رغبت کشاورزان قوچانی به کشت کلزا

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا به کیلویی ۱۵۰ هزار ریال کشاورزان قوچانی را به کشت این محصول استراتژیک ترغیب کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهران حیاتی مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: سال گذشته قیمت خرید کلزا در زمان کاشت آن مشخص نبود و پس‌ از آن دولت قیمت ۱۲۰ هزار ریال را برای خرید این محصول تعیین کرد که به همین دلیل کشاورزان تمایل کمتری نسبت به کاشت این دانه‌های روغنی نشان دادند.

او افزود: در سال گذشته سرمای زودرس، حمله پرندگان به محصولات و مشخص نبودن قیمت خرید تضمینی سبب شد از ۱۰۰ هکتار زیرکشت این محصول در ۲۵ هکتار آن کلزا برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان ادامه داد: این محصول طی سال‌های گذشته جزو تعهدات این اداره نبود اما با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی، کاشت کلزا در دستور کار قرار گرفت.

حیاتی بیان کرد: این محصول یک گیاه حساس به سرما بوده و بیشتر در مناطق شمالی کشور کشت می‌شود و سهم قوچان برای سال جاری کاشت کلزا در ۳۵۰ هکتار از اراضی بوده که تاکنون با ۲۰ کشاورز به‌ منظور کشت آن در ۱۳۰ هکتار قرارداد بسته‌ شده است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه کاشت کلزا تا ۱۰ مهر ادامه دارد تصریح کرد: این محصول پیش از سرما باید دستکم هشت برگ داشته باشد و در غیر این صورت مقاومت آن کم خواهد شد لذا هر کس بعد از این تاریخ اقدام به کاشت کلزا نماید این گیاه دیرتر سبز شده و ساقه پهن نمی‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یکی از مشکلات دیگر کلزاکاران قوچان را وابسته بودن شدید به منابع آب دانست و تأکید کرد: محصول عمده در قوچان گندم، گوجه‌فرنگی و صیفی‌جات بوده و بیشتر کشاورزان آب مازاد ندارند و همین امر موجب می‌شود کشاورزان تمایل کمتری به کاشت کلزا نشان دهند.

حیاتی اظهار کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ تن بذر برای کاشت دانه‌های روغنی کلزا در این شهرستان اختصاص‌ یافته که در حال حاضر ۸۰۰ کیلوگرم آن تأمین و در انبارها ذخیره شده تا به میزان نیاز بین کشاورزان توزیع شود.

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌ برای کشت دانه روغنی کاملینا در این شهرستان برای اولین بار افزود: این محصول به صورت دیم بوده و فصل کشت آن نیز از آبان ماه آغاز می‌شود که تاکنون برای ۲۵ هکتار در منطقه امام قلی قوچان قرارداد بسته شده و بذر مورد نیاز نیز تهیه‌ شده است.

انتهای پیام//م.م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار