باید آگاهی عمومی مردم نسبت به تهدیدات امنیتی بیشتر شود / توسعه شبکه‌های 5G عقب ماندگی در بخش زیرساخت را جبران می کند

علی کیایی فر، کارشناس امنیت شبکه مسائلی را درباره مشکلات، چالش‌ها، موانع و لزوم توسعه شبکه اینترنت بیان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه اینترنت به یکی از ملزومات زندگی مردم تبدیل شده و در هر خانه و هر دستگاه هوشمندی ردی از این تکنولوژی را می‌توان پیدا کرد. با شیوع کرونا در سراسر دنیا لزوم و ضرورت استفاده از اینترنت بیش از پیش شد و نیاز به اینترنت پرسرعت نیز بیشتر شد. در حال حاضر در ایران مردم چندین انتخاب برای خرید و مشترک اینترنت شدن دارند و شرکت‌های مختلفی اینترنت را در بسته‌های مختلف به کاربران ارائه می‌کنند.

شرکت‌های مختلف ارائه دهنده اینترنت امکانات متنوعی را به کاربران پیشنهاد می‌دهند و رقابت بر سر جذب مشترک بین این شرکت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. اما نیازی که در این موضوع احساس می‌شود، لزوم بالا رفتن سرعت اینترنت است که باید به آن توجه شود و خواسته مردم از دولت و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت نیز همین موضوع است. بالا بردن سرعت اینترنت و ارائه آن همراه با کیفیت بالا به مردم موانع و مشکلاتی را نیز به همراه دارد که ممکن است در طولانی مدت چالش‌های بیشتری را نیز به بوجود بیاورد.


بیشتر بخوانید


موانع سر راه توسعه و افزایش سرعت اینترنت خانگی

درخصوص بالا بردن سرعت اینترنت و موانع و مشکلات سر راه این کار با علی کیایی فر، کارشناس امنیت شبکه به گفتگو نشستیم تا درباره چالش‌های این مسیر مسائلی را بیان کند. کیایی فر درخصوص اینکه چه موانعی سر راه توسعه و افزایش سرعت اینترنت خانگی وجود دارد، گفت: "مهم‌ترین مانع سر راه توسعه و افزایش سرعت اینترنت خانگی، تصدی گری دولت بر این حوزه است. متاسفانه همچنان کانال ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی در اختیار دولت و شرکت به ظاهر خصوصی شده مخابرات است. بالا بردن سرعت اینترنت خانگی مستلزم سرمایه گذاری و توسعه شبکه فیبرنوری در شهر‌ها و رساندن ارتباطات فیبری به خانه‌ها است. زمانی در این بخش شاهد توسعه خواهیم بود که انحصار دولت و مخابرات شکسته شود و بخش خصوصی بتواند در این حوزه ورود کند. "

وی در ادامه گفت: " مانع مهم دیگر قیمت پایین اینترنت در ایران است که جذابیت سرمایه گذاری در این بخش را از بین می‌برد. در حالیکه نرخ تورم سالانه به ۴۵ درصد رسیده، قیمت اینترنت در هشت سال اخیر تقریبا ثابت نگه داشته شده است. کدام محصول و خدمات با رشد تورم در کشور ثابت نگه داشته شده است؟ "

تصویر استفاده از اینترنت

مشکلات و چالش‌های امنیتی در راه توسعه سرعت مخابرات

با توجه به اینکه اگر سرعت اینترنت افزایش پیدا کند، ممکن است مشکلات و چالش‌هایی امنیتی نیز به وجود بیاید، ملاحظاتی در این راه وجود دارد که کیایی فر درباره این مسائل گفت: " با افزایش سرعت اینترنت خانگی، قطعا دغدغه‌های امنیتی بیشتر خواهد شد. زمانی که مردم در خانه‌هایشان به اینترنت پرسرعت متصل شوند بسیاری از تجهیزات موجود در منزل (مثل تلویزیون، دوربین مدار بسته و تجهیزات اندرویدی و ...) هم بصورت مداوم به اینترنت متصل خواهند بود. قطعا آسیب پذیری‌های موجود در این تجهیزات موجب خواهد شد که از طریق اینترنت پرسرعت، نفوذ به آن‌ها امکان پذیرتر از همیشه باشد. همزمان با رشد سرعت اینترنت خانگی نیاز داریم با برنامه‌های آموزشی برای شهروندان، آگاهی عمومی مردم را نسبت به تهدیدات امنیتی افزایش دهیم. "

تصویر فیبرنوری

راهکارهایی برای توسعه سرعت اینترنت

توسعه بخش اینترنت در کشور به راهکار‌هایی نیز نیاز دارد که این کارشناس امنیت درخصوص راهکار‌های توسعه شبکه اینترنت کشور گفت: " مخابرات مهم‌ترین عامل عدم توسعه یافتگی در بخش اینترنت خانگی است. مهم‌ترین راهکار این است که به بخش خصوصی اجازه داده شود بتواند وارد بستر زیرساخت‌های شهری شود. گرچه فکر می‌کنم با توسعه شبکه‌های 5G کم کم عقب ماندگی در بخش زیرساخت جبران خواهد شد و شاید زمانی که ما خانه‌های مردم را به فیبر نوری متصل می‌کنیم مردم از آن استقبال نکنند چرا که تا آن زمان توانسته اند نیاز‌های خود را با 5G جبران کنند. "

اکنون باید دید وزارت ارتباطات، مخابرات و بخش خصوصی چه تدبیر و راهکاری برای افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت مردم خواهند داشت و همینطور باید منتظر بود و دید که چه تمهیداتی برای جلوگیری از مشکلات ناشی از افزایش سرعت اینترنت اندیشیده خواهد شد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.