بایدن به دنبال بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی است

علی رغم مخالفت‌های شدید صهیونیستها، رییس جمهور آمریکا در نظر دارد کنسولگری واشنگتن در قدس شرقی را بازگشایی کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آکسیوس، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت از طرح خود برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی دست نخواهد کشید، هر چند این تصمیم منجر به اختلاف میان متحدان واشنگتن شود.

به گفته منابع خبری، موضوع بازگشایی کنسولگری واشنگتن در سرزمین‌های اشغالی یکی از محور‌های اصلی دیدار اخیر جو بایدن با نفتالی بنت بوده و بار‌ها بر لزوم پیگیری‌های جدی آن تاکید شده است.

بایدن در این دیدار اعلام کرد: پیشتر وعده بازگشایی این کنسولگری را در سخنرانی‌های انتخاباتی خود داده ام و وزیر امور خارجه کنونی دولت هم با جدیت پیگیر این مسئله است.

این کنسولگری پیشتر در زمان ریاست جمهور دونالد ترامپ و با استقبال گرم صهیونیست‌ها تعطیل شده بود. با این حال، نفتالی بنت با این پیشنهاد بایدن مخالفت کرد و گفت: ما باید به دنبال راهکاری برای حل و فصل این موضوع باشیم.

بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی نقض آشکار حاکمیت این رژیم در سرزمین‌های اشغالی است. بسیاری می‌گویند این موضوع می‌تواند یکی از محور‌های اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی باشد و مقامات این رژیم چاره‌ای جز موافقت با این پیشنهاد ندارند.

یکی از مقامات ارشد در رژیم صهیونیستی در این مورد گفت: این موضوع و اصرار جو بایدن بر آن می‌تواند زمینه را برای بازگشت بنیامین نتانیاهو به عرصه قدرت فراهم کند. مقامات اسرائیل بار‌ها در مورد پیامد‌های بازگشایی دفتر کنسولگری آمریکا در قدس شرقی به دولت واشنگتن هشدار داده اند.

دولت بایدن پیشتر موافقت کرده بود بازگشایی کنسولگری را تا ۴ نوامبر سال جاری میلادی و تا زمان تصویب بودجه توسط نفتالی بنت به تعویق بیاندازد. دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۷ با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را در سفارت این کشور ادغام کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز‌های اخیر اعلام کرد: تعهد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن در سفر ماه مه خود به اسرائیل همچنان پا برجاست.

کاخ سفید از اظهارنظر بیشتر در این مورد و توضیح درباره جزئیات آن فعلاً خودداری کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار