پنتاگون: تاکنون دلیلی برای درگیری با طالبان وجود نداشت

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد مأموریت فعلی نیروهای آمریکایی در افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل و رهبری عملیات هوایی برای تخلیه افراد است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره آخرین تحولات جاری در فرودگاه کابل با بیان اینکه تاکنون دلیلی برای درگیری با طالبان وجود نداشته است، اعلام کرد وضعیت امنیت فرودگاه کابل باثبات نیست و دائماً در حال تغییر است.

مأموریت فعلی آمریکا در افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل است

سخنگوی پنتاگون گفت: «ما تلاش می‌کنیم تخلیه از افغانستان را به روشی ایمن تکمیل کنیم. مأموریت فعلی ما در افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل و رهبری عملیات هوایی برای تخلیه افراد است.»

جان کربی با بیان اینکه «ما تماس‌های مستمری با رهبران طالبان، به ویژه در پایتخت افغانستان داریم»، افزود: «ما در حال انجام تخلیه غیر جنگی از افغانستان هستیم. ارزیابی خطرپذیری در افغانستان هر ساعت تغییر می‌کند.»


بیشتر بخوانید: 


آمار دقیقی از شمار آمریکایی‌های حاضر در افغانستان نداریم

سخنگوی پنتاگون همچنین گفت: «پیش از این وقتی اعلام شد که کابل با خطری قریب‌الوقوع روبه‌رو نیست، ادعای درستی بود. اما اکنون همه چیز با سرعت بالایی تغییر کرده است.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکابا بیان این که ۲۵۰۰ آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند، ادامه داد: «ما آمار دقیقی از شمار آمریکایی‌های حاضر در افغانستان نداریم.»

پرچم آمریکا در کابل به اهتزاز درآمده است

جان کربی همچنین افزود: «پرچم آمریکا در کابل به اهتزاز درآمده است و مأموریت دیپلماتیک همچنان ادامه دارد.»

سخنگوی پنتاگون همچنین اعلام کرد: «ما احتمال ورود نیرو‌های آمریکایی به محوطه فرودگاه کابل را برای کمک به روند تخلیه بعید نمی‌دانیم. برخی از دروازه‌های فرودگاه کابل در ۲۴ ساعت گذشته بسته شده‌اند تا تخلیه‌ها به پایان برسد.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیش از این نیز با بیان این که گروه تروریستی القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد، ادعای «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان را رد کرده است.

سخنان کربی تنها یک ساعت بعد از ادعا‌های جو بایدن مطرح شد که گفته بود «حالا که القاعده از بین رفته ما چه منفعتی در افغانستان داریم؟!»

با ورود گروه طالبان به کابل، پایتخت افغانستان و خروج «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، از این کشور، قدرت به دست طالبان افتاد و به همین دلیل شماری از کشور‌ها سفارت‌های خود را در افغانستان تعطیل کردند.

تخلیه اتباع خارجی و شهروندان افغان که مایل به ترک کشور پس از کنترل طالبان هستند ادامه دارد، و به تازگی یک مقام ناتو اعلام کرد: «تلاش‌های این نهاد برای خارج کردن ملیت‌های مختلف از افغانستان دو برابر شده و از روز یکشنبه بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از فرودگاه کابل تخلیه شدند.»

روز گذشته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی در افغانستان، اعلام کرد که اغلب افغان‌ها نمی‌توانند این کشور را ترک کنند و آن‌هایی که در معرض خطرند هیچ راه فراری ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار