در تماس با همتای چینی؛

بایدن: آمریکا به دنبال رقابت با چین همراه با اجتناب از درگیری است

جو بایدن در تماسی تلفنی با همتای چینی خود اعلام کرده به دنبال درگیری با این کشور نیست و تمایل به همکاری با پکن دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، چین به یکی از دغدغه‌های اصلی در دولت واشنگتن در زمینه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های سایبری و نظامی تبدیل شده است.

به گفته یک مقام ارشد در دولت آمریکا، جو بایدن در دومین تماس تلفنی خود از زمان روی کار آمدن در کاخ سفید با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در مورد همکاری‌های استراتژیک گفتگو کرد. گفته می‌شود این گفتگو که بیش از ۹۰ دقیقه به طول انجامید در مورد موضوعات کلان و مهم در روابط بین دو کشور بوده است.

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا، جو بایدن در این گفتگوی تلفنی بر نگرانی‌های واشنگتن و راه‌های رفع این نگرانی تاکید کرده و زمینه‌های همکاری در جهت منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. او همچنین گفته است که به دنبال درگیری با این کشور نیست و تمایل به همکاری با چین دارد.

این مقام ارشد آمریکایی در بین خبرنگاران اعلام کرد: این تماس تلفنی بین روسای جمهور آمریکا و چین به این دلیل در این سطح برگزار شد که پیشتر تلاش‌های کاخ سفید از طریق رابط‌های دیگر برای برقرار ارتباط کارآمد به نتیجه دلخواه نرسیده بود.

این مقام آمریکا ادامه داد: بایدن معتقد است رابط‌های پیشین کاخ سفید در گفتگو با مقامات چینی از لحنی تند و غیررسمی استفاده می‌کنند و گاهاً دستورالعمل‌های بین المللی را در مذاکرات زیر پا می‌گذارند و گاهی هم موضوعات مهمی از جمله همکاری‌های مشترک برای کنترل همه‌گیری، گسترش روابط اقتصادی و تلاش برای کنترل تغییرات اقلیمی را با موضوعات اختلاف برانگیز میان دو کشور ادغام می‌کنند که همین امر باعث می‌شود این گفتگو‌ها به نتیحه سازنده‌ای نرسند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: ما معتقدیم همکاری و رقابت آمریکا با چین در عرصه جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او که از ارائه جزئیات بیشتر درباره مذاکرات اجتناب کرد، افزود: موضوعاتی چون امنیت سایبری، مناقشه در مورد دریای چین جنوبی، بحث‌های حقوق بشری و آینده برنامه هسته‌ای چین از محور‌های اصلی این گفتگوی تلفنی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار