نخبه نمی خوان آخوند میخوان که تو مغز مردم نفوذ کنه .

پول مفت بی زبان نفت رو تو ۴۲ سال اگر تو کویر لوت با ندیریت خرج کرده بودن الان آباد ترین منطقه دنیا بود .
نه اینکه نصف بیشتر کشور در منتهی الیه فقط باشن.

یه چیزی بگم تمام نقطه مقابل تمام شعارها و وعده ها و آرمیانهتی این آقایون شده ایران الان ما .
همه هم می دونیم ولی خودمونو زدیم به نفهمی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
سوپر لایک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
شیرمادر، نان پدر حلالت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بروبابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کابر ۱۵:۲۲ ظاهرا خیلی داری میسوزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
حق این عزیزان است که بروند چون در کشور فقط به حوزه ایثار وشهادت و خانوا ده آنها وعلمای دینی توجه می شود و همه امور تحت الشعاع همین مسائل قرار گرفته همه ی مردم ناراحتند وقتی یک عالم با سواد حوزوی از دنیا میرود همه تسلیت می گویند و صدا وسیمای ( انحصاری )کلی وقت برای آن می گذارد !!!! آیا در رابطه با عزیزان علمی این گونه است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
یک نظر را هی چرخوندی 10بار پست کردی که چی بشه؟!
نه عزیز همین چند روز پیش استادی درگذشت و صدا و سیما و کلی تسلیت براش پخش کرد.
پولی که قرار بود هزینه نخبه ها بشه صرف قر و غذای سگ و ... دولت قبل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
این کشور فقط مال پیران مملکته تو این کشور فقط جوونی مونو گرفتن با این وضعیتی که الان هست جوونا همه پیر شدن اصلا دیگه جوون می بینین؟ همه افسرده، بی انگیزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
تمام اقازاده ها درس که درایران نمیخانندوالدینشون اموال ملت راغارت میکنند میدن به اقازادهاشوش ازکشورخارج میشن دراونجا هم خوشگذرانی وهم سرمایه گذاری میکنند،،،،پس جوانان درسخونده مغزجامعه هم حق فراردارد تابتواند گلیم خودشو ازاب بیرون بکشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من نخبه نیستم.
اما یه لیسانسه ی بیکارم.
خیلی جاها برای کارگری رفتم.
اگه امکانش رو داشتم حتما من هم میرفتم.
برای کارگری میرفتم،حداقل هشتم گرو هزارم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من رفتم برای کارگری ساده میگه لیسانس نمیگیریم زیر دیپلم حتی برای کار گری ساده باید التماس کنی
انگلیس اینارو اورد سر کار حالا حریفشون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
فقط میشه تاسف خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اینا همش شعاره خودتون هم خوب می دونین
تا وقتی که واسه استخدامی واسه پست مدیریتی واسه یه شغل میان رده معمولی ملاک و معیارتون شده فیلترهای عقیدتی سیاسی و آزمون علمی اهمیت چندانی نداره
تا وقتی که نصف ظرفیت این مشاغل و پست ها واسه ایثارگران راستا
وقتی که معدلت از همه بیشتره توی ازمون از همه بهتری ولی وقتی میخوان هیات علمی جذب کنن نصفش باید از خانواده ایثارگران باشه و نصف دیگه اش هم هزار تا فیلتر داره که اصلا واسه اون پست و مقام بی ربطه و اهمیتی نداره
اون نخبه بمونه چی بشه؟؟
وقتی که حقوق پزشک عمومی از پرستار کمتره و واسه اینکه مردم ساده خوششون بیاد بازم از پزشکا حرفی نمیزنی میخوای بمونه برات مفت مفت کار کنه؟
اصلا من یه سوال دارم
بین مسئولین و مدیران حتی میان رده
حتی یه مدیر در حد شهرستان کدومشون حتی دانشگاه دولتی بدون سهمیه رفتن
نفر برتر برتر نخبه بودن پیشکش فقط یه دانشگاه روزانه قبول شدن؟
اگه دلت می سوزه واسه این کشور تایید کن
یه بار وجود داشته باش تایید کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا حرفتون درسته.
من آزمون کتبی بانک قبول شدم. قراره برم مصاحبه عقیدتی.
میخوان ازم بپرسند که نماز جمعه و راهپیمایی میرم یا نه.
آخه رفتن به نماز جمعه و راهپیمایی چه ارتباطی با عملکرد شغلی من داره؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کار ما به جایی رسیده که کشورهای عربی نخبه های ما رو جذب می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کار ما به جایی رسیده که کشورهای عربی نخبه های ما رو جذب می‌کنند.

خاک بر سر مسئولین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه علم توی ایران ارزش پایینی داره!
فقط همینو میتونم بگم
دانشجو ایرانی اگه هم میمونه از سر غیرتشه
کاش اون روز بیاد، دانشمندی که کشف یا اختراعی میکنه
رو روی سرمون بذاریم
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
فکر کردید ماها که چون آشنا و پول نداریم و نمی تونیم مهاجرت کنیم هم برای شما کار می کنیم؟
من چند تا طرح داشتم فرستادم برای بنیاد نخبگان که همین آقایی که قرار وزیر بشه معاونش بود، حتی جوابم را ندادند.
از اون به بعد تصمیم گرفتم هیچ طرحی به ایران ندم، دارم طرح ها مو جمع بندی می کنم، می فرستم برای خارجی ها ، اونها هم جواب ایمیل هامو میدن و هم اگر قبول بشه بودجه میدن ، اما شرطشون اینه که حقوق کل طرح د دست دولت باشه. من گفتم مشکل نیست، دولت ایران به طرح من نیاز نداره، اگه داشت حداقل جواب ایمیل را می داد.
اگر نخبگانی در ایران بمونند هم طرحاشونو برای خارجی ها می فرستند تا فرستی باشه برای رفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
الان یه عده از هوشمند ها در راس کار هستند که هم بیزینس من هستند هم هنر مند . که بهترین هنر پیشه ها آچمز شدن ، تو زندگی روزمره گریم دارن .یه هو با چند هزار میلیارد در میرن . چنان مردمو شستشو مغزی میدن ، که درست جلو چشممون هر کاری میکنن ، ولی باز باور میکنیم ! نمونه اش اختلاف قیمت خودرو بازار و کارخانه . کدوم عقل سلیمی قبول میکنه ، کار دلال باشه ؟ ولی ما باور داریم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اولا که دانشجوهای ایرانی در خارج خرج نمی‌شوند، بلکه در خارج ازشون استفاده میکنن برعکس کشورمون. در ایران کسی به این موضوع اهمیتی نمیده که! طرف از ناسا اومده ایران و الان تو تعمیر ماشین آلات بزرگ فعالیت داره، اونم در کارگاه خودش. دوما بخاطر شرایط سخت خروج از کشور، دانشجوهای کمتری خارج میشن، و الی اگه شرایط آسونتر بود خیلی بیشتر از اینها خارج میشدم، حتی همراه خانواده هاشون، ولی مجبورن اینجا بمونن و بسوزن و بسازن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
دولت وحکومت اسلامی، توجهی به دانشمندان ومتخصصان کارکشته وباتجربه نکرده چه برسد به نخبگان!!؟ که باعث دق ومرگ دانشمندان وفرار نخبگان ازکشور شده!!! به طوریکه این نخبگان با عملکرد خود درکشورهای بیگانه باعث سربلندی خود وآن کشور شده؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کشورراهمینها پیرکردن دوهفته است
نمیتوانند یک دولت تشکیل بدن بهتراین راه براجوانان شده فرارازکشورهرکشورپتستی که برن التماسشون میکنند بدونه ریالی هزینه درس کارمسکن هرکه به حرفه خودش براش مهیا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وقتی شغل نیست کار مناسب نیست آینده شغلی نیست ثبات شغلی نیست پارتی هست سهمیه هست باند بازی هست بروکراسی کشکی هست چه انتظارات الکی از ملت دارین که بمونن تو اسنپ کار کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۹:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
حالا نکه اونایی هم که موندن زنده موندن . یا فرستادیمشون ته دره یا یک بلایی سرشون آوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
به جای حرفه کردن لیگ فوتبال اگر لیگ نخبگان راه می انداختند و این دستمزدهای کلان به جای فوتبالیست ها به نخبگان میدانند ایران الان آباد شده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خخخ عجب تازه زنگش ب صدا در اومده؟من که ۱۵ ساله استرالیام ب عنوان استاد کار رفتم الانم بخاطر خانوادم اومدم که ببرمشون یک دلیل برام بیارین کخ چرا من باید برگردم به کشوری خدمت کنم که خدمتم براش بی ارزشه تمام دوستام که تو این صنعت من هستن همه ناله میکنن من نمیگم جزو مغزها بودم اما جزو با عقلا بودم حالا هم دارم تلاش میکنم پدر و مادرم رو هم بیارم خواهر و برادرم رو اوردم ۲ سال پیش ایران جایی نیست که بخاد قدر من رو بدونه من ۱۵ ساله که رفتم از سال اول همون شرکت برام ماشین و ی خونه جور کرد فقط میگفتن تمام فکرت رو کارت باشه بعد که گفتم قراره خانوادم رو بیارم برای برادرم تو ی شرکت کامپیوتری کارش رو آماده کردن بعد از اومدن ی ماه نشده رفت سر کارش خواهرم تو دانشگاهه خوب پذیرش گرفت بخاطر همین شرکت از سهمیه ی شرکت حالا شما ی نصفه دلیل برام بیار که چرا برگردم و تو ایران تلاش کنم وقتی ی شرکت تونسته زندگی و آینده ی من و خانوادم رو ب درستی تامین کنه ؟بیام مثل پسر داییام با داشتن فوق لیسانس طراحی موتور بشینم تو خونه یا مثل دوستم با داشتن لیسانس مکانیک برم بنایی؟خخخ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
فقط حرف
خستمون کردین
Iran (Islamic Republic of)
مجتبى
۰۹:۴۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ما اصلا علم غرب رو قبول نداريم همون بهتر برن ما با تكيه بر علم اسلامي غله هاي موفقيت فتح ميكنيم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۲:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
جنابعالي اول املاء ساده رو ياد بگير؛(اونيكه فتح ميكنن قُلّه است نه غله)؛بعد تا شماها هستين اين مملكت به نخبه نياز نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
برادر من اسلام بیش از هر چیزی از تعقل و پیشرفت سخن گفته خواهشا نظرات شخصیتونو به اسلام نسبت ندین
قله نه غله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اگه تونستی برو قله را فتح کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
همین گوشی موبایل و اینترنت که داری باهاش پیام مینویسی از علم غرب هست
اگه راست میگه تمام وسایل خونه و ماشینت را دور بریزچون همه اینها از علم غرب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
شما قله های املا رو فعلا حل کنی حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
کار خوبی می کنند میرند چیه اینجا بمونی تو این همه تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
دانشگاهها را دریابید بسیار وضعیت اسفباری در دانشگاهها است. اکثریت دانشگاهها بودجه ای برای تحقیقات ندارند و فقط هر ماه فکر حقوق اعضای هیات علمی و کارمندان هستند و هیچ دغدغه برای پروهش که متولی آن هستند ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
خب معلومه مهاجرت میکنن انجا به بهترین شکل خدمات میدن اما اینجا اگر فساد و بی کفایتی مسئولین فاسد نبود مهاجرت هم نمیکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
آقا لطفا از ابن تیتر ها نزنبد و از این خبرها کار نکنید چون فقط روی اعصاب ما راه میرید!
شما بعد این همه سال فرار نخبه ها و مسؤلیت گرفتن پخمه ها، تازه یادتون افتاده که چه بلایی داره سر دانشجو هامون میاد؟ وقتی اینجا درس بخونه هیچ آینده ای نداره، چه دلیلی وجود داره که بخواد جلوی مهاجرت شو بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
بردیا
۰۹:۰۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
والا پسر من راهنماییه همش فکر رفتن هست فکر کنم از من که موندم و خودم را با عشق وطن و از این حرفها مشغول کردم عاقلتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اونهایی که رفتند برنمی گردند شما مانع خروج بقیه بشوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
از نظر من تمامی جوانهای ایران در نوع خود نخبه هستن فقط از این نبوغشون استفاده نمیشه و فقط کشورهای خارجی از این نبوغ استفاده میکنن و مسئو لین ما هم بیخیال و بی کفایت تمامی این نخبه ها رو فراری میدن و فقط معیارشون اینه که هرکی با ما بود خوبه و هرکی غیر از ما بود و خلاف عقیده ی ما حرف زد بده و به درد نمیخوره. شاید میشه گفت جزء کثیفترین افکاره این مدلی فکر کردن. در صورتیکه جوان هر کشوری ثروته اون کشور هستش و با فکرش کشور رو به اوج میرسونه. این حرفها رو به کی میزنیم؟ به کسانی که اصلا گوش نمیدن و در حال و احوال خودشون به سر میبرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مگه همیشه نمیگفتید هرکی ناراضی است جمع کند برود ، اینهم نتیجه اش
«خود کرده را تدبیر نیست»
Canada
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وقتی در دوران روحانی .فوق دیپلم طبیعی وزیر بود
چرا فرار را بر قرار ترجیح ندهند
گرچه من مخالف هر نوع مهاجرت هستم
چونکه وارد مکانی میشوی که
نمیتوانی هیچ ارتباط واقعی برقرار کنی
من مقصر اصلی را دولت میپندارم که هر چه کهن سال در پست و مقام ایند و
جوانان نخبه .خانه نشین شدند
این عجوزان به هیچ وجه بازنشسته نمیشوند
اگر بزور هم بازنشسته شوند
در بخش دولتی سرکار میروند .بخاطر ارتباط شون با دولت و
زد وبند و پارتی بازی و رشوه گیری را خوب یاد گرفتند
دولت مردمی .باید بدون رودرواسی تمام گروهک کهریزک را بازنشسته کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ها بابا، اگه بقیه مشکلات حل شد، اینم حل میشه.
با این تورم شدید، افسردگی جامعه، فقر، ناعدالتی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ایران کشوری است که در اخبار سعی در زیبا نشان دادن آن می کنند ولی در باطن چیز دیگری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
یه سرم تو مملکت نیست وارد میکنن اون موقع طرف میگه ما به واکسن اونا احتیاج نداریم اونا اگه واکسن دارن برا خودشون پ ن پ بیان منتت هم بکشن که بخری ابله کجایی که ببینی روزی 600-700نفر دارن میمیرن. عمری من شنیدم پندت اما بشنو پندی از جوانی خودت برو دیگه بسه
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۰۸:۳۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
فقط کار نیست!!!!!؟؟؟امنیت مالی نیست امنیت روانی نیست گرونی هست درامد کم هست مگه ی مهندس چقدر میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
نخبه = سرمایه ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
به عنوان شخصی که 10 سال در حوزه IT کشور و شرکت ها و سازمان های دولتی مهم کشور فعالیت کرده ام ، احساس تاسف دارم که چرا باید کار حرفه ای انجام بدهی و بعد حقوقی بگیری که حتی بعد از یک سال به اندازه یک خودرو نشود و ... . آدم کار می کنه تا زندگی کنه ولی در ایران کار می کنه تا زنده بمونه
Canada
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
هیچ شانسی برای جوانان باقی نمانده .بجر مهاجرت
اصولا انقدر فشار را برای کشورهایی که سیاست مستقلی
دارند . میاورند
که نخبگان شون مهاجرت کنند و بدون هیچ سرمایه گذاری
بهترین نخبگان را جذب کنند
دولت مقصر است .در اصل ما نیروی کار مجانی
برای کشورها ایجاد میکنیم
مثل نخبه ریاضی که متاسفانه فوت کردند در امریکا
دولت مردمی باید تمام وزرای اش از نخبگان باشند
Canada
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وقتی تمام پست و مقام ها را گروه عجوزان مثل اختاپوس
گرفته اند و هیچ شانسی برای جوانان باقی نمانده .بجر مهاجرت
اصولا انقدر فشار را برای کشورهایی که سیاست مستقلی
دارند . میاورند
که نخبگان شون مهاجرت کنند و بدون هیچ سرمایه گذاری
بهترین نخبگان را جذب کنند
دولت مقصر است .در اصل ما نیروی کار مجانی
برای کشورها ایجاد میکنیم
مثل نخبه ریاضی که متاسفانه فوت کردند در امریکا
دولت مردمی باید تمام وزرای اش از نخبگان باشند
Canada
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
وقتی تمام پست و مقام ها را گروه عجوزان مثل اختاپوس
گرفته اند و هیچ شانسی برای جوانان باقی نمانده .بجر مهاجرت
اصولا انقدر فشار را برای کشورهایی که سیاست مستقلی
دارند . میاورند
که نخبگان شون مهاجرت کنند و بدون هیچ سرمایه گذاری
بهترین نخبگان را جذب کنند
دولت مقصر است .در اصل ما نیروی کار مجانی
برای کشورها ایجاد میکنیم
مثل نخبه ریاضی که متاسفانه فوت کردند در امریکا
دولت مردمی باید تمام وزرای اش از نخبگان باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من هم کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیرم، بلکه واژه مناسب فرار نخبگان است زیرا میروند و بر نمیگردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
نخبه اگر نخبه بود بیکار نمیموند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بیکار نموندن ، بلکه بیکارشون کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
ما خوبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
دلایل مهاجرت کاملاْ مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
جدیداهمه ی به اصطلاح هنرمندان مهاجرت میکنندوحرفشونه اینه مااذیت شدیم درایران امااین نکته من بگم همه جای دنیاهمه به نحوی مشکلات دارن مردم شمابه اصطلاح هنرمندچراوقتی درایران مردم ابرازمحبت میکنندبهتان مهاجرت نکردیدازادی یعنی چی ازنظرتان هرکاردوست داشتیدانجام دهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
اخه مگه این بازیگران ابکی هنرمند یا نخبن
بحث ما نخبه هان که باید حمایت بشه ازشون که مهاجرت نکنن
چیکار این بازیگرای ابکی داریم هر جا میخان برن برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
هیچ خبری ان وردنیانیست فقط اولش خوبه جدیداهنرمندان هم مهاجرت میکنندخداوکیلی شمایی که میگین انورخوبه ازفعالیت هی کاریتون بگین دراون کشوربگین اقاوخانم هنرمند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
پيغمبر به مسلمونا سفرش كرد زياد مسافرت برن ولي اونا از جاشون تكون نخوردن
اگه مسلمونا به حرف پيغمبر گوش كرده بودن الان آمريكام مث اندونزي مسلمون نشين بود
-
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بیش 40 سال است که فقط حرف می زنید دریغ از عمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
از مملکتی که به جای نخبه محوری، پارتی محوری حاکم است چه انتظار داریم؟!

مسوولان که در خوابند
بقیه مشاغل هم که پارتی بازی است
و کشور هم هجمه تحریم های ظالمانه
دلار بی سر و سامان
بی نظارتی
بی عدالتی
بیکاری
فقر

چرا نباید مهاجرت کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۰۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
بنده قصد جسارت ندارم ولی توی همه جمع ها همه این شعارو میدن منتها نوبت به خودشون که میرسه تمام دنیا رو در جستجوی پارتی میگردن تا به حاکمیت وصل شن متاسفانه کسایی که گله میکنن از بی عدالتی گله نمیکنن از این گله میکنن که چرا گیر خودشون نمیاد
۱۲
آخرین اخبار