آغاز کاوش‌های باستان شناسی در تپه دالما نقده

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از آغاز کاوش‌های باستانی در تپه دالما نقده پس از ۶ دهه وقفه خبر داد.

جلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه اظهار کرد: در راستای مطالعات پیش از تاریخ در شمال‌غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، اولین فصل کاوش های باستان‌شناسی تپه دالما نقده با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی و زیر نظر این اداره‌کل و با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز پس از شش دهه وقفه در مطالعات آن آغاز شده است.

جباری افزود: این کاوش‌ها به سرپرستی اکبر عابدی، عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مهناز شریفی از پژوهشکده باستان‌شناسی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تپه دالما در شهرستان نقده، بخش محمدیار، دهستان حسنلو و در روستای اسلام‌آباد (دالما) واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۲۸۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی  تصریح کرد: تپه دالما در جنوب غربی‌ دریاچه ارومیه و در فاصله ۵ کیلومتری جنوب غرب تپه حسنلو و ۴ کیلومتری شمال رودخانه گدارچای واقع شده است.
وی گفت: کاوش‌های انجام گرفته در تپه دالما در راستای پروژه حسنلو و برای یک دوره کوتاه‌ مدت در طی سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ توسط چارلز برنی و در سال ۱۹۶۱ توسط کایلر یانگ به انجام رسیده بود.

جباری خاطرنشان کرد: پروژه حسنلو که به سرپرستی رابرت دایسون انجام می‌گرفت و در بازه‌ای که کاوش‌ها در تپه دالما در حال انجام بود این کار به صورت مشترک مابین موزه دانشگاه پنسیلوانیا و موزه هنری متروپولیتن و مرکز عتیقات اداره باستان‌شناسی ایران بود.

فرهنگ دالما یکی از مبهم‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین فرهنگ‌ها و سنت‌های سفالی شمال‌غرب و غرب ایران به شمار می‌آید، از آنجایی که تنها یک نمونه تاریخ‌گذاری کربن ۱۴ از خود محوطه دالما صورت گرفته است همچنان ابهامات در رابطه با گاه‌نگاری فرهنگ دالما در جنوب دریاچه ارومیه بدون حل باقی‌مانده است.

همچنین با توجه به اینکه اساس این فرهنگ و سنت سفالی بر مبنای خود تپه دالما پایه‌گذاری شده است و با توجه به زمان اندک و کاوش‌های سریع (حدود یک ماه در مجموع سه فصل) و با متد‌های کاوش دهه ۱۹۵۰ در تپه دالما، مطمئناً اطلاعات دقیقی از این کاوش‌ها در تپه دالما در اختیار باستان‌شناسان قرار نگرفته است و نیازمند بازنگری کلی در داده‌های فرهنگی و همچنین گاه‌نگاری این تپه است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.