اعلام آمادگی ارمنستان برای رسیدن به راه‌حل نهایی در مسئله قره‌باغ

وزیر امور خارجه ارمنستان گفت ایروان متعهد به از سرگیری گفتگو‌ها با باکو به منظور یافتن راه حل نهایی در مسئله قره باغ در گروه مینسک است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری تاس، وزیر امور خارجه ارمنستان، امروز (جمعه) در بیانیه‌ای مشترک با وزیر امور خارجه جمهوری چک اعلام کرد ایروان متعهد به از سرگیری گفتگو‌ها با باکو به منظور یافتن راه حل نهایی برای مساله قره باغ در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) است.

آرارات میرزویان در این بیانیه مشترک با یاکوب کولانک، وزیر امور خارجه جمهوری چک گفت: « من بر آمادگی ایروان برای از سرگیری کامل روند صلح قره باغ در گروه مینسک بر اساس اصول تاکید می‌کنم. می خواستم با ملاقات با روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، که در ۲۳ سپتامبر در نیویورک برگزار شد و همچنین دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ۲۴ سپتامبر، نشان دهم که تلاش‌ برای یافتن راه حل سیاسی مسالمت آمیز برای مناقشه قره باغ در دستور کار من قرار دارد.»

چندی پیش الهام علی‌اف، رئیس‎‌ جمهور آذربایجان اعلام کرد: «در جنگ قره‌باغ سرزمین‌های ما که از سوی ارمنستان در سال ۱۹۹۲ اشغال شده بود آزاد شد و علت شروع این جنگ نیز تحرکات نظامی ارمنستان بود، زیرا آن‌ها طوری وانمود می‌کردند که گویی آماده درگیری نظامی هستند.»

علی‌اف درباره نقش «مینسک» (یک گروه بین‌المللی که در سال ۱۹۹۲ توسط فرانسه، روسیه و آمریکا برای برقراری صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تشکیل شد) نیز افزود: «مینسک هیچ تلاشی نمی‌کرد و فشار لازم را بر ارمنستان اعمال نمی‌کرد آن‌ها سیاست نه جنگ و نه صلح را در پیش گرفته بودند. من بار‌ها از اعضای مینسک خواستم تحریم‌هایی را علیه ارمنستان اعمال کنند که مانع جنگ شود.»

۲۷ سپتامبر سالروز جنگ ۴۴ روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بود که سال گذشته اتفاق افتاد. در این جنگ مناطقی از قره‌باغ که ۳۰ سال قبل از سوی ارمنستان از خاک آذربایجان جدا شده بود به این کشور بازگشت و بعد از میانجی‌گری روسیه یک توافق سه‌جانبه میان این سه کشور برای صلح به امضا رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
فقط دارن نقشه میکشن برای ایران بیان ما منتظر خودشون واربابانشون هستیم ما سرباز حاج قاسم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
با سلام . قرار بود که ایران تامین کننده سوخت گاز طبیعی اروپا شود . اما روسیه و جمهوری اذربایجان توانستند از ضعف مدیران وزارت نفت نهایت استفاده را کرده و گاز طبیعی را به اروپا برسانند . مخصوصا نورد استریم 2 . بنظر می رسد ترکیه . روسیه . واسراییل به نیابت از اروپا برای حفظ امنیت لوله گاز تلاش دارند که در جمهوری اذربایجان و ارمنستان و نخجوان حضور داشته باشند
آخرین اخبار