کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان غربی/ضرورت مدیریت آب در بخش کشاورزی

معاون شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری گفت: مدیریت آب در بخش کشاورزی باید بیش از گذشته بهینه و هدفمند باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، جواد محمدی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در همایش کشت محصولات پاییزه و جهش تولید در دیمزار‌ها با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری گفت: مدیریت آب در بخش کشاورزی باید بیشتر از سال‌های قبل به صورت بهینه و هدفمند باشد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در خصوص روان آب‌ها نیز با چالش مواجه شدیم، افزود: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ۵۰ درصد و در حوزه ارس نیز ۷۲ درصد کاهش ذخایر برف را امسال تجربه کردیم.

محمدی با بیان اینکه در خصوص ورودی آب سد‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ۱۲ درصد و در حوزه ارس نیز ۹ درصد کاهش داشتیم، افزود: امسال تلاش کردیم با مدیریت و برنامه ریزی بهینه شاهد تنش آبی در بخش آب شرب و کشاورزی نباشیم و مدیریت خوبی در این زمینه انجام شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم و نحوه بارش‌ها امسال موجب شد قسمتی از نیاز‌های کشاورزی و زیست محیطی استان را کاهش دهیم، گفت: امسال باید ۶۲۰ میلیون لیتر وارد دریاچه ارومیه می‌شد که تنها توانستیم ۲۵۰ میلیون را به دریاچه هدایت کنیم و مابقی آب را برای بخش کشاورزی ذخیره کردیم.

محمدی در خصوص تامین آب کشت پاییزه در استان نیز افزود: از ۱۴ سد مخزنی که برای تامین آب در استان داریم امسال در سه سد شامل سد کاظمی، زولا و باروق نمی‌توانیم آبی به بخش کشاورزی تزریق کنیم، اما در مابقی سد‌ها آب مورد نیاز بخش کشاورزی برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه باید منتظر بارش‌های پاییزه باشیم، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی سال آبی امسال نرمال و کمتر از نرمال است که این امر ضرورت مدیریت بهینه آب در بخش‌های مختلف به خصوص کشاورزی را ضروری می‌کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.