آغاز اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز

هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،زنده نگه داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی، معرفی گروه‌های مرجع متناسب با آیین‌های عاشورایی، تجلیل از پیرغلامان و تقویت ظرفیت‌های گردشگری مذهبی از اهداف برگزاری این اجلاس سه روزه است.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در مراسم آغاز این اجلاس در محوطه مسجد کبود تبریز، تجلیل از گنجینه‌های معنوی که عمر خود را صرف ترویج آیین‌های ناب عاشورایی کرده اند کاری ارزشمند خواند و تکریم و معرفی این بزرگان را به جامعه را الگوسازی برای نسل آینده دانست.

او به جایگاه مرثیه، شعر و ادبیات عاشورایی در تبریز به عنوان پایتخت تشیع اشاره کرد و گفت: بصیرت، عشق و ارادت به ائمه در همه جای این خطه موج میزند که شور عاشورایی را با شعور حسینی تلفیق کرده اند.

رحمتی رئیس این اجلاس هم گفت: اجلاس هجدهم در شرایط خاصی شکل گرفت که شیوع بیماری کرونا باعث وقفه یکسال برگزاری این اجلاس شده بود، ولی به منظور جلوگیری از فراموشی و توقف این سنت حسنه بازطراحی اجلاس با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام شد که سرعت عمل بسیار بالا در بازطراحی و اجرای عملیات از نقاط قوت این اجلاس است.

او با بیان اینکه بزرگداشت آیین‌های عاشورایی طی سالیان متمادی در بین مردمان ایران و جهان باعث حفظ و گسترش معرفی گروه‌های مرجع اجتماعی بوده است بر اهمیت معرفی شدن پیرغلامان به عنوان افرادی که ظرفیت مرجعیت اجتماعی را دارند تاکید کرد.

او با اشاره به حضور ۱۸۰ مهمان داخلی و خارجی در این اجلاس گفت: ۲۰ نفر از پیرغلامان و خادمان حسینی از کشور‌های هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کنیا در هجدهمین اجلاس به میزبانی تبریز تجلیل می‌شوند.

برگزاری محافل روضه خانگی، وبینار تخصصی شهریار و ادبیات عاشورایی، اجرای آیین عزاداری سنتی تبریز، برپایی محفل شعر عاشورایی، برش نهایی فرش فاخر قرآنی و رونمایی از گواهی ثبت دو عزاداری ویژه تبریز در فهرست آثار معنوی کشور از برنامه‌های این اجلاس است.

این مراسم به صورت زنده از شبکه قرآن و استانی سهند پخش می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار