در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آغاز داوری اولیه جشنواره پایتخت کتاب ایران/ تشکل‌های نشر تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند

مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آغاز داوری اولیه آثار جشنواره پایتخت کتاب ایران خبر داد.

ابراهیم حیدری مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در  گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تازه‌ترین اخبار از پایتخت کتاب ایران گفت: طبق آخرین آماری که از آن اطلاع دارم تعداد شهر‌هایی که در جشنواره پایتخت کتاب ایران شرکت دارند، به حدود ۱۸۰ شهر می‌رسد. این روزها داوری اولیه آثار آغاز شده است.


بیشتربخوانید


وی افزود: شاخص‌های داوری جشنواره پایتخت کتاب ایران تدوین شده است. داوری آثار در فضای مجازی انجام می‌شود و بخش اعظمی از آثار در این فضا دریافت شد. داوری نهایی این رویداد فرهنگی پس از مشخص شدن نامزد‌ها آغاز می‌شود. در صورتی که شرایط شیوع کرونا اجازه دهد، اختتامیه رویداد فرهنگی پایتخت کتاب ایران به صورت حضوری و در غیر این صورت در فضای مجازی برگزار می‌شود. هنوز زمان دقیق برگزاری اختتامیه جشنواره پایتخت کتاب ایران مشخص نیست.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال خوب شهر‌ها از جشنواره پایتخت کتاب ایران با وجود تمام گرفتاری‌ها، بیان کرد: تعداد شهر‌هایی که در جشنواره پایتخت کتاب ایران شرکت کرده اند، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخشی از این رویداد فرهنگی به برنامه‌ریزی برای ترویج کتابخوانی در فضای مجازی اختصاص خواهد یافت. اداره‌های ارشاد در بخش کتاب توانستند خودشان را با شرایط شیوع کرونا در کشور وفق دهند. مردم از زمان حضورشان در خانه برای کتابخوانی در فضای مجازی استفاده می‌کنند.

حیدری ادامه داد: سایت‌های فروش، جشنواره‌ها و زیرساخت‌های کتابخوانی مربوط به پایتخت کتاب ایران در فضای مجازی راه اندازی شده اند. توانستیم تهدید کرونا را در این بخش به فرصت تبدیل کنیم. اگر سایر حوزه‌های هنر در این دوران کمتر پیش رفتند، کتاب و کتابخوانی هم در بخش باشگاه‌های کتابخوانی، نمایشگاه‌های مجازی، فروش کتاب، گفتگو در زمینه کتاب، تشکل‌های نشر از ناشر تا مولف خود را با شرایط وفق دادند و پیش رفتند و به نحو احسن از این فرصت استفاده کردند.

وی با اشاره به تفاوت میان سرانه مطالعه و آنچه مشاهده می‌شود، بیان کرد: سرانه مطالعه به طور میانگین ساعت‌های مطالعه را نشان می‌دهد، اما آنچه در واقعیت مشاهده می‌کنیم این است که الان شاهد مطالعه در خانواده هستیم.  فضای مجازی در خانواده‌ها محملی فرهنگی در زمینه کتابخوانی شده است. کتاب با عنوان یک ابزار مفید از نظر محتوا و سرگرمی، جایگاهش را در خانواده‌ها پیدا کرده است. این مسئله در نسخه‌های الکترونیکی و مکتوب کتاب دیده می‌شود.  خانواده‌ها متوجه شدند  که کتاب می‌تواند سرگرمی مثبتی برای کودکان و نوجوانان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار