انتقاد ترکیه از حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی

وزیر خارجه ترکیه از حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی وابسته به پ‌ک‌ک انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری حریت، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، با انتقاد از رفتار آمریکا برای حمایت از تروریست‌های وابسته به گروهک تروریستی پ‌ک‌ک در شمال سوریه، به واشنگتن هشدار داد که با نادیده‌گرفتن ترکیه در غرب آسیا موفقیتی حاصل نخواهد شد.

این مقام ارشد ترک با اشاره به پشتیبانی آمریکا از گروه «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) گفت: «می‌توانیم با ترکیه برای مناقشاتی که در زمینه سامانه موشکی «اس-۴۰۰» و جنگنده «اف-۳۵» داریم، رایزنی و آن را به هر طریقی که بشود حل کنیم، اما بدون حل مشکلاتمان برسر این گروهک تروریستی راه به جایی نخواهیم برد. آمریکا معتقد است که "یگان‌های مدافع خلق" تروریستی نیست و از آن حمایت می‌کند.»

آمریکا مدتی است که از این گروه حمایت سیاسی و نظامی دارد، اما ترکیه یگان‌های مدافع خلق را وابسته به پ‌ک‌ک و تروریستی می‌داند.

حلوصی آکار همچنین در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «ترکیه قدرتی جهانی با نفوذ بالا در منطقه است و این رفتار آمریکا است که اشتباه است. اگر آمریکا با ترکیه متحد شود به موفقیت می‌رسد، اگر واشنگتن آنکارا را نادیده بگیرد راه به جایی نخواهد برد؛ بنابراین واشنگتن باید متحد خود را بهتر انتخاب کند.»

حریت در این باره نوشت که ترکیه و آمریکا شریکان ناتو هستند، اما درباره مبارزه با داعش در سوریه با هم اختلاف دارند. همچنین آمریکا تحریم‌هایی علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اعمال کرده است.

حلوصی آکار همچنین نسبت به تحولات کنونی در افغانستان واکنش نشان داد و گفت: «ترکیه قصد دارد در کابل بماند و از فرودگاه بین‌المللی این شهر محافظت کند. بسته شدن این فرودگاه تأثیر منفی بر تجارت افغانستان دارد و باعث منزوی شدن آن می‌شود.»

این مقام ارشد ترک همچنین اعلام کرد که مذاکرات ترکیه و طالبان همچنان ادامه دارد، سفارت این کشور به فعالیت در فرودگاه کابل ادامه می‌دهد و افزود: «اگر خطری در افغانستان ببینیم در ۲۴ ساعت نیروهایمان را خارج می‌کنیم. ما تمام امکانات لازم را برای خروج شهروندانمان داریم.»

وزیر دفاع ترکیه هچنین در بخشی دیگر اعلام کرد: «ما تمام شهروندانمان را که خودشان تمایل به خروج از افغانستان دارند از این کشور خارج خواهیم کرد، دولت ترکیه راهبردی برای این مسئله در نظر گرفته است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار